Efter att ha misslyckats med djupborrad brunn (för mycket salt, för djupt, för nära havet) så ser jag på att använda befintliga två brunnar vid sommarstugan, och bygga ett pumphus då ytan saknas i huset för ett filter.
Har två brunnar, se bifogad bild, den övre med god tillrinning, används för nuvarande med självtryck, vilket funkar men det tar en stund att duscha när det är lägre nivå i brunnen..
Det är för övrigt tre hus som delar på vattnet, alla på min fastighet, så systemet bör klara 2,5 hushåll ca.
Tänkte bygga ett pumphus vid den nedre brunnen, och kunna använda bägge brunnar till samma pump.
Finns det någon pump som klarar både lätt över tryck och att suga 1-2 meter ner? Gärna någon som "alltid går" och håller trycket konstant.
Tänkte sätta backventil innan befintliga pumpen i lägre brunnen för att kunna suga där vid behov. Vill även kunna pumpa upp vatten ifrån nedre till övre brunnen.
När övre brunnen används så tänkte jag använda befintliga sänkpumpen, med en liten hydrofor, för att ta ut trädgårdsvatten.
Ordinarie vatten skall även filtreras, då efter pumpen i pumphuset. Men jag skulle även vilja syresätta det lite, kan man göra detta med en stor rostfri hydrofor på trycksidan, utan att använda trycket till att styra pumpen?