Hej,
Vi borrade en brunn för 4 år sedan. Vi tog ett vattenprov efter borrningen, och har nu tagit ett nytt prov via Eurofins. Värdena ser bra ut förutom blyhalten och vilken är 14 punkter (livsmedelsverkets gränsvärde är 10 punkter).
Vi undersöker därför olika filteralternativ för att få bukt med blyhalten i vattnet.
Vi har i dag ett patronfilter med bommulspatron (20 u) för att fånga upp oxiderat/utfällt järn. Då brunnen stått en tid kommer det först vatten med utfällt järn vilket fastnar i filtret. efter att vi spolat ett tag är vattnet klart och järnhalten låg.
Det vore bra om någon kan föreslå ett filter som dels tar bort blyet men även det oxiderade järnet.
Bifogar provsvaret från Eurofins.

D
Kontakta en rörmokare, de har (bör ha) koll på sånt här

Har ni tagit vattenanalysen med kolfiltret monterat?
Vattenanalysen speglar inte dom problem ni beskriver.
Det verkar spontant som ni har påverkan av ytligt grundvatten, pga det låga pH-värdet, men det visar inget på varken humus, järn eller turbiditet.

Ni måste mäta vattnet utan filter, patronfilter kan både binda och släppa ifrån sig ämnen.

Tack mogge,
Vattenprovet är taget före filter, dvs direkt från borrhålet. Grannarna har ungefär samma pH men varierande blyhalter, en del lägre och en del högre.

Hej
Du borde ligga på ett pH runt 6,2-6,5 så ett pH-filter med mått 10x44 tum borde räcka. Med backspolningsventil får ni omsättning i brunnen och slipper uppbyggnaden av järnoxid i ledningarna.

När det gäller bly kan man göra på tre sätt.
Dom första två är omvänd osmos, antingen med en mindre anläggning som monteras under diskbänken och levererar rent vatten via en separat kran. Alt. 2 omvänd osmos för hela huset, det är dock en dyrare investering, runt 100 000:-.

alt. 3 Ett vattenfilter på inkommande vatten, dock så får man ofta inte mer än ca 50-60% reningsgrad på just bly.

Tack Mogge,
Vi ligger på dH 8.3 och vissa filterleverantörer jag talat med rekommenderar mjukgörande filter (jonbytare) vilka påstås sänka blyhalten till en viss del. Har du någon erfarenhet av detta?

8 är inte jättehögt, men absolut kan man ta bort det och ni kommer uppleva skillnaden. Men allt har ju en kostnad. Är det inget ni upplever som problem idag så kan ni ha det kvar. Jonbytare reducerar bly, men oftast max 50-60%, så där får man också göra en bedömning. Vill jag ha 0 eller är 7-8 acceptabelt, gränsvärdet för otjänligt är 10.

Jag har själv 6 i dh och tar bort det, men jag är den förste att erkänna mig lite skadad av för mycket kunskap. Har även RO-rening fast i grunden ett ”bra” vatten.

Tack Mogge för dina insiktsfulla kommentarer!
Eventuellt återkommer jag efter fortsatt utforskning av det digra utbudet av filter på marknaden. Det jag läst i tidigare trådar kan kan jag bara instämma i; många filteralternativ på marknaden och svårt att välja ”rätt”.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.