Dessa anläggningar är tänkta att inneha ett antal växter som skall bidra till ett renare utsläpp. Är det någon myndighet som kollar att detta sköts och finns? Annars känns det som att en sådan anläggning släpper ut ett sämre filtrerat avloppsvatten, pga. betydligt mindre infiltrationsbädd. Är det installatören som skall plantera växterna också?
 
Spännande! Känns som en attraktiv lösning.
 
Jag har kikat på Alnarps reningsverk med växter. Det är helt klart ett vettigt alternativ.
Har du normal skyddsnivå lär det räcka bra, annars behövs visst någon form av fosforfilter/ fälla...

Växterna har en suverän förmåga att rena vattnet från avloppet.
 
Men fungerar anläggningen utan växter?
Vem ansvarar för att växter planteras?
Kontrolleras det av någon att detta sköts?
 
A arvid53 skrev:
Men fungerar anläggningen utan växter?
Vem ansvarar för att växter planteras?
Kontrolleras det av någon att detta sköts?
Nej reningen fungerar inte då. Det är alltid anläggningsinnehavarens ansvar att den fungerar och sköts, finns ingen annan som kontrollerar.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Anläggningen kräver växter....antar att det är firman som planterar de om du inte gör jobbet själv...
Vad gäller efterkontroll har jag ingen info, men vad jag läst är att det sällan görs efterkontroll på avlopp...
 
Men växterna lär väl inte rena så mycket under vinterhalvåret?
 
Alnarpsavlopp fungerar mycket bra, och är dessutom snyggt, men går inte att ha i hela Sverige. I de kallare delarna av landet går det inte, just på grund av växterna.
 
I och med att infiltrationen är betydligt mindre för dessa anläggningar, blir föroreningen av avloppsvattnet inte bra om växterna inte sköts som tänkt. Tycker nog att någon borde kolla att detta sköts som tänkt. Annars kunde den gamla "stenkistan" fått leva kvar. Vilket många haft och blivit ålagda att gör om.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
I och med att infiltrationen är betydligt mindre för dessa anläggningar, blir föroreningen av avloppsvattnet inte bra om växterna inte sköts som tänkt. Tycker nog att någon borde kolla att detta sköts som tänkt. Annars kunde den gamla "stenkistan" fått leva kvar. Vilket många haft och blivit ålagda att gör om.
växterna planteras av ägaren.
Varför skulle man inte vilja plantera växterna? Ser ju skit fult ut utan dom. Sen har man väl ansvar att föra journal över utförda pH-tester, bör ju rimligtvis se rätt dumt ut om dom inte håller måttet?
 
Claes Sörmland
Växterna bidrar troligen högst marginellt till reningen så det är nog ingen stor sak om de inte sköts som de ska.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Växterna bidrar troligen högst marginellt till reningen så det är nog ingen stor sak om de inte sköts som de ska.
av ren nyfikenhet, om växterna bara är marginellt vad är det då som står för huvuddelen av reningen?
 
Claes Sörmland
B Brandtätarn skrev:
av ren nyfikenhet, om växterna bara är marginellt vad är det då som står för huvuddelen av reningen?
Det vanliga, en biofilm på plastmaterial.

Det som är lite kul med denna typ av anläggning är att den kräver minimalt med slamtömning eftersom den efterrötar slammet under syrefattiga förhållanden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vanliga, en biofilm på plastmaterial.

Det som är lite kul med denna typ av anläggning är att den kräver minimalt med slamtömning eftersom den efterrötar slammet under syrefattiga förhållanden.
Att min slipper serviceavtal är inte helt fel det heller.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.