Stupröret från garagetaket har tidigare anslutits via ett ingjutet gjutjärnsrör. Upptäckte att det var stopp och efter grävning såg jag att skarven mot betongröret under garaget hade delat på sig och det hade växt in rötter.
Svart stuprör kopplat till ett betongrör nära en upptagen grävyta vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd plats vid garage med synligt delat betongrör och rötter, nära ett stuprör, i behov av reparation.
Skapa konto
Grävd mark med synligt skadat gjutjärnsrör och delvis exponerat betongavloppsrör vid garagevägg.
Skapa konto

Teknisk ritning av en rörskarv med dimensioner och sektionssnitt.
Skapa konto

Jag kanske kan gjuta fast betongröret igen, men vill gärna gå över till ett markavloppsrör (Ø110), finns det något bra sätt att koppla in detta på?

- Ett alternativ är en Ferenco-koppling, men betongröret sitter halvt ingjutet och muff-änden är redan 30 mm innanför väggens utsida, så jag ser inte hur jag ska kunna kapa betongröret längre in.
Svart adapterförskruvning för röranslutning, troligtvis en Ferenco-koppling, avsedd för sammanfogning av olika rörtyper.

- Går det att använda en Uponor PP övergång 110x100 mot slät spetsända/betong muff? Betongröret har en muff med innerdiameter 165 mm. (Betongröret har innerdiameter 100 mm.) Kopplingstabell för övergång från betongmuff till avloppsrör med bild på en koppling och dess mått.

- Går det att hitta något mindre avloppsrör som går att skjuta in i betongröret, som sedan kan kopplas till ett 110-rör?

Vart går det sen? Till vanliga avloppet?
I dagens lösningar brukar kommuner vilja ha takavvattning till dagvatten.

M MagHam skrev:
Vart går det sen? Till vanliga avloppet?
I dagens lösningar brukar kommuner vilja ha takavvattning till dagvatten.
Det går in under garaget och jag förutsätter att det därmed kopplas ihop med golvbrunnen i garaget. Därifrån vet jag inte om det går till dagvatten eller avlopp.
Huset är byggt 1967 och inget ska vara omgjort sedan dess.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
J Johan Sch skrev:
Det går in under garaget och jag förutsätter att det därmed kopplas ihop med golvbrunnen i garaget. Därifrån vet jag inte om det går till dagvatten eller avlopp.
Huset är byggt 1967 och inget ska vara omgjort sedan dess.
Vill du verkligen reparera en lösning där takavvattningen leds in i huset? :)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.