Vattenpump och potentiell backventil i ett pumprum med tecken på vattenläckage på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har problem med att vattentrycket verkar försvinna ner i brunnen. Brunnen är borrad till 92 m.

Pumpen startar med va 40 sek mellanrum.
Trycket sjunker ifrån 4 bar ner till 0 bar om jag stänger av pumpen.
Jag har kollat efter läckage efter hydropressen genom att stänga av en ventil.

Trycket i hydropressen ligger på 1.8 bar men låg på ca 0.4 innan jag fyllde på. Fyllde på sist för ca 3 år sedan.

Pumpen jag har jag är en Grundfors Cr5-9 Dw.

Tog en bild på vad kanske kan vara en backventil innan pumpen men kan inget om detta så söker hjälp här.

Jag antar att det kan läcka i en skarv i borrhålet oxå på pemslangen. Om den nu har en skarv någonstans.
Jag känner på luftningen ifrån brunnen att det uppstår ett lufttryck när vattnet rinner tillbaka till brunnen.

Någon här inne som känner igen mitt problem?

Mvh Kristoffer
 
Påminner mycket om de problem som jag hade med min borrade brunn med ejektorpump. Mitt problem var att backventilen i ejektorpumpen fått nåt skräp så den blev otät. Alltså grejen längst ner i brunnen i änden på slangen.
Jag fick byta den och efter det funkade det igen.
Det var ett mähä att släpa upp slangarna och jag är absolut inte rörmockare, så hoppas du får bra råd av någon mer kunnig än mig här!
 
Det där är bara ett vanligt t rör för att ev. fylla vatten i slang om pumpen och slang är tom. Backventilen sitter i borrhålet i ejektorn
 
B BjörnNelson skrev:
Påminner mycket om de problem som jag hade med min borrade brunn med ejektorpump. Mitt problem var att backventilen i ejektorpumpen fått nåt skräp så den blev otät. Alltså grejen längst ner i brunnen i änden på slangen.
Jag fick byta den och efter det funkade det igen.
Det var ett mähä att släpa upp slangarna och jag är absolut inte rörmockare, så hoppas du får bra råd av någon mer kunnig än mig här!
Tack för svar. Det låter inget roligt Jag misstänkte det. Jag har rätt mycket humus i vattnet och nu har vattnet blivit lite missfärgat trots 2 st partikelfilter. Fast dom behöver bytas, jag har skjutit upp det....

Gjorde du rent ventilen eller bytte du ?
 
V Vector skrev:
Det där är bara ett vanligt t rör för att ev. fylla vatten i slang om pumpen och slang är tom. Backventilen sitter i borrhålet i ejektorn
Jaha ok. Tack för svar. Vad synd att det inte var en backventil då
 
F foffeloffe skrev:
Tack för svar. Det låter inget roligt Jag misstänkte det. Jag har rätt mycket humus i vattnet och nu har vattnet blivit lite missfärgat trots 2 st partikelfilter. Fast dom behöver bytas, jag har skjutit upp det....

Gjorde du rent ventilen eller bytte du ?
Jag fick byta till slut. Testad först med att dra upp allt, ta loss och göra rent och sen i igen. Funkade inte. Fick dra upp igen. Ringde en rörmockare som sa åt mig att åka och köpa en ny som vi monterade på. Sen funkade det!
Men igen - jag kan inte mer om detta än vad som funkade för mig! Bara så du inte köper en ejektor för 3 lax och så var felet inte där...
 
B BjörnNelson skrev:
Jag fick byta till slut. Testad först med att dra upp allt, ta loss och göra rent och sen i igen. Funkade inte. Fick dra upp igen. Ringde en rörmockare som sa åt mig att åka och köpa en ny som vi monterade på. Sen funkade det!
Men igen - jag kan inte mer om detta än vad som funkade för mig! Bara så du inte köper en ejektor för 3 lax och så var felet inte där...
Ok jag måste nog dra upp allt o se hur det ser ut. Jag har väl inget annat val,
Vilken otur du hade, Nej då jag ska inte köpa nåt än
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.