J
Jag skulle säga så här. Om du bara ska göra en lightrenovering av badrummet, skit i å filma rören, kolla hur det du ser ser ut.

Vad gäller att gjuta in, gör inte det. Det blir ju mycket besvärligare den dag du ska riva upp igen. Om du bara lägger i isolering och golvspån så är det ju ingen match att lyfta golvet igen, om något så föranleder.

Vad gäller tappvattenrören. Även om du inte frågat om dem. Jag måste nog säga att just de skulle jag prioritera att byta. Varför? Jo, de ser ut att vika av nedåt, så troligen har du en synlig del i källaren. Kapa då där, sätt på en koppling som passar mot ett modernt prisolrör. När det sen kommer upp genom golvet går du vidare med kromat utanpåliggande kopparrör som du fördelar till de olika ställena - på det sättet får du inga skarvar i bjälklaget. Det går inte att jämföra med att byta avloppet, det är mycket mindre jobb att byta vattenrör (jämfört med gjutjärnsavlopp som förgrenar sig till halva huset). Och en läcka på ett vattenrör kan skapa en rätt stor vattenskada. Ett läckande avloppsrör är ju inte kul, men det kommer inte rinna hundratals liter.

När du sen är redo att vilja göra om de andra badrummen så kan du ju ta tag i filmande och funderande. Och byta allt.

Nya kopparrör går på nån tusenlapp. Arbetet går på en dag om man är ovan (jag har just dragit lite kopparrör av denna typen och gjort en liknande "snabbfix" även om det var helt andra parametrar än du har.

Jag skulle som sagt försöka hitta material som är billiga att montera och enkla att riva den dagen du verkligen ska göra om allt. Istället för EPS, kör kortlingar under golvspånet. Vill du verkligen så kan du väl lägga klinkers, men lägg nåt billigt... ;)

Brukar försöka argumentera här hemma för att man antingen ska göra snabba billiga "fuskjobb" - där man inte kan göra en rejäl och långsiktig lösning. Eller ska göra ett riktigt bra jobb där man gör om en enda gång och kan göra det riktigt bra. Att bygga ett svindyrt badrum ovanpå ett gammalt rörsystem känns helt fel. Att snåla på färg, tapeter och klinker om man gör om rör och el för 100.000 är också dumsnålt.

Att lägga 2 helger och 5.000 spänn på en gästtoa så den blir snygg och fräsch tycker jag absolut är motiverat även om man får riva den om ett par år. Färg och ytskikt gör underverk. Men förbättrar inte rören.

• Gilla
nino
  • Laddar…
janwide
Svar på tre frågor: 1) Nej 2) Nej 3) Nej
Håller för övrigt med JohanLun om nedanstående...
"Att lägga 2 helger och 5.000 spänn på en gästtoa så den blir snygg och fräsch tycker jag absolut är motiverat även om man får riva den om ett par år. Färg och ytskikt gör underverk."

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Om budgeten är pressad så hade jag ändå lagt pengar på avlopp och rör. Låg materialkostnad.
Men förstår om man inte vill byta hela husets avlopp för att nå dit. Men man kan ju blanda nytt och gammalt på vägen:).
Kan du inte kapa röret vid väggen. Kanske behöver öppna lite mer kring röret för att komma åt med Tigersåg etc. Sen sätta en övergångsmuff på gjutjärnsröret. Då får du ny plast i detta rum, och kan renovera till den standard du vill. Blir det sen dags att åtgärda hela systemet, så får du öppna vägg golv från andra hållet. och skarva på nya plaströr från det hållet.

B Byggkul skrev:
Hej JohanLun, och tack för svar.

Intressant. Ditt förslag var det jag ursprungligen hade tänkt att göra – och kanske är det vad jag faktiskt bör göra. Så kanske får det bli så, men jag avvaktar gärna några kloka ytterligare råd och tips, innan jag fattar ett beslut.

Igengjutning med EPS ”känns” absolut som en stabilare golvlösning, som troligen ej kommer att röra på sig, och som absolut inte kommer att svikta, eftersom jag haft problem med det – men det är mer en ”känsla”, och kanske klarar inte bjälklaget av att bära detta….även om jag har för avsikt att armera fast EPS-ingjutningen i tillgängliga bärlinor i trossbottnen.

I övrigt kommer jag att renovera alla ytlager i det lilla garderobsliknande utrymmet. Behöver förstås inget tätskikt då det ej är ett våtutrymme, vilket förenklar det hela.

Min avsikt är även att applicera microcement på väggarna, och gör jag ett enkelt golv enligt ditt förslag, så fungerar microcement bra även där. Spånplatta/spånplattor kommer troligen bli utmärkt – men jag gillar inte plastmattor, så där blir det något annat…..

Tack!

Mvh/Byggkul

• Gilla
nino
  • Laddar…
Regla upp och lägg golvspån, toppa med en plastmatta.
Att gjuta igen det där är vansinne.
Att komma som nästa ägare och se någon tomte gjutit igen över gammal VVS bara för en quickfix...
Spelar ingen roll hur öppen och ärlig du var när man står där och är tvungen och bila upp golvet för att fixa sönderrostade rör....

• Gilla
Luddasm och 2 till
  • Laddar…
Hej igen, tack igen för alla svar, som jag ej hunnit svara på, men – dags för lite uppdatering, och några fler bilder…...inför ett svällande projekt.

