1 361 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Brunt vatten i brunnen?
Vi grävde en brunn vid sommarstugan i september och skulle börja använda den nu i sommar, för att slippa släpa vatten i hinkar från sjön. Vi har tömt brunnen och nytt vatten sipprar in direkt. Problemet är att ur kranen i köket är vattnet brungult men hämtar vi vatten från sjön med hinkar är vattnet nästan helt klart. Nån som vet vad problemet är? Det sitter 3 ringar i brunnen, om det har betydelse. Vi har tömt brunnen en gång till men det blev inte bättre, fortfarande brungult ur kranen. Luktar även lite järn.
Har ni grusat botten? Brukar bara att vara att spola som gäller. Tar olika tid beroende på brunnen.
Det går att göra en analys av vattnet så får man veta vad det är. Sedan kan man ta ställning till om det är något man kan leva med eller om man behöver något filter. Jag har hört talas om att det kan ta ett par år av användande av vattnet innan det stabiliserar sig. Så innan dess kan det vara dumt att göra någon större investering.
Finns ett enkelt sätt att utröna vad det gula är, fyll upp ett glas och låt det stå i fönstret några dagar.
Järn oxidera och blir en tung partikel som kommer att sjunka till botten.
Humus är löst i vattnet och kommer inte skikta ur sig.
Så blir vattnet färglöst med en beläggning på botten så är det bara järn.
Är färgen kvar är det humus, med ett ev. järnlager på botten.
Järn oxidera och blir en tung partikel som kommer att sjunka till botten.
Humus är löst i vattnet och kommer inte skikta ur sig.
Så blir vattnet färglöst med en beläggning på botten så är det bara järn.
Är färgen kvar är det humus, med ett ev. järnlager på botten.
Klicka här för att svara
