25 146 läst ·
16 svar
25k läst
16 svar
Vakuumtoalett för åretruntboende?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga hus utanför detaljplanerat område i Södertälje och har fått veta från husleverantören att nya enskilda avlopp inom kommunen måste vara vakuumsystem.
Hur funkar det för ett åretruntboende (stor villa, familj om 5 personer)? Hur ligger ett sånt system prismässigt jämfört med minireningsverk?
Nån som vet?
Hur funkar det för ett åretruntboende (stor villa, familj om 5 personer)? Hur ligger ett sånt system prismässigt jämfört med minireningsverk?
Nån som vet?
Poängen med vakuumtoaletten är att den spolar med lite vatten så att tanken inte blir full lika fort. Jag har en ordinär toalett till sluten tank. Den måste tömmas två gånger per år för mig som bor ensam. Av den orsaken är det lätt att se fördelen med liten spolvolym.
Här kan du se lite vad kommunen säger:
http://www.sodertalje.se/Stad-miljo--boende/Bo--Bygga_/Vatten-avlopp-avfall/Eget-avlopp/
Erik.
Här kan du se lite vad kommunen säger:
http://www.sodertalje.se/Stad-miljo--boende/Bo--Bygga_/Vatten-avlopp-avfall/Eget-avlopp/
Erik.
Jag har bara liten erfarenhet av vacuumtoalett, lånade en sommarstuga en gång. Den (toaletten) förde ett fruktansvärt oväsen vid spolning, väckte lätt hela familjen.
Det var för många år sedan, om dagens toaletter är lika högljudda så skulle jag nog tveka att installera, men om inget annat alternativ finns ..............
Det var för många år sedan, om dagens toaletter är lika högljudda så skulle jag nog tveka att installera, men om inget annat alternativ finns ..............
Det är den typen av toaletter som finns på både vanliga färjor och lastfartyg.
Jag har jobbat både på fartyg äldre än tjugo år, och sådana som är ungefär fem år gamla. Jag har inte upplevt någon nämnvärd skillnad i ljudnivå, alla har väsnats.
Jag kan inte heller se någon anledning till att man skulle utforma fartygstoaletterna så att de lät mer än nödvändigt, snarare tvärtom, då det ju kostar mer att tillverka fler modeller.
Så för fem år sen hade det åtminstone inte skett någon förbättring avseende ljudnivån.
Jag har jobbat både på fartyg äldre än tjugo år, och sådana som är ungefär fem år gamla. Jag har inte upplevt någon nämnvärd skillnad i ljudnivå, alla har väsnats.
Jag kan inte heller se någon anledning till att man skulle utforma fartygstoaletterna så att de lät mer än nödvändigt, snarare tvärtom, då det ju kostar mer att tillverka fler modeller.
Så för fem år sen hade det åtminstone inte skett någon förbättring avseende ljudnivån.
Tack för era svar!
Angående ljudnivån så pratar man (hussäljaren som varit i kontakt med kommunen) om att motorn till det hela sätts utanför huset och därför ska det inte låta så mycket. Men på hemsidan (Combutech - Jets) så står det endast om fritidshus och sommarstugor i deras brochyrer. Jag känner mig lite skeptisk alltså till att deras koncept passar en vanlig villa. Vi vill inte gärna vara försökskaniner i vår kommun.
Att motorn sitter utomhus låter inte heller helt optimalt. Även om vi bor lantligt så har vi närmsta grannen 10-15 m ifrån oss. Och det ligger andra hus runt hagen bakom vårt blivande hus. Man vill ju inte att det låter högt varje gång vi spolar.. "Nu går de på toa igen" liksom..
Angående ljudnivån så pratar man (hussäljaren som varit i kontakt med kommunen) om att motorn till det hela sätts utanför huset och därför ska det inte låta så mycket. Men på hemsidan (Combutech - Jets) så står det endast om fritidshus och sommarstugor i deras brochyrer. Jag känner mig lite skeptisk alltså till att deras koncept passar en vanlig villa. Vi vill inte gärna vara försökskaniner i vår kommun.