Nu har jag sovit lite på saken…….och rivit lite mer…..

Era visa och kunniga svar, här på forumet, har fått mig att ändra uppfattning, eller egentligen planera projektets omfattning i dess helhet, som jag förstås var mycket väl medveten om från början, men ville begränsa för att slippa leva i en totalrenovering.

Nu kommer jag låta mitt annars lilla avgränsade projekt svälla ordentligt – men det blir tveklöst bäst resultat i slutändan, för det skall ju göras förr eller senare.

Jag kommer inte gjuta in det gamla avloppet i EPS, utan jag byter ut det mot nytt – antar här att några lättroade medlemmar och andra läsare klappar händerna på forumet, av glädje och kanske lite självbelåtenhet men kanske även stolthet. Det bjuder jag gärna på, för ni har ju rätt i slutändan. Det blir inte så bra totalresultat – om man inte hanterar helheten - vilket jag försökte att slippa.

Jag kommer byta ut nästan hela avloppsstammen genom hela huset – men i två etapper (byter dock inte ut avloppsavluftningen mellan det övre planets badrum, vinden och hustaket, om jag kan låta den vara).

Etapp 1. Byter ut avloppsstammen i källaren från källargolv upp till källartak, byter ut avloppsstammen i wc-utrymmet på markplanet, byter även avloppsstammen från markplanet upp till takets underkant och en bit in övervåningen trossbotten, via WC-utrymmets tak på markplanet. Drar även nya vattenledningar till WC-utrymmet, och till takets underkant till övervåningen. (Drar kanske nya värmerör till element mellan våningsplanen – men får se vad jag ids göra….projektet är redan för stort).

Etapp 2. Byta ut den sista delen av gamla avloppsstammen som är kvar i badrumsgolvet på övervåningen, och det kommer att göras vid ett seeeenare tillfälle. Etapp 2 innebär att jag river ut ett fullt fungerande badrum på övervåningen, river ut golvet, för att sedan byta den kvarvarande gamla vertikala avloppsstammen och den gamla golvbrunnen och gamla vattenrör – därefter blir det ju bara att bygga ett nytt badrum! Jag har dessutom ytterligare ett badrum, så ombyggnaden kommer inte begränsa oss så mycket – förutom det vanliga byggstöket som jag ville slippa från början.

Förhoppningsvis lite förbryllande förtydligande – så häng med:

Mitt hus har ett källarplan, ett markplan, ett övre plan, samt en kallvind.

Avloppstammen går rakt upp från källargolvet/betongplattan men böjer sedan av delvis inmurad i en betongvägg, för att sedan gå upp genom källartaket/betongväggen och upp i WC-golvet.

WC var sedan ansluten direkt där avloppsstammen kom upp från WC-golvet. Från WC-anslutningen ligger sedan avlopsstammen nästan vertikalt på WC-golvet som bilderna anger, och går sedan med en 90-gradersböj rakt upp i en i det intilliggande köket utanpåliggande rörinboxning, vidare till badrummet på övervåningen.

När jag nu rivit ned inboxningen i köket, och frilagt den vertikala avloppsstammen till övervåningen, ser jag i takhålet att avloppsstammen troligen ligger vertikalt på nästan samma sätt direkt ovanför WC-utrymmet. Jag kan troligen därmed komma åt delar av avloppsstammen till övervåningens badrum, genom att riva bort delar av det lilla innertaket i WC-utrymmet på markplanet. Genom att göra det, har jag troligen möjlighet att kapa bort delar av avloppsstammen på övervåningen, samtidigt som jag kapar bort hela den gamla stammen ända ned till källaren. När det är gjort, kan jag troligen ansluta en ny avlopsstam i plast, och skarva ihop den nya stammen mot den avsågade avloppsstammen i gjutjärn i källaren, samt mot den avkapade gjutjärnsstammen under övervåningens badrumsgolv, via t.ex. JET-koplingar eller likvärdiga kopplingar.

Köket, där rörinboxningen fanns, skulle ändå delvis renoveras…..men egentligen inte nu i samband med detta….nu gör jag det nog samtidigt i alla fall – stönar lite, även om det är ganska kul.

Projektet svällde väsentligt, eller egentligen gjorde det inte det, för det var jag själv som skalade ned det i början….

Lägger in några få kompletterande bilder idag, och uppdaterar troligen med mer info framöver.

Mvh/Byggkul

• Gammal gjutjärns avloppsstam i ett hörn av ett rum bredvid en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla avloppsrör i gjutjärn synliga i en hörna bredvid tvättmaskin, i pågående renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gammal gjutjärnsavloppsstam som kommer upp genom en betongkonstruktion, med tecken på rost och slitage.
    Skapa konto
  • Gammal avloppsstam med tejpade isoleringsrör i en vägg som ska bytas ut.
    Skapa konto
  • Ett avloppsrör i vinkel täckt med silvertejp mot en vit vägg och tak, tecken på renoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Vertikal gammal avloppsstam i hörn med provisorisk reparation och golvbrunn.
    Skapa konto
  • Delvis frilagd gammal vertikal avloppsstam i ett hörn av ett rum under renovering.
    Skapa konto
  • Gammal avloppsstam av gjutjärn i hörn med delvis borttagen rörinboxning mot tak.
    Skapa konto
  • Rivningsstart i hemprojekt: tak och väggmöte med synlig ledning.
    Skapa konto
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Det var rätt beslut att ta även om det blir mer jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.