1 546 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dagvattenlutning
Jag har läst flera diskussioner som det skrivs att lutningen på nedgrävt dagvattenrör ska vara 1 cm per meter, och absolut inte mindre. Jag undrar dock varför det inte ska vara mer, exempelvis 3 cm per meter, eller ännu mer. Finns det något speciellt skäl?
När det gäller avloppsrör så är det av allt att döma något som fortfarande hänger i sedan betongrörens tid, i plaströr ska detta inte vara något problem.
När det projekterades för kommunalt avlopp till vårt område som ligger i brant terrräng frågade jag bland annat projekteringsfirman hur det förhöll sig men enligt dem finns det bara krav på minsta lutning. Vårt avlopp lutar därför varierande 10-30 cm/meter på en sträcka av 30 meter och vi har i vart fall inte haft några problem ännu.
När det projekterades för kommunalt avlopp till vårt område som ligger i brant terrräng frågade jag bland annat projekteringsfirman hur det förhöll sig men enligt dem finns det bara krav på minsta lutning. Vårt avlopp lutar därför varierande 10-30 cm/meter på en sträcka av 30 meter och vi har i vart fall inte haft några problem ännu.
Klicka här för att svara