Att motorn sitter utomhus låter inte heller helt optimalt. Även om vi bor lantligt så har vi närmsta grannen 10-15 m ifrån oss. Och det ligger andra hus runt hagen bakom vårt blivande hus. Man vill ju inte att det låter högt varje gång vi spolar.. "Nu går de på toa igen" liksom..
I Kungsbacka har finns områden där man måste ha sluten tank för WC och kommunen pekar oftast på vakuumsystem. Förutom Jets finns EcoVac (Wostman) och Roslagen (FANN). Båda dessa har vakuumenheten monterad i halsen på själva tanken som är nedgrävd. Motorljudet borde vara ganska obefintligt och det som låter är nog snarare det sugande ljudet inne på toaletten när avfallet sugs bort.
Kontakta tillverkarna och be om referenskunder att prata med och kanske rent av få besöka.
Kontakta tillverkarna och be om referenskunder att prata med och kanske rent av få besöka.
Ja, eller varför kan inte kommunen informera även om ljudnivån, de måste väl veta om de nu har infört krav på vacuumtoaletter.
Tanken (alltså det mentala, inte avloppstanken) är ju god, systemet minskar vattenmängden, troligen avsevärt.
Jag följer tråden därför att det kanske kan bli lönsamt på sikt även i fritidshus, minskar antalet tömningar
Tanken (alltså det mentala, inte avloppstanken) är ju god, systemet minskar vattenmängden, troligen avsevärt.
Jag följer tråden därför att det kanske kan bli lönsamt på sikt även i fritidshus, minskar antalet tömningar
Kolla på: Wostman Ecovac http://wostman.se/ecovac.html
-Har ingen personlig erfarenhet, funderade ett tag
på att installera denna pga. kommunens krav,
men det löste sig på annat sätt.
edit: Såg inte att Joflopp redan tipsat om denna...
-Har ingen personlig erfarenhet, funderade ett tag
på att installera denna pga. kommunens krav,
men det löste sig på annat sätt.
edit: Såg inte att Joflopp redan tipsat om denna...
Vi har genom säljaren pratat med kommunen. Det är bara om kostnaderna för vakuumsystemet blir mycket större än de "vanliga" lösningarna eller om husleverantören inte kan åstadkomma en lösning i sin tillverkning tillräckligt snabbt som vi kan komma undan det. På kommunens hemsida är man också rätt tydlig med vad som gäller. Om det varar eller inte får man väl se.daviden skrev:
Tanken är ju hyfsat god anser jag och tekniken har vissa fördelar. Jag blir dock inte så glad om det medför ökade kostnader för oss eller har andra nackdelar.
På båtarna är det så att motorn till vakuumejektorn sitter flera däck ner, så det påverkar inte ljudnivån. Det är istället ljudet från innehållet i toalettstolen och efterföljande luft som sugs ner i ledningen som väsnas.KarinoMagnus skrev:Tack för era svar!
Toaletten i länken nedan är inte den mest högljuda jag hört. (OBS. En del av de "rekommenderade" liknande klippen är av en mindre trevlig typ. )
http://www.youtube.com/watch?v=xQL-6usSjn8
På Jets och Wostmans system sitter motorn (tuggermotor, grinder) i anslutning till huset. Dessa bygger inte på vakuum, de skjuter istället avloppet framför sig med hjälp av tuggerpumpen som mal sönder materialet och skickar det mot tanken.
På Roslagssystemet från FANN används istället en våtdammsugare (Kärscher, standard) som bygger undertryck i tanken som suger ut innehållet med hjälp av vakuum. Fördelen med detta system är att slangen till tank blir helt tom och risken för frysning minskar samt att man kan suga 30-50 m istället för 12 m som övriga tillverkare (med extrapump för ca 20000 kr/12 m kan man dock förlänga sträckan).
