Hej!

Jag har en spolbrunn som är ivägen för ett projekt. Kan man kapa den några decimeter längre ner och sätta proppen där istället? Kan man kapa den var som och sedan bara sätta på en ny muff?

Om jag om några år ångrar mig och vill återställa detta, kan kan då skarva på en ny bit så den kommer tillbaka till markhöjd?

Tack på förhand!

• En spolbrunn med en brunbrun lock, delvis grävd i en trädgård med gräs och jord runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spolbrunn med röd lock som sticker upp ur gräsmark och lerjord, fråga om möjlighet att kapas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du kan kapa var du vill och sätta en muff, proppen passar exakt i muffen, kapa då lite längre ner, så är det lättare att skarva på en rörbit senare. Kommer den att gömmas, så rita in den på en ritning och sätt mått från 2 håll diagonalt mot fasta föremål ( husknut eller annat ) lämplig plats för ritningen är i huspärmen om den finns.

Edit Ta bort packningen i muffdelen som proppen ska sitta i , med packning och några år kanske är det problem att få bort proppen, kan fastna rätt bra

• Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan kapa var du vill och sätta en muff, proppen passar exakt i muffen, kapa då lite längre ner, så är det lättare att skarva på en rörbit senare. Kommer den att gömmas, så rita in den på en ritning och sätt mått från 2 håll diagonalt mot fasta föremål ( husknut eller annat ) lämplig plats för ritningen är i huspärmen om den finns.

Edit Ta bort packningen i muffdelen som proppen ska sitta i , med packning och några år kanske är det problem att få bort proppen, kan fastna rätt bra
Tack! Går det att få bort den gamla muffen för att återanvända den eller är det bara att köpa ny? Något speciellt att tänka på när man kapar, tänkte använda vinkelslip och diamantklinga annars.
Yes, märkte att den satt rejält när jag hittade den. Men gummi packningen behövs alltså inte?

P
Muffen är trasig, köp en ny dubbelmuff med en ny propp.
Vad är det för dimension på röret? Ser ut att vara ett 200 mm.
Gummi packningen behöves annars kommer det att stinka skit.

Den muffen är i ett med röret , så det blir en ny 110 mm muff för att få ihop det. Att kapa med vinkelslip, inte bra, det blir varmt och plasten smälter. En bågfil är bäst, lite mer jobb, skulle sågen gå lite snett så kapen blir sned, gör det inget, en muff ha 5 cm att sticka in i. putsa av ytter och inner med en kniv. Lite såpa på rör och muffpackning så hoppar den dit direkt. Packningen behövs inte i det här läget, Men ingen såpa på proppen. PS packningen kan vara lite svår att få bort.

Alsterfält skrev:
Gummi packningen behöves annars kommer det att stinka skit.
Har aldrig varit med om att det stinker skit från ett rensrör med en propp i , inte ens när det är en betäckning av metall ovanför som inte sluter tätt mot röret.

J jonaserik skrev:
Den muffen är i ett med röret , så det blir en ny 110 mm muff för att få ihop det. Att kapa med vinkelslip, inte bra, det blir varmt och plasten smälter. En bågfil är bäst, lite mer jobb, skulle sågen gå lite snett så kapen blir sned, gör det inget, en muff ha 5 cm att sticka in i. putsa av ytter och inner med en kniv. Lite såpa på rör och muffpackning så hoppar den dit direkt. Packningen behövs inte i det här läget, Men ingen såpa på proppen. PS packningen kan vara lite svår att få bort.
Toppen, tack för all hjälp och instruktioner! Då kan jag fortsätta och så ska jag kapa den imorgon.

P
J jonaserik skrev:
Har aldrig varit med om att det stinker skit från ett rensrör med en propp i , inte ens när det är en betäckning av metall ovanför som inte sluter tätt mot röret.
Ok då har du inte varit med om mycket.
Om det är ett spillvattenavlopp kommer det att lukta utan gummipackning mot proppen.
Enligt din egen logik behöves inte exempelvis renspluggar i golvbrunnar, gumminipplar osv.
Åter till ämnet vad är det för projekt som kommer vara vid spolröret?

Alsterfält skrev:
Enligt din egen logik behöves inte exempelvis renspluggar i golvbrunnar, gumminipplar osv.
NU ska du inte vara sådan, det är inte bra, håll en låg profil och uppge dig inte som vet allt bättre och ifrågasätt inte andras info om det inte är relevant eller helt fel det som skrivs. Tänk till lite innan du skriver.

Alsterfält skrev:
Om det är ett spillvattenavlopp kommer det att lukta utan gummipackning mot proppen.
Inget avancerat, har grävt ett hål för studsmattan men hålet kom för nära så finns risk att man kan landa på det. Så därför jag vill sänka ner det en bit, men även kunna få upp det i höjd den dagen man vill fylla igen hålet. Så röret kommer inte vara under marken närmsta tiden.

Alsterfält skrev:
Hur kommer det sig då att väldigt många brunnar ute i gatan saknar packning utan att det stinker avlopp?

Oftast blir det drag i avloppsledningarna, det kan uppstå luktproblem på vissa enskilda ställen men i det stora hela behövs ingen packning.

I TS fall hade jag hoppat gummipackningen, uppstår det luktproblem ska man inte använda såpa till att smörja den då det torkar med tiden och den blir omöjlig att lossa. Använd istället Glidex, det är gjort för att smörja packningar i avloppsrör.

Det går alldeles utmärkt att kapa rör med vinkelslip, skulle säga att bågfil/tigersåg/fogsvsns fungerar lika bra eller bättre, då det är lättare att få ett rakt snitt. Se bara till att skrapa bort graderna med en kniv efteråt.

• Gilla
retel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.