Hej nätet!

Vi har just köpt ett fritidshus. På tomten finns en brunn och en slamskiljare med infiltration. Säljaren har insjuknat i demens så köpet har gått genom god man som inte kan någon historik. På SGU finns det inget och kommunen vet inget.

Kan man från bilden avgöra om detta är en borrad eller grävd brunn?

• Brunn med pump, rör och kablar inuti, möjlig fråga om den är borrad eller grävd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gissa på borrad pga bajonettkopplingen på stålröret.

Skulle säga att det är en borrad brunn i en grävd brunn ;)

I mitten på bilden ser det ut som om att foderröret sticker upp, är det öppet i toppen?

Ett långt snöre och ett sänke så kan du ta reda hur djup brunnen är borrad.

N NoOne2k skrev:
Skulle säga att det är en borrad brunn i en grävd brunn ;)

I mitten på bilden ser det ut som om att foderröret sticker upp, är det öppet i toppen?

Ett långt snöre och ett sänke så kan du ta reda hur djup brunnen är borrad.
Om med ”foderrör” är det tjockare rostiga hålet, så sitter det en mojäng högst upp… Skulle kunna vara en motor eller bara en koppling för något nere i röret. Har en bruten plombering och jag kan se något om kW… Locket har geggat igen och jag orkar inte lyfta det själv. Ska ta hjälp och lyfta av det så jag kan kolla närmare.
Men borrad brunn i en grävd låter lovande. Det blåa är en länspump och det är bara ca 1-2dm vatten i botten sen cement. Expansionskärlet står på en uppochnedvänd hink :-)

L Lasrberglund skrev:
Skulle gissa på borrad pga bajonettkopplingen på stålröret.
Bajonettkoppling… Kan inte se en sådan? Vad är en bajonettkoppling i denna värld. Kommer från larmbranchen och där är bajonettfattning något helt annat?

K kulan77 skrev:
Bajonettkoppling… Kan inte se en sådan? Vad är en bajonettkoppling i denna värld. Kommer från larmbranchen och där är bajonettfattning något helt annat?
Kopplingen som går in i foderröret. På insidan borde det sitta en koppling som gör att man kan dra upp pumpen. Kallas bajonett.

Metallisk enkeladapter för röranslutning med gängor och bajonettfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
enkeladapter-25r

L Lasrberglund skrev:
Kopplingen som går in i foderröret. På insidan borde det sitta en koppling som gör att man kan dra upp pumpen. Kallas bajonett.
Ah! Topp! Ska kolla när jag kommer ut! Tack!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.