Det blir snabbt fullt i diskhon, bubblar och kluckar och vatten trycks upp i diskhon bredvid. Rensade ända ner till stenkistan och det verkade inte vara något stopp i röret. Har nytt vattenlås? Kan det bero på att det blir dålig avluftning? Hur löser man i så fall det i en sommarstuga med enkel stenkista?
 
  • Underdiskbänksvy med rörkopplingar och vattenlås, potentiell avloppsproblematik i en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
I princip så ska avluftningen inte ha något med detta att göra. Avloppsröret ska ligga i fall och öppet med luft i hela vägen till stenkistan och då uppstår inte denna effekt.

Men i och med att det är en stenkista så är det ju troligen hempulat en gång i tiden och då kanske ledningen ligger med lokalt bakfall eller mynnar under vattenytan i stenkistan. Då kan detta fenomen uppträda, särskilt om det saknas avloppsluftning. Risken för problem är ju också större om avloppet är draget med smalare dimension är 110 mm eftersom det finns mindre marginaler.

Annars är nästan stopp på ledningen det klassiska när detta uppträder precis som du började med.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
När man skruvar bort blåa locket i vattenlåset så rinner det lätt ner och röret ner till stenkistan var bara geggigt lite på slutet så kan inte vara något stopp i rören utan måste vara lufttätt mellan vattenlås och stenkista som är problemet.

Stenkistan är bredvid huset och en uteplats så ingen bra lösning att ventilera just där. Finns det andra vattenlås som fungerar bättre? Det gamla vattenlåset hade 2 separata vattenlås som jag tror fungerade bättre? Finns andra lösningar?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I princip så ska avluftningen inte ha något med detta att göra. Avloppsröret ska ligga i fall och öppet med luft i hela vägen till stenkistan och då uppstår inte denna effekt.

Men i och med att det är en stenkista så är det ju troligen hempulat en gång i tiden och då kanske ledningen ligger med lokalt bakfall eller mynnar under vattenytan i stenkistan. Då kan detta fenomen uppträda, särskilt om det saknas avloppsluftning. Risken för problem är ju också större om avloppet är draget med smalare dimension är 110 mm eftersom det finns mindre marginaler.

Annars är nästan stopp på ledningen det klassiska när detta uppträder precis som du började med.
Det kan absolut vara problemet, ska se om vi kan lyfta röret så ev bakfall justeras.

Visst är det hempulat .. på 70-talet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligen försvinner problemet om du ventilerar röret eller i alla fall sätter en vakuumventil på en gren i köket.

Men det finns ett undeliggande installationsfel som du då inte har åtgärdat, det så att säga symptomen på felet som du då åtgärdar. Men avluftning är alltid bra, det är standard.
 
Claes Sörmland
Miles Miles skrev:
Det kan absolut vara problemet, ska se om vi kan lyfta röret så ev bakfall justeras.

Visst är det hempulat .. på 70-talet.
Ja, det kan vara så enkelt att det hänger ned i t ex grunden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det kan vara så enkelt att det hänger ned i t ex grunden.
Nä den ser ut att ha bra lutning.

Väldigt konstigt, den proppar igen direkt så det verkar stoppa vattnet i vattenlåset .. och tar man bort blåa locket på vattenlåset så rinner det snabbt ut.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen försvinner problemet om du ventilerar röret eller i alla fall sätter en vakuumventil på en gren i köket.

Men det finns ett undeliggande installationsfel som du då inte har åtgärdat, det så att säga symptomen på felet som du då åtgärdar. Men avluftning är alltid bra, det är standard.
Var kan röret ventileras?

En vakuumventil måste väl installeras uppe på taket pga lukt, inte under köksbänken?
 
Claes Sörmland
Miles Miles skrev:
Var kan röret ventileras?

En vakuumventil måste väl installeras uppe på taket pga lukt, inte under köksbänken?
Nä en vakuumventil kan sitta vid diskbänken. Man grenar av avloppsröret och kopplar den på grenen. Det är inte så bra om den sitter under diskbänken för vattnet kan ju ta sig ut där om den sitter under nivån på diskhon och det blir stopp.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Fast om du sätter en y-koppling före "golvet" och grenar av med och där går upp med en gren som avslutas med en vaccumventil så högt upp som du kan alldeles under diskbänken så bör risken för vatteninträngning vara minimal. Vi har haft det så innan vi bytte till avluftning ovan nock.
/B
Redigerat: Vi har aldrig känt av dålig lukt via vaccumventilen och den satt nog under diskbänken i 15 år innan vi ändrade avluftningen pga att vi la in en bdt anläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Miles och 1 till
  • Laddar…
borde gå bra under diskbänk

Junior vakuumventiler
Junior vakuumventiler är tillverkade av slagtålig ABSplast och passar bland annat i JAFO:s WC-anslutningar med extra inlopp. Den är också lämplig för placering under diskbänk och tvättställ och finns därför
även som komplett sats för montering i JAFO rensrör

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_117_3131224_gruppfil.pdf
 
  • Gilla
Miles och 1 till
  • Laddar…
P
Är det lufttätt neråt stammen hjälper ju inte en ventil, man kan ju försöka känna om det blåser eller suger när det rinner undan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nä en vakuumventil kan sitta vid diskbänken. Man grenar av avloppsröret och kopplar den på grenen. Det är inte så bra om den sitter under diskbänken för vattnet kan ju ta sig ut där om den sitter under nivån på diskhon och det blir stopp.
Vad bra! Om man sätter en balja under så kanske man fixar det under sommarmånaderna. Ett y-rör med vakuumventil på under vattenlåset då alltså?
 
  • Gilla
CallePalle och 1 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Fast om du sätter en y-koppling före "golvet" och grenar av med och där går upp med en gren som avslutas med en vaccumventil så högt upp som du kan alldeles under diskbänken så bör risken för vatteninträngning vara minimal. Vi har haft det så innan vi bytte till avluftning ovan nock.
/B
Redigerat: Vi har aldrig känt av dålig lukt via vaccumventilen och den satt nog under diskbänken i 15 år innan vi ändrade avluftningen pga att vi la in en bdt anläggning.
Jättebra! Kanske kunde få in det i väggen bakom men testar nog under diskbänken först.
 
Handyman 1 skrev:
Är det lufttätt neråt stammen hjälper ju inte en ventil, man kan ju försöka känna om det blåser eller suger när det rinner undan.
Den är nog lufttät då den går ner i en stenkista under mark? Men med en ventil under vattenlås så borde det väl funka så länge man inte häller i så det fyller röret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.