Hej
Jag har en grävd brunn på 4 m ute på min gård. Fint och klart vatten. I brunnen har jag en dränkbar pump som håller vatten nivån låg för att sänka grundvattennivån nära huset.
Jag skulle dock vilja ha en extra säkring att denna pump är i drift och fungerar som den ska och att den håller vattennivån låg i brunnen.

Skulle
Afriso Nivålarm VA-Alert ,10 meter kabel, 230 Volt transormator

https://www.avloppscenter.se/vara-p...alarm-va-alert-and-10-inkl-transformator.html

kunna vara ett alternativ att hänga ner i brunnen på lagom höjd som varnar mig om vattnet skulle stiga till oönskad höjd.
10 m kabeln dras till inomhus miljö och fäst på en källarvägg , där den också matas med ström.

Är detta en bra ide ? Eller finns andra rekommendationer ?

mvh Johan

Jag kör med en sådan och det funkar bra. Har även utnyttjat potentialfria utgången till mitt smarta hem så jag får notis i mobilen.

Claes Sörmland
Är inte en mer ekonomisk lösning en vanlig nivåstyrd länspump som hängs på 3,5 m i brunnen med sitt utlopp på en väl synlig plats (parkeringsplatsen)? Fallerar den riktiga pumpen så startar denna backuppump och du ser problemet pumpas upp i dagen.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
P Phasio skrev:
Jag kör med en sådan och det funkar bra. Har även utnyttjat potentialfria utgången till mitt smarta hem så jag får notis i mobilen.
@Phasio Vad har du kopplat in på den potentialfria utgången till ditt smarta hem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.