Hej,

Hydroforen (60 liter) tappar i tryck, när jag öppnar kranen leker tryckmätaren jojo och vattnet pulserar. Jag har förstått att jag ska stänga av pumpen och med den högtryckspump jag råkar ha blåsa upp trycket till, ja, ca 6 bar. Men: hydroforen sitter i ett duschrum och servar två andra hus, ska jag tömma vattnet i hela systemet, eller räcker det med att öppna kranen i duschrummet och tömma där? Och varmvattenberedarna (en i duschrummet och en i varje hus), ska jag tömma dem med, nej väl?
Något jag måste vara uppmärksam på?
Med hopp om fantastiska svar...
 
Stäng av pumpen och öppna i botten av hydroforen och tappa ut vatten, kanske inte allt, men ned till 1/3, du behöver inte blåsa i luft sedan...bara att köra igång...
 
Aha, verkligen? Ok, amatör som jag är trodde jag bara det fanns en luftkudde i den, kanske är det en s k hydropress, men det gör kanske ingen skillnad. Tack hur som helst.
 
Nja om du har en hydropress (ofta röd tank) så är det en annan femma... då har du isåfall en bilventil i toppen där du kan fylla på luft med kompressor...men till vilket tryck kan jag inte svara på...någon annan kanske kan fylla på med info här ...
 
Hej Johanfa,

Tack, jo, just det, en hydropress, röd 60 liters, med bilventil på ovansidan. Trycket vill jag minnas att rörmokaren sa skulle ligga kring 6, men frågan min handlar mer om hur mycket vatten jag måste tömma. Pumpen servar duschrummet, där den går in, och sedan två hus (inte så flott som det låter). Behöver jag gå runt och tömma hela systemet, eller räcker det att jag öppnar kranarna i duschrummet?
 
Och visst ja - varmvattenberedarna behöver väl inte tömmas..?
 
Stäng av pumpen. Öppna en kran,valfritt vilken. Fyll på luft tills du har rätt tryck och vattnet i kranen slutar spola.
Stäng kranen starta pumpen. Klart.

Rör inte Vvb.

Grundtrycket borde vara runt 1,5-2kg
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J johanfa skrev:
Stäng av pumpen och öppna i botten av hydroforen och tappa ut vatten, kanske inte allt, men ned till 1/3, du behöver inte blåsa i luft sedan...bara att köra igång...
Har man en hyfrofor och inte tillgång till en kompressor för att fylla på luft ska man tömma hydroforen helt på vatten innan man fyller upp den på nytt, då får man rätt mängd luft i den.

A Alexn72 skrev:
Stäng av pumpen. Öppna en kran,valfritt vilken. Fyll på luft tills du har rätt tryck och vattnet i kranen slutar spola.
Stäng kranen starta pumpen. Klart.

Rör inte Vvb.

Grundtrycket borde vara runt 1,5-2kg
Har man en hydropress ska man tömma den på vatten och blåsa upp blåsan med kompressor till 0.2-0.3 bar under tillslagstrycket för vattenpumpen.
 
Röda hydropresser är oftast för varmvatten.
Öppna en kran och titta så manometern (den lilla truckklockan som sitter nära den) rör sig.
Rör den inte på sig är det expansionskärlet till VV.

Stäng av pumpen och öppna kökskranen så töms tryckkärlet.
Hydrofor = ingen blåsa, två ingångar, har ofta ett siktrör på sidan.
Hydropress = gummiblåsa, bilventil på toppen, en ingång.

Hydrofor töm ur till strax över utgående ledning, förtryck 1,4 bar och starta pumpen.
Hydropress ska ha ett förtryck strax under starttryck, oftast 1,8bar.
 
Tack för alla svar, ska testa. Barmätaren står mellan 4 och 5 när ingen kran är på, men rör sig alltså som en berusad jojo när jag öppnar kranen, och vattnet pulserar, i stället för att rinna jämt. Antar att med förtryck avses det mätaren visar när pumpen är avslagen...
 
Tryckströmbrytaren arbetar oftast mellan 2 och 4 bar. När det saknas mottryck så startar och stannar tryckströmbrytaren hela tiden, därav svajet!

starttryck är alltså där pumpen startar. Den stänger av sig på stopptryck.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.