Jets används mycket på färjorna vet jag, de använder det i sin marknadsföring medan Wostman och Roslagssystemet från FANN används uteslutande av privatpersoner.
Jag har installerat Wostman och Roslagssystemet men installerar nu bara Roslagssystemet pga att jag hade strul med brinnande motorer (vilket blev dyrt och tidsödande att byta) på Wostman-anläggningar. När jag har stått ute och lyssnat på en spolning på Roslagssystemet så låter det i ca 20 sekunder och stosen placeras oftast en bit ner i marken, vilket gör att det knappt låter något. Men den bör inte placeras i närheten av sovrummet om man är orolig!
// Jocke
På Roslagssystemet från FANN används istället en våtdammsugare (Kärscher, standard) som bygger undertryck i tanken som suger ut innehållet med hjälp av vakuum. Fördelen med detta system är att slangen till tank blir helt tom och risken för frysning minskar samt att man kan suga 30-50 m istället för 12 m som övriga tillverkare (med extrapump för ca 20000 kr/12 m kan man dock förlänga sträckan).
Jets används mycket på färjorna vet jag, de använder det i sin marknadsföring medan Wostman och Roslagssystemet från FANN används uteslutande av privatpersoner.
Jag har installerat Wostman och Roslagssystemet men installerar nu bara Roslagssystemet pga att jag hade strul med brinnande motorer (vilket blev dyrt och tidsödande att byta) på Wostman-anläggningar. När jag har stått ute och lyssnat på en spolning på Roslagssystemet så låter det i ca 20 sekunder och stosen placeras oftast en bit ner i marken, vilket gör att det knappt låter något. Men den bör inte placeras i närheten av sovrummet om man är orolig!
// Jocke
Kan också tillägga att spolvolymen minskar med ca 5/6, dvs ca 85 %.
* 85 % färre slamtömningar.
* 85 % mindre slamtömningskostnader.
* Högre inköpspris och dyrare installation (ROT oftast), men i längden blir det billigare.
* Det som är fiffigt med de system som finns, Jets, Wostman och Roslagssystemet, är att man uppfyller hög skyddsnivå med en enkel liten BDT-bädd sedan. Minireningsverk kräver mycket underhåll och står mer still än rullar och fungerar. De system som finns i snålspolande-sortimentet kommer nog komma mer och mer framöver. Kommunerna gillar dem pga att det går att återanvända näring och energi ur materialet samt att ingenting släpps ut överhuvudtaget! Underhållet är också minimalt (men varierar ju beroende på vilken man väljer av de tre ovan, jag har min favorit nu iaf).
// Jocke
* 85 % färre slamtömningar.
* 85 % mindre slamtömningskostnader.
* Högre inköpspris och dyrare installation (ROT oftast), men i längden blir det billigare.
* Det som är fiffigt med de system som finns, Jets, Wostman och Roslagssystemet, är att man uppfyller hög skyddsnivå med en enkel liten BDT-bädd sedan. Minireningsverk kräver mycket underhåll och står mer still än rullar och fungerar. De system som finns i snålspolande-sortimentet kommer nog komma mer och mer framöver. Kommunerna gillar dem pga att det går att återanvända näring och energi ur materialet samt att ingenting släpps ut överhuvudtaget! Underhållet är också minimalt (men varierar ju beroende på vilken man väljer av de tre ovan, jag har min favorit nu iaf).
// Jocke
Fel!Joakim1961 skrev:
Wostmans EcoVac bygger på vakuum och har sin vakuumenhet i tornet på den slutna tanken.
http://wostman.se/images/stories/downloads/EcoVacSE04webb.pdf
Japp, fel av mig, påbörjade meningen i syfte att skriva något annat och avslutade meningen efter att ha fått ett samtal, med ett helt annat syfte.. För många tillverkare helt enkelt! 
// Jocke
// Jocke