Byggahus.se

zilmet, pump slår av och på

1. Mats PA
    Medlem · 7 inlägg

Mats PA

Medlem
    hej jag är nyinflyttad och har en zilmet hydropress(?) i trädgårdsbrunnen. Den slår av och på hela tiden, jag tänker att det kanske går att justera men saknar manualer. Jag har hört mig för hos tillverkaren men har än inte fått svar. Någon här som vet hur/om det går att ställa av den funktionen för jämnt/konstant tryck?

2. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 783 inlägg

svartöra

Medlem
    Första gissningen är väl att blåsan är tom på luft, eller trasig. Skruva av plasthatten i ändan så hittar du en bilventil. Motionera piggen. Kommer det ut vatten, är blåsan trasig. Kommer det inte ut någon luft, är blåsan tom. Kommer det ut luft, är luftmängden kanske för liten, eller så är felet någon annanstans.

3. Mats PA
    Medlem · 7 inlägg

Mats PA

Medlem
    Ok, det kommer ut luft där. Då är första steget att fylla på med luft till "precharge" nivån 1,5 bar, eller något däröver ända till pmax 10 bar? Jag känner inte till trycket nu som du kanske förstår.

4. Mats PA
    Medlem · 7 inlägg

Mats PA

Medlem
    Sökning visar då att trycket ska vara 90% av tillslagstrycket. Hur får jag reda på tillslagstrycket? Eftersom den inte funkar som den ska ny tänker jag att jag inte kan utgå ifrån det tryck som den slår på vid nu, men jag kanske tänker fel?

5. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 243 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Kör pumpen tills den stoppar.
    Tappa sakta av vatten och titta hela tiden på tryckmätaren.
    Registrera när pumpen slår till. Normalt är väl tillslag c:a 2 bar och stopp c:a 3,5 bar.
    Om du vill ha 2 bar, som tillslagstryck, så slå ifrån strömmen till pumpen och ha en vattenkran öppen. Pumpa luft till 1.8 bar ( = 90% ).
    Stäng vattenkranen och slå på matningen till pumpen.
    Om du justerar startnivån, så fyll luft med trycklöst ( =kran öppen) vattensystem enligt ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.