Tjena! Jag har väldigt lågt flöde på min Gardena Smartpump när jag kör med vattenslang. Appen säger”maximalt tryck, minimalt flöde. Trädgårdsslangen är kopplad via Gardena pipeline. Det funkar utmärkt när jag kör med sprinklersystemet så vatten vatten i brunnen finns.
Kan man höja flödet på något viss?
 
Ingen som har någon idé?
 
Hur lång slang har du? Är det bra flöde där du kopplar på slangen?
 
Själva pipelinen är typ 30 m och själva slangen kanske 10m. Funkar fint att köra 3 st T200 sprinklers med ungefär samma sträcka.

Flödet pulserar (har inte tänkt på om pumpen får in i viloläge emellanåt men känns rimligt) i slangen. Kan det vara för högt motstånd eller liknande?
 
Är det en hydropress? Eller är det en pump utan tank?
Om den har en tank så går den tills den kommer upp i trycket den är inställd på.
Sen startar den igen när trycket sjunker tillräckligt mycket.

Kolla om pumpen går hela tiden när du sprutar vatten
Om den gör det men trycket ändå varierar så kan det vara pumpen som suger luft.

Vad är för diameter på pipelinen och din vattenslang? Om den är 40 meter långt och tunna rör/slang så blir det ju ganska mycket motstånd.
Är det dessutom höjdskillnad från där pumpen står till där du tar ut vatten så tappar du tryck där med.
Om pumpen står lägre än där du har slangen.
 
S Smeafan skrev:
Är det en hydropress? Eller är det en pump utan tank?
Om den har en tank så går den tills den kommer upp i trycket den är inställd på.
Sen startar den igen när trycket sjunker tillräckligt mycket.

Kolla om pumpen går hela tiden när du sprutar vatten
Om den gör det men trycket ändå varierar så kan det vara pumpen som suger luft.

Vad är för diameter på pipelinen och din vattenslang? Om den är 40 meter långt och tunna rör/slang så blir det ju ganska mycket motstånd.
Är det dessutom höjdskillnad från där pumpen står till där du tar ut vatten så tappar du tryck där med.
Om pumpen står lägre än där du har slangen.
S Smeafan skrev:
Är det en hydropress? Eller är det en pump utan tank?
Om den har en tank så går den tills den kommer upp i trycket den är inställd på.
Sen startar den igen när trycket sjunker tillräckligt mycket.

Kolla om pumpen går hela tiden när du sprutar vatten
Om den gör det men trycket ändå varierar så kan det vara pumpen som suger luft.

Vad är för diameter på pipelinen och din vattenslang? Om den är 40 meter långt och tunna rör/slang så blir det ju ganska mycket motstånd.
Är det dessutom höjdskillnad från där pumpen står till där du tar ut vatten så tappar du tryck där med.
Om pumpen står lägre än där du har slangen.
Nej, det är Gardenas smartpump men den verka funka på samma sätt som en hydropress bortsett från tanken dvs att den bygger upp tryck, stannar och sen går igång igen. Iaf när jag kör droppslang. Pipelinen är 1 tums. Den andra är en vanlig trädgårdsslang, 1/2 tum kanske?

Får kolla om den suger luft. Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.