Det blir snabbt fullt i diskhon, bubblar och kluckar och vatten trycks upp i diskhon bredvid. Rensade ända ner till stenkistan och det verkade inte vara något stopp i röret. Har nytt vattenlås? Kan det bero på att det blir dålig avluftning? Hur löser man i så fall det i en sommarstuga med enkel stenkista?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
I princip så ska avluftningen inte ha något med detta att göra. Avloppsröret ska ligga i fall och öppet med luft i hela vägen till stenkistan och då uppstår inte denna effekt.
Men i och med att det är en stenkista så är det ju troligen hempulat en gång i tiden och då kanske ledningen ligger med lokalt bakfall eller mynnar under vattenytan i stenkistan. Då kan detta fenomen uppträda, särskilt om det saknas avloppsluftning. Risken för problem är ju också större om avloppet är draget med smalare dimension är 110 mm eftersom det finns mindre marginaler.
Annars är nästan stopp på ledningen det klassiska när detta uppträder precis som du började med.
Men i och med att det är en stenkista så är det ju troligen hempulat en gång i tiden och då kanske ledningen ligger med lokalt bakfall eller mynnar under vattenytan i stenkistan. Då kan detta fenomen uppträda, särskilt om det saknas avloppsluftning. Risken för problem är ju också större om avloppet är draget med smalare dimension är 110 mm eftersom det finns mindre marginaler.
Annars är nästan stopp på ledningen det klassiska när detta uppträder precis som du började med.
När man skruvar bort blåa locket i vattenlåset så rinner det lätt ner och röret ner till stenkistan var bara geggigt lite på slutet så kan inte vara något stopp i rören utan måste vara lufttätt mellan vattenlås och stenkista som är problemet.
Stenkistan är bredvid huset och en uteplats så ingen bra lösning att ventilera just där. Finns det andra vattenlås som fungerar bättre? Det gamla vattenlåset hade 2 separata vattenlås som jag tror fungerade bättre? Finns andra lösningar?
Stenkistan är bredvid huset och en uteplats så ingen bra lösning att ventilera just där. Finns det andra vattenlås som fungerar bättre? Det gamla vattenlåset hade 2 separata vattenlås som jag tror fungerade bättre? Finns andra lösningar?
Det kan absolut vara problemet, ska se om vi kan lyfta röret så ev bakfall justeras.Claes Sörmland skrev:
I princip så ska avluftningen inte ha något med detta att göra. Avloppsröret ska ligga i fall och öppet med luft i hela vägen till stenkistan och då uppstår inte denna effekt.
Men i och med att det är en stenkista så är det ju troligen hempulat en gång i tiden och då kanske ledningen ligger med lokalt bakfall eller mynnar under vattenytan i stenkistan. Då kan detta fenomen uppträda, särskilt om det saknas avloppsluftning. Risken för problem är ju också större om avloppet är draget med smalare dimension är 110 mm eftersom det finns mindre marginaler.
Annars är nästan stopp på ledningen det klassiska när detta uppträder precis som du började med.
Visst är det hempulat .. på 70-talet.
Troligen försvinner problemet om du ventilerar röret eller i alla fall sätter en vakuumventil på en gren i köket.
Men det finns ett undeliggande installationsfel som du då inte har åtgärdat, det så att säga symptomen på felet som du då åtgärdar. Men avluftning är alltid bra, det är standard.
Men det finns ett undeliggande installationsfel som du då inte har åtgärdat, det så att säga symptomen på felet som du då åtgärdar. Men avluftning är alltid bra, det är standard.
Var kan röret ventileras?Claes Sörmland skrev:
En vakuumventil måste väl installeras uppe på taket pga lukt, inte under köksbänken?
Nä en vakuumventil kan sitta vid diskbänken. Man grenar av avloppsröret och kopplar den på grenen. Det är inte så bra om den sitter under diskbänken för vattnet kan ju ta sig ut där om den sitter under nivån på diskhon och det blir stopp.Miles skrev:
Fast om du sätter en y-koppling före "golvet" och grenar av med och där går upp med en gren som avslutas med en vaccumventil så högt upp som du kan alldeles under diskbänken så bör risken för vatteninträngning vara minimal. Vi har haft det så innan vi bytte till avluftning ovan nock.
/B
Redigerat: Vi har aldrig känt