Jag håller på att klura på ett automatiskt bevattningssystem till en nyanlagd gräsmatta som är cirka 300 kvm.

Kikar just nu på både Gardenas och Hunters system. (Vad är bäst? Fixar dom sjövatten?)

Vi har egen sjö så jag har tänkt att sätta en pump nere vid vattnet och dra ledningar till några sprinklerhuvuden.

Blir dock inte riktigt klok på det här med vad för typ av pump jag behöver. Pumpautomater, hydroforer och jetpumpar. Vad ska man köpa? Vill ha största möjliga flöde och vill att den ska vara helautomatisk. Så, när en ventil öppnas, ska pumpen dra igång.

Spanat in denna; https://www.gardenstore.se/pumpauto...06&nosto=nosto-page-product4-fallback-nosto-1

Finns bättre alternativ eller är jag på rätt spår?

Supertacksam för support!

/Per

Mats-S
Hydroforpump om du vill ha konstant tryck hela tiden. Här är ett bra alternativ till bra pris
https://www.amazon.se/Einhell-4173480-GC-WW-Hemvattenverk-Svart/dp/B01N1Q5I2J/ref=asc_df_B01N1Q5I2J/
20L tank bör räcka för dina behov :) Tycker din länk är lite overkill och betydligt dyrare, men visst, om budgeten är obegränsad så blir den säkert bra :cool:
Den jag länkar till fixar garanterat dina behov, du behöver tex inget förfilter för att vattna gräsmattan :) Sjövatten inga problem, har kört en liknande pump på sommarstället matad från Vänern. Viktiga är att du kollar sug och tryckhöjd om du har extrema höjder där du ska använda den.

Bygg ett isolerat "pumphus" runt pumpen så slipper du höra den, dessutom förlänger du säsongen öve frostiga nätter (y) Isolera PEM-slangarna också så klarar dom lättare frost.

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Hydroforpump om du vill ha konstant tryck hela tiden. Här är ett bra alternativ till bra pris
[länk]
20L tank bör räcka för dina behov :) Tycker din länk är lite overkill och betydligt dyrare, men visst, om budgeten är obegränsad så blir den säkert bra :cool:
Den jag länkar till fixar garanterat dina behov, du behöver tex inget förfilter för att vattna gräsmattan :) Sjövatten inga problem, har kört en liknande pump på sommarstället matad från Vänern. Viktiga är att du kollar sug och tryckhöjd om du har extrema höjder där du ska använda den.

Bygg ett isolerat "pumphus" runt pumpen så slipper du höra den, dessutom förlänger du säsongen öve frostiga nätter (y) Isolera PEM-slangarna också så klarar dom lättare frost.
Tack Mats.

Har du erfarenhet av automatiska pop-up sprinklers som matas med sjövatten? Fundersam om dom verkligen löser sjövatten med partiklar och organiska material.
/Per

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.