Vår vattenutstötare läkte vatten från sitt hus och rann ner på vattnet så fort vattenslangen skulle användas.
Beställde en ny och har monterat och justerat femtielva gånger.
Nu ligger vattnet alltid på i slangen, och när man skall stänga av så bottnar de aldrig och de börjar läcka från "skruven".
I sista försöket justerade vi så att vi trodde den bottnade minus ett varv, sen drog vi åt, men fortsatt samma problem, några idéer? Nått annat man kan prova innan man får ringa in ett proffs?
Mvh Jonas
Beställde en ny och har monterat och justerat femtielva gånger.
Nu ligger vattnet alltid på i slangen, och när man skall stänga av så bottnar de aldrig och de börjar läcka från "skruven".
I sista försöket justerade vi så att vi trodde den bottnade minus ett varv, sen drog vi åt, men fortsatt samma problem, några idéer? Nått annat man kan prova innan man får ringa in ett proffs?
Mvh Jonas
Har hafts samma problem, det var en liten bit frigolit som kommit in i vattenrören och slutligen fastnade i ventilen.
Det var bara att ta bort hela ventilen, öppna på vattnet och spola ur allt som kommit in under montaget i rören , sen dess har det fungerat.
Det var bara att ta bort hela ventilen, öppna på vattnet och spola ur allt som kommit in under montaget i rören , sen dess har det fungerat.
Det är ju 20 min jobb att prova, så det skall jag testa imorgon.L Leif i Skåne skrev:
Men hjälper det att få det att bottna?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Hur mycket har du tagit loss vid bytet? Sådan utkastare har väl en lång stång som tätar längre in, på insidan av väggen. Gjordes det rätt där?

https://www.fmmattsson.com/storage/...9724b66c30b5417f9ae097114fb8d925/08836403.pdf
Stången måste kapas till rätt längd efter hur långa rören är, beroende på väggtjocklek, annars bottnar den ju inte eller sticker ut för mycket. Har aldrig monterat en liknande själv, men det är som jag fattat funktionen.

https://www.fmmattsson.com/storage/...9724b66c30b5417f9ae097114fb8d925/08836403.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stången måste kapas till rätt längd efter hur långa rören är, beroende på väggtjocklek, annars bottnar den ju inte eller sticker ut för mycket. Har aldrig monterat en liknande själv, men det är som jag fattat funktionen.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Vad menar du med detta? Jag monterade exakt samma utkastare för bara drygt en vecka sedan och jag förstår inte alls vad du pratar om.J Jonas78gbg skrev:
Kolla igenom monteringsanvisningen noga och kolla om något är gjort fel. En klassiker är väl att man inte lyckas kapa ytterröret och stången/innerröret lika mycket och då faller funktionen.
Det blir allt, utom kopplingen från vattenslangen på insidan som man kopplar på rören, denna är givetvis samma som innan. man lossar på insida, sen skruvar man upp de 2 skruvarna på utkastare på utsidan och drar ut.
Kapar rören till en bra längd, misstänker att +-1cm spelar mindre roll då det mer handlar om hur det passar på insidan.
Jag antar att det är ventilen på (4) som inte når och stryper vattnet, lite märkligt när den var max 0,5 cm ifrån vid fastskruvandet av kopplingen
Kapar rören till en bra längd, misstänker att +-1cm spelar mindre roll då det mer handlar om hur det passar på insidan.
Jag antar att det är ventilen på (4) som inte når och stryper vattnet, lite märkligt när den var max 0,5 cm ifrån vid fastskruvandet av kopplingen
MultiMan skrev:
Skrev ett långt svar men det försvann,Rickard.ag skrev:
Vad menar du med detta? Jag monterade exakt samma utkastare för bara drygt en vecka sedan och jag förstår inte alls vad du pratar om.
Kolla igenom monteringsanvisningen noga och kolla om något är gjort fel. En klassiker är väl att man inte lyckas kapa ytterröret och stången/innerröret lika mycket och då faller funktionen.
Ventilen som möter/bottnar mot kopplingen.Rickard.ag skrev:
Vad menar du med detta? Jag monterade exakt samma utkastare för bara drygt en vecka sedan och jag förstår inte alls vad du pratar om.
Kolla igenom monteringsanvisningen noga och kolla om något är gjort fel. En klassiker är väl att man inte lyckas kapa ytterröret och stången/innerröret lika mycket och då faller funktionen.
Skall nog kolla på den klassikern
Klicka här för att svara
