1 481 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Utredning av vattenanalys
Hej!
Är relativt nyinflyttad och gjorde ett vattentest det första vi gjorde då det vara ett antal år sedan tidigare ägare gjort detta och vi har småbarn. Det finns en tub som enligt uppgift skall vara ett sandfilter och ett UV-filter med relativt nybytt lampa. Det är en grävd brunn. Vattnet är gulaktigt till färgen och bubblar/skummar en del, men smakar helt vanligt. Vi vet att det kommer dras förbi kommunalt avlopp utanför under nästa år och vill därför inte lägga allt för stora pengar på dyra filter, finns det någon som har en ide om en lösning som inte kostar skjortan men ändå löser en del av problematiken?
Tack på förhand!
Är relativt nyinflyttad och gjorde ett vattentest det första vi gjorde då det vara ett antal år sedan tidigare ägare gjort detta och vi har småbarn. Det finns en tub som enligt uppgift skall vara ett sandfilter och ett UV-filter med relativt nybytt lampa. Det är en grävd brunn. Vattnet är gulaktigt till färgen och bubblar/skummar en del, men smakar helt vanligt. Vi vet att det kommer dras förbi kommunalt avlopp utanför under nästa år och vill därför inte lägga allt för stora pengar på dyra filter, finns det någon som har en ide om en lösning som inte kostar skjortan men ändå löser en del av problematiken?
Tack på förhand!
Vilken problematik är det som ska lösas? Vad jag kan förstå ur rapporten är vattnet tjänligt, visserligen med anmärkning på några lite höga halter men ändå. Som jag förstår det är färgen troligen orsakad av hög järnhalt?M Murven skrev:Hej!
Tack på förhand!![]()
Har ni tillgång till tidigare rapporter så kan man ju jämföra om något skett. Har halterna alltid varit desamma eller har plötsligt något skjutit i höjden?
De "stora" problemen (även om vattnet är tjänligt) är väl alkaniteten, järnet och COD/humus. Löser man alkaniteten kommer nog kopparhalten att minska och med minskad COD bör även fosfaten minska något. Syftet är inte att få ett 100%igt resultat, men vi upplever att tvätten blir missfärgad och aggresivt vatten är ju inte så bra för rören, VP etc.
Upplever att företagen som säjer filterlösningar har rejält häftiga prisättningar, och det verkar vara svårt att jämföra produkter emellan.
Upplever att företagen som säjer filterlösningar har rejält häftiga prisättningar, och det verkar vara svårt att jämföra produkter emellan.
Varför har ni inte tagit prov för bakterier? Känns relevant, och speciellt om det finns en UV-lampa, den är ju för att döda bakterier så det har ju funnits/finns i brunnen. Känns inte bra att ni har så mycket järn i vattnet i kranen, det kan bli en hinna på uv-lampan som gör att den inte gör det den ska...
...jag har lite liknande problem men inte så farligt och inga filter nu. Jag kommer montera en syresättare och sen ett bomullsfilter och sen ta nya prover.
...jag har lite liknande problem men inte så farligt och inga filter nu. Jag kommer montera en syresättare och sen ett bomullsfilter och sen ta nya prover.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Att vi inte tog prov för bakterier kan nog förklaras med okunskap. Jag valde något "komplett analyspaket" och tänkte nog att p.g.a UV-lampan bör det inte finnas bakterier. Men om det kan bli försämrad effekt av järnet eller färgen i vattnet är det såklart högst relevant.
Det var en något tråkig kombination, just höga humustal (COD-Mn) tillsammans med järn är en dålig kombination ur reningssynpunkt, och dessutom kommer det kommunala vattnet inom kort.
Som jag ser det så är det lågt pH-värde, järn och ett väldigt högt humustal. UV-ljuset är säkert ett resultat av att vattnet är påverkat av just humus, och precis som det skrivits tidigare så måste kvartsglaset hållas rent så man inte tappar strålningseffekt.
En tillfällig lösning och kanske mest ekonomiskt på kort sikt skulle vara att sätta in ett kolfilter för humus, problemet är att järn är en sådan "stor" partikel och förbrukar kolet väldigt fort. man får helt enkelt byta kolet oftare, men under kort period så kanske man kan ta den kostnaden. Man lämnar då det låga pH-värdet under denna korta period.
Vill man göra en "riktig" lösning så skulle jag satsa på ett Birmfilter med en pH-topp. då löser man både det låga pH-värdet och slutar äta på kopparrören. pH blir tillräckligt högt för att birm skall ta hand om järnet. Sist men inte minst så ett kolfilter för humusen med UV-ljuset sist i kedjan.
Som jag ser det så är det lågt pH-värde, järn och ett väldigt högt humustal. UV-ljuset är säkert ett resultat av att vattnet är påverkat av just humus, och precis som det skrivits tidigare så måste kvartsglaset hållas rent så man inte tappar strålningseffekt.
En tillfällig lösning och kanske mest ekonomiskt på kort sikt skulle vara att sätta in ett kolfilter för humus, problemet är att järn är en sådan "stor" partikel och förbrukar kolet väldigt fort. man får helt enkelt byta kolet oftare, men under kort period så kanske man kan ta den kostnaden. Man lämnar då det låga pH-värdet under denna korta period.
Vill man göra en "riktig" lösning så skulle jag satsa på ett Birmfilter med en pH-topp. då löser man både det låga pH-värdet och slutar äta på kopparrören. pH blir tillräckligt högt för att birm skall ta hand om järnet. Sist men inte minst så ett kolfilter för humusen med UV-ljuset sist i kedjan.
Ja, det går. Du får testa och se, men som sagt risken är att det kommer sätta igen sig fort.
Det är mycket humus och järnet är också relativt högt. Ett ”stort” filter typ en tub rymmer runt 40-50liter kol, men det är samma princip som ett litet.
Men många små kan ju bli dyrare än ett stort om du förstår. Men det enklaste är att testa och se, sen innebär ju detta ingen hälsorisk så lite färg kanske man kan stå ut med för att slippa lätta på plånboken.
Det är mycket humus och järnet är också relativt högt. Ett ”stort” filter typ en tub rymmer runt 40-50liter kol, men det är samma princip som ett litet.
Men många små kan ju bli dyrare än ett stort om du förstår. Men det enklaste är att testa och se, sen innebär ju detta ingen hälsorisk så lite färg kanske man kan stå ut med för att slippa lätta på plånboken.
Okej, man kanske rentav skulle se ifall glasfibertuben går att byta filtermassa i? Tidigare ägare hade inte gjort det under deras 13 år i huset, bara backspolat någon gång i månaden. Att det är ett sandfilter är deras uppgifter, finns ingen märkning eller något.M mogge_73 skrev:Ja, det går. Du får testa och se, men som sagt risken är att det kommer sätta igen sig fort.
Ja, töm tuben fyll lite sand i botten så det täcker sugdysan och fyll upp med kol max 25cm från ventilen. Se till bara så du har en toppdysa på ventilen annars tömmer den kolet ut i avloppet vid backspolning.
Klicka här för att svara