Hej,
Vi har ett problem med avloppsdoft i vårt radhus.
Vi köpte radhuset i februari, fixade lite under ca en månad och flyttade in mitten av mars.
Mer eller mindre från dagen vi flyttade in har det luktat avlopp.
Det luktar inte alla dagar utan doften kommer och går. Vissa dagar starkare än andra.
Varit i kontakt med säljarna men de säger bara att de aldrig upplevt doften.
Det är ett 3-våningshus (inkl sutteräng).
Vi har lokaliserat doften från ett rum i nedersta våningen. Där har det doftat starkast i ett hörn.
Efter att ha kollat igenom alla ritningar så ser vi att det finns två system med avloppsrör som möts i husgrunden.
nr 1 är bara från diskhon i köket som är på andra våningen.
nr 2 är alla badrum (3st), tvättmaskin, diskmaskin samt den andra diskhon i köket.
De går ner genom huset på olika ställen och det är tydligt att det är nr 1 som luktar.
Det luktar från hörnet och väggen/taket och det känns mer som gammal mat och kryddor än bajamaja.
Precis där går röret i taket och ner i väggen.
Vi tog in en rörmokare som hade med kamera. Men han såg inget alls.
Smorde upp locket till rensröret och var bergsäker på att det skulle räcka. 4000kr i fakturering men tyvärr ingen effekt.
Det vi fick ut av besöket och nyttjandet av kamera var att det bara var diskhon i köket som var kopplad på det röret.
Vi har sedan dess rivit en del av betongväggen för att komma åt röret och bytt ut det. Smort upp det rejält för att få ihop det samt tom tejpat alla skarvar med specialtejp.
Känslan är att det sipprar ut luft någonstans. Tyvärr har det inte hjälpt att byta röret i väggen där heller. Det kommer fortsatt lukt därifrån.
Nu är vi inne på om det kan ha något med lufttryck att göra. Att det blir ett övertryck i röret som gör att lyft pressas ut någonstans.
Senast det luktade illa var i torsdags och då luktade det fördjävligt, antagligen värsta dagen. Men då var det också det största högtrycket ute.
Det sitter en avloppsventilation upp på taket. Den sitter på den del av systemet där det inte luktar och sitter mellan våning 2 och 3.
Det är mekanisk ventilation i huset med 2 utsug på varje plan.
Blir galen här snart. Hur ska vi gå tillväga för att få bukt på problemet?
Någon som har något tips på vad det kan vara?
Finns speciella rörmokare som är experter på liknande? Bor precis utanför Sthlm.
Vi har ett problem med avloppsdoft i vårt radhus.
Vi köpte radhuset i februari, fixade lite under ca en månad och flyttade in mitten av mars.
Mer eller mindre från dagen vi flyttade in har det luktat avlopp.
Det luktar inte alla dagar utan doften kommer och går. Vissa dagar starkare än andra.
Varit i kontakt med säljarna men de säger bara att de aldrig upplevt doften.
Det är ett 3-våningshus (inkl sutteräng).
Vi har lokaliserat doften från ett rum i nedersta våningen. Där har det doftat starkast i ett hörn.
Efter att ha kollat igenom alla ritningar så ser vi att det finns två system med avloppsrör som möts i husgrunden.
nr 1 är bara från diskhon i köket som är på andra våningen.
nr 2 är alla badrum (3st), tvättmaskin, diskmaskin samt den andra diskhon i köket.
De går ner genom huset på olika ställen och det är tydligt att det är nr 1 som luktar.
Det luktar från hörnet och väggen/taket och det känns mer som gammal mat och kryddor än bajamaja.
Precis där går röret i taket och ner i väggen.
Vi tog in en rörmokare som hade med kamera. Men han såg inget alls.
Smorde upp locket till rensröret och var bergsäker på att det skulle räcka. 4000kr i fakturering men tyvärr ingen effekt.
Det vi fick ut av besöket och nyttjandet av kamera var att det bara var diskhon i köket som var kopplad på det röret.
Vi har sedan dess rivit en del av betongväggen för att komma åt röret och bytt ut det. Smort upp det rejält för att få ihop det samt tom tejpat alla skarvar med specialtejp.
Känslan är att det sipprar ut luft någonstans. Tyvärr har det inte hjälpt att byta röret i väggen där heller. Det kommer fortsatt lukt därifrån.
Nu är vi inne på om det kan ha något med lufttryck att göra. Att det blir ett övertryck i röret som gör att lyft pressas ut någonstans.
Senast det luktade illa var i torsdags och då luktade det fördjävligt, antagligen värsta dagen. Men då var det också det största högtrycket ute.
Det sitter en avloppsventilation upp på taket. Den sitter på den del av systemet där det inte luktar och sitter mellan våning 2 och 3.
Det är mekanisk ventilation i huset med 2 utsug på varje plan.
Blir galen här snart. Hur ska vi gå tillväga för att få bukt på problemet?
