2 681 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Alnarp avlopp
Dessa anläggningar är tänkta att inneha ett antal växter som skall bidra till ett renare utsläpp. Är det någon myndighet som kollar att detta sköts och finns? Annars känns det som att en sådan anläggning släpper ut ett sämre filtrerat avloppsvatten, pga. betydligt mindre infiltrationsbädd. Är det installatören som skall plantera växterna också?
Jag har kikat på Alnarps reningsverk med växter. Det är helt klart ett vettigt alternativ.
Har du normal skyddsnivå lär det räcka bra, annars behövs visst någon form av fosforfilter/ fälla...
Växterna har en suverän förmåga att rena vattnet från avloppet.
Har du normal skyddsnivå lär det räcka bra, annars behövs visst någon form av fosforfilter/ fälla...
Växterna har en suverän förmåga att rena vattnet från avloppet.
Anläggningen kräver växter....antar att det är firman som planterar de om du inte gör jobbet själv...
Vad gäller efterkontroll har jag ingen info, men vad jag läst är att det sällan görs efterkontroll på avlopp...
Vad gäller efterkontroll har jag ingen info, men vad jag läst är att det sällan görs efterkontroll på avlopp...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men växterna lär väl inte rena så mycket under vinterhalvåret?
I och med att infiltrationen är betydligt mindre för dessa anläggningar, blir föroreningen av avloppsvattnet inte bra om växterna inte sköts som tänkt. Tycker nog att någon borde kolla att detta sköts som tänkt. Annars kunde den gamla "stenkistan" fått leva kvar. Vilket många haft och blivit ålagda att gör om.
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
växterna planteras av ägaren.A arvid53 skrev:I och med att infiltrationen är betydligt mindre för dessa anläggningar, blir föroreningen av avloppsvattnet inte bra om växterna inte sköts som tänkt. Tycker nog att någon borde kolla att detta sköts som tänkt. Annars kunde den gamla "stenkistan" fått leva kvar. Vilket många haft och blivit ålagda att gör om.
Varför skulle man inte vilja plantera växterna? Ser ju skit fult ut utan dom. Sen har man väl ansvar att föra journal över utförda pH-tester, bör ju rimligtvis se rätt dumt ut om dom inte håller måttet?
Det vanliga, en biofilm på plastmaterial.B Brandtätarn skrev:
Det som är lite kul med denna typ av anläggning är att den kräver minimalt med slamtömning eftersom den efterrötar slammet under syrefattiga förhållanden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden