Jag ställer mig ödmjuk till om detta är det dum fråga.
Vi fick sent i höstas en ny vattenutkastare installerad, hade inte anledning att prova den då men nu var det ju dags. Upptäckte då att på undersidan finns ett avlångt hål i metallen, när jag stryper vattenflödet så rinner det ut den ganska stor mängd vatten där innan allt stoppar. Funderar på om det är någon säkerhetsfunktion eller frysskydd men det är ju inte så kul att det här vattnet rinner ner på fasaden!

stämmer mitt antagande eller är det något som är tokigt?
 
vad är det för fabrikat?
troligen är det frysskydd
 
  • Gilla
lkn02001
  • Laddar…
lkn02001 lkn02001 skrev:
Jag ställer mig ödmjuk till om detta är det dum fråga.
Vi fick sent i höstas en ny vattenutkastare installerad, hade inte anledning att prova den då men nu var det ju dags. Upptäckte då att på undersidan finns ett avlångt hål i metallen, när jag stryper vattenflödet så rinner det ut den ganska stor mängd vatten där innan allt stoppar. Funderar på om det är någon säkerhetsfunktion eller frysskydd men det är ju inte så kul att det här vattnet rinner ner på fasaden!

stämmer mitt antagande eller är det något som är tokigt?
Inga frågor är dumma när man inte vet. Det är så man lär sig.
Men egentligen kan du ju redan.:rofl: Det är frysskyddsfunktionen. Röret tömmer sig själv på vatten ca 2-3 dm.

Om du har en vattenslang kopplad med tryck på så sprutar det mer när du stänger av. Tror faktiskt att det sprutar mer även om det inte är tryck på slangen.
 
  • Gilla
lkn02001
  • Laddar…
H
Eller som sambon lärde sig.
Hon fyllde vatten i poolen.
När hon var klar orkade hon inte dra in slangen direkt.
Blir även hävert genom det hålen när poolen är lite högre.
Fick fylla i 4-5000 liter vatten innan hon såg det.
 
  • Gilla
lkn02001
  • Laddar…
Tackar. Då sluter jag min till att det är så!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.