Någon som har något tips på vad det kan vara?
Finns speciella rörmokare som är experter på liknande? Bor precis utanför Sthlm.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 604 inlägg
Nu förstod jag inte, är system 1 och 2 ihopkopplade någon annanstans än vid utloppet mot ledningen 'i gatan'? Finns alltså ingen avluftning till köksavloppsdelen?
Tillägg: har ni pratat med någon granne, de kanske har haft samma problem om de har samma avloppskonstruktion?
Tillägg: har ni pratat med någon granne, de kanske har haft samma problem om de har samma avloppskonstruktion?
Tack för svar.Claes Sörmland skrev:
Är osäker hur det går under huset.
I väggen går det som bilderna under.
Bilder från samma ställe men varsin sida väggen.
Har inte exakta ritningar hur rören går i sulan på huset. Antagligen är de kopplade samman där någonstans. Inte ovanför husgrunden iaf.SågspånPappspikEternit skrev:
så isf där som avluftningen kan ske
Har pratat med grannarna. Någon hade haft liknande problem men då hade rören glidit isär så luft kunde sippra ut. Då hjälpe det att trycka till de/byta ut de.
Det känns ju som att lukten borde smyga från taket i det här schaktet på något sätt. Är det golvet på schaktet som jag ser på bild nr 2? Om du istället fotar upp mot taket, hur ser det ut där?O Odla skrev:
bild 1 är hela röret. bild 2 är uppåt där den svänger från vertikal till horisontal.Claes Sörmland skrev:
Ja där kan ju stinkande luft smyga sig ned.
Jag hade en liknande situation i mitt hus när vi flyttade in. Lukten kom och gick med väder och vind. Det visade sig avluftningen tillät stinkande luft att ta sig ut på vinden. Sen under vissa betingelser så sipprade den ned genom en vägg och det började lukta i en skåp i köket på bottenvåningen. När väl stanken lokaliserats på vinden så kunde vi lösa problemet. Tog oss ett halvår.
Jag hade en liknande situation i mitt hus när vi flyttade in. Lukten kom och gick med väder och vind. Det visade sig avluftningen tillät stinkande luft att ta sig ut på vinden. Sen under vissa betingelser så sipprade den ned genom en vägg och det började lukta i en skåp i köket på bottenvåningen. När väl stanken lokaliserats på vinden så kunde vi lösa problemet. Tog oss ett halvår.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 604 inlägg
Apropå ingenting: är det golvvärme i bad/duschrum?
Är det rörmokaren, ni själva eller tidigare ägare som har satt T-flex-tejp (eller motsvarande annat trevligt märke av ångspärrstejp) runt rörskarvarna?
Är det rörmokaren, ni själva eller tidigare ägare som har satt T-flex-tejp (eller motsvarande annat trevligt märke av ångspärrstejp) runt rörskarvarna?
Hej,SågspånPappspikEternit skrev:
Tack för svar
Vi som satt tejp när vi bytt rör bara för att testa.
Det är golvvärme i badrummen på alla tre plan.
Men den har inte varit på senaste månaden så den påverkar inte doften.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 604 inlägg
Jag hoppas rörskarvarna var vattentäta redan innan ni tejpade dem?O Odla skrev:
Finns ordentligt vattenlås till köksavloppet som misstänks orsaka lukten?
Det förekommer att golvvärme torkar ur vattenlås till dusch och badkar, och därmed orsakar avloppslukt. Det är väl inte problemet för er del då.
Rörskarvarna var absolut vattentäta.SågspånPappspikEternit skrev:
Vi bytte till nya rör förra veckan för att se om det var det. Men lukten kom fortsatt.
Vi tejpade de då men lukten kom likväl. Tejpen är bara ytterligare ett test.
Finns vattenlås i köket. Det är inte heller någon doft i köket. Inte ens i diskhon.
Bara så jag förstår dig rätt. Tänker du att lukten inte kommer från röret utan att den tagit sig mellan väggarna/våningarna? Vi har öppnat i golvet våningen 2 meter bakom röret. Så där är det öppet till andra rörsystemet som går genom huset. Men det är ingen lukt alls där. Väggen där röret går fortsätter inte uppåt. Ingen lukt i köket som går genom golvet där ovanför. Medan det luktade mkt i det här hörnet före vi rev delen av väggen.Claes Sörmland skrev:
Ja där kan ju stinkande luft smyga sig ned.
Något åt det hållet. Men det här som tar 5 min att inspektera i verkligheten är svårt att lösa över ett forum. Men min tanke är alltså att den stinkande luften uppstår någonannanstans och kryper till utrymmet där ni nu har dokumenterad lukt.
Förstår, tack för att du svarar.Claes Sörmland skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska komma åt det. Problemet är att det inte luktar någon annarstans i huset. Så felsökningen blir tuff för en lekman men verkar även bli det för fackman..