Upptäckte igår att det var vatten på golvet framför diskhon. Trägolvet har svällt lite. Undersökte lite och hittade källan till vattnet.
Vattenledningarna till vårt kök frös några gånger innan vi flyttade in, så det ligger en värmeslinga (grön) in i kallvattenledningen. Ur öppningen där slingan går in rinner det vatten när man spolat och en stund efter. Spolar man inte kommer inget vatten.
Hur kan sånt här tänkas funka, hur kan det vara tätat runt värmeslingan?
Kallvattenledningen går inomhus längs ytterväggen under diskbänken, men jag har svårt att se att den ska bli så kall att den fryser. Varmvattnet går genom en kattvind och är isåfall mer utsatt, där har vi en separat slinga. Skulle jag kunna riva ut värmeslingan och sätta ett lock istället? Är det bara att dra?
Hur stora är konsekvenserna om vattenledningen fryser nån gång, något jag ser som en väldigt liten risk och vi skulle ju fortfarande ha varmvatten och kallvatten i badrummet 3 meter bort?
Vattenledningarna till vårt kök frös några gånger innan vi flyttade in, så det ligger en värmeslinga (grön) in i kallvattenledningen. Ur öppningen där slingan går in rinner det vatten när man spolat och en stund efter. Spolar man inte kommer inget vatten.
Hur kan sånt här tänkas funka, hur kan det vara tätat runt värmeslingan?
Kallvattenledningen går inomhus längs ytterväggen under diskbänken, men jag har svårt att se att den ska bli så kall att den fryser. Varmvattnet går genom en kattvind och är isåfall mer utsatt, där har vi en separat slinga. Skulle jag kunna riva ut värmeslingan och sätta ett lock istället? Är det bara att dra?
Hur stora är konsekvenserna om vattenledningen fryser nån gång, något jag ser som en väldigt liten risk och vi skulle ju fortfarande ha varmvatten och kallvatten i badrummet 3 meter bort?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Funkade fint! Stort tack
Det har ju kommit tillräckligt med vatten för att trägolvet ska resa sig en aning precis vid diskhon. Inget som syns direkt, men känns med fötterna. Om vi lämnar golvsockeln öppen så borde det väl torka ut av sig självt nu när vattnet slutat rinna? Eller är det viktigt att mäta fukt i golv/tak? Köket är på övervåningen, med en grovhall/tvättstuga under.
Det har ju kommit tillräckligt med vatten för att trägolvet ska resa sig en aning precis vid diskhon. Inget som syns direkt, men känns med fötterna. Om vi lämnar golvsockeln öppen så borde det väl torka ut av sig självt nu när vattnet slutat rinna? Eller är det viktigt att mäta fukt i golv/tak? Köket är på övervåningen, med en grovhall/tvättstuga under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



