Hej! Mitt varmvattenrör gick sönder för två veckor sedan. Sen dess tycker jag att det har varit strul med varmvattnet. Blir bara lite varmare än ljummet. Kan dock komma enstaka pustar med varmt vatten.
Undrar om någon kanske kommit åt blandningsventilen, men jag vet inte hur den ser ut. Har följt röret och tagit kort på det jag tror kan vara rätt. Men vart och hur ska jag då vrida?
Fick ringa rörmokaren idag men dom kunde inte komma förrän på måndag så skulle gärna vilja få till det själv om det är en sån enkel lösning.
Bifogar en bild. Varmvattenröret är det svarta i mitten.
Ackumulatortankarna visar mellan 60-70 grader så varmvatten borde finnas.

• Värmesystem med isolerat svart varmvattenrör och förgreningsventil på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova vrida den mot plustecknet

P
Ja,blandningsventilen är överst,med + och minus,öppna den(moturs) gör att få varmare vatten ut.

Tack för sjukt snabba svar! Hur mycket ska jag vrida tro? Handlar det om mm eller varv? behöver jag vara orolig för legionella nu när jag duschat i ljummet vatten de senaste två veckorna?

T Torpet123 skrev:
Tack för sjukt snabba svar! Hur mycket ska jag vrida tro? Handlar det om mm eller varv? behöver jag vara orolig för legionella nu när jag duschat i ljummet vatten de senaste två veckorna?

Det var visst fyra veckor inte två som jag trodde.

P
T Torpet123 skrev:
Legionella blir isf i tanken,där har du ju 60-70 grader så ingen fara,spola varmvatten i en kran och prova öka ett halvt varv i taget kanske,sen får du väl minska om det blir för hett:)

Om du är rädd för legionella, vilket jag inte tror du behöver vara, så ställ ventilen på max + och spola bara varmvatten i duschen en stund. Ställ sedan in lite mot - , tills det blir bra. Var försiktig med hetvattnet bara, så du inte skållar dig.

Ja jag har också tänkt att tanken visar 70 grader och då borde det inte vara någon fara. Så tack Vred kanske 1 cm och märkte skillnad. Ska vrida lite till! Kommer dock lite stötvis varmare ibland fortfarande men så har jag för mig att det alltid varit så det har jag inget problem med, bara jag får varmt vatten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.