Jag har en borrad brunn från mitten av sjuttiotalet till mitt fritidshus. Den ger bra vatten men just nu har jag bara en vanlig kronans gårdspump och funderar på att bygga ett litet pumphus med pump istället.

Jag har följande data i SGUs databas:

Vattenmängd (liter/timme) 3500
Grundvattennivå (m under markyta) 2
Totaldjup (m) 43
Jorddjup (m) 0
Bottendiameter (mm) 115
Rörborrning till (m) 3
Stålfoderrör till (m) -
Plastfoderrör till (m) -

Om jag fattar det rätt så är (var) det bara 2-3 meter ner till vattnet. Vad betyder totaldjupet? Är det naturligt ”hålrum” efter de 3 borrade metrarna? Eller är det borrat 43 m men rör nedsatt bara 3 m?

Vad för slags pump skulle passa?

Det är borrat 43m med 3m rör. du har berg i dagen ser det ut som ?

Japp, gårdspumpen står direkt på berghällen.

Ser vettig ut, den pumpen. Så en sån som ska ner till dryga 40m antar jag. Någon erfarenhet kring huruvida värmen från ett isolerat pumphus kan räcka för att den sista biten innan hus inte ska frysa på vintern? Det har ju inte varit några problem med vatten ur gårdspumpen på vintern, men då antar jag att vattnet rinner tillbaka en bit så det kanske löser sig på det sättet då?

D dovetailjoint skrev:
Japp, gårdspumpen står direkt på berghällen.

Ser vettig ut, den pumpen. Så en sån som ska ner till dryga 40m antar jag. Någon erfarenhet kring huruvida värmen från ett isolerat pumphus kan räcka för att den sista biten innan hus inte ska frysa på vintern? Det har ju inte varit några problem med vatten ur gårdspumpen på vintern, men då antar jag att vattnet rinner tillbaka en bit så det kanske löser sig på det sättet då?
Typ 35 meter är nog lagom djup.
rör som inte ligger frostfritt behöver isoleras och ha värmekabel i. Det som är i hålet fryser inte.

Tack men menar du att jag behöver värme eller inte? (Alltså från hålets mynning och ner mot djupet till frostfritt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.