852 läst ·
3 svar
852 läst
3 svar
Läckande koppling
Jag har monterat en FMM 9000E köksblandare. Den ska kopplas till varm- och kallvatten som finns i köksskåpet under. Jag har monterat en 10-12 klämringskoppling och dragit den för hand + 1,5 varv. Den är tät.
Inkommande vatten är 12 mm prisolrör med en Vatette kulkoppling. Tyvärr monterades den plana änden neråt av en vvs-lärling för några månader sedan. Kulkopplingarna är täta.
Jag har satt en Vatette planadapter i kulkopplingens andra ände (eftersom plana änden hamnade nedåt, se ovan). På slangänden (12 mm, se ovan) från kranen har jag även där satt en planadapter. F.ö. tycker planadapterna var lite tröga att få i men jag tror att jag fixade det.
Kopplar på en flexslang (anslutningslang R12 - R12) som passar i båda ändarna. Tyvärr droppar ur det när jag släpper på vattnet, både på varma och kalla sidan. Vad kan jag ha gjort för fel? Hur hårt törs man dra muttrarna på anslutningsslangen?
Inkommande vatten är 12 mm prisolrör med en Vatette kulkoppling. Tyvärr monterades den plana änden neråt av en vvs-lärling för några månader sedan. Kulkopplingarna är täta.
Jag har satt en Vatette planadapter i kulkopplingens andra ände (eftersom plana änden hamnade nedåt, se ovan). På slangänden (12 mm, se ovan) från kranen har jag även där satt en planadapter. F.ö. tycker planadapterna var lite tröga att få i men jag tror att jag fixade det.
Kopplar på en flexslang (anslutningslang R12 - R12) som passar i båda ändarna. Tyvärr droppar ur det när jag släpper på vattnet, både på varma och kalla sidan. Vad kan jag ha gjort för fel? Hur hårt törs man dra muttrarna på anslutningsslangen?
Klicka här för att svara