Hej nätet!
Vi har just köpt ett fritidshus. På tomten finns en brunn och en slamskiljare med infiltration. Säljaren har insjuknat i demens så köpet har gått genom god man som inte kan någon historik. På SGU finns det inget och kommunen vet inget.
Kan man från bilden avgöra om detta är en borrad eller grävd brunn?
Vi har just köpt ett fritidshus. På tomten finns en brunn och en slamskiljare med infiltration. Säljaren har insjuknat i demens så köpet har gått genom god man som inte kan någon historik. På SGU finns det inget och kommunen vet inget.
Kan man från bilden avgöra om detta är en borrad eller grävd brunn?
Skulle gissa på borrad pga bajonettkopplingen på stålröret.
Skulle säga att det är en borrad brunn i en grävd brunn 
I mitten på bilden ser det ut som om att foderröret sticker upp, är det öppet i toppen?
Ett långt snöre och ett sänke så kan du ta reda hur djup brunnen är borrad.
I mitten på bilden ser det ut som om att foderröret sticker upp, är det öppet i toppen?
Ett långt snöre och ett sänke så kan du ta reda hur djup brunnen är borrad.
Om med ”foderrör” är det tjockare rostiga hålet, så sitter det en mojäng högst upp… Skulle kunna vara en motor eller bara en koppling för något nere i röret. Har en bruten plombering och jag kan se något om kW… Locket har geggat igen och jag orkar inte lyfta det själv. Ska ta hjälp och lyfta av det så jag kan kolla närmare.N NoOne2k skrev:
Men borrad brunn i en grävd låter lovande. Det blåa är en länspump och det är bara ca 1-2dm vatten i botten sen cement. Expansionskärlet står på en uppochnedvänd hink
Klicka här för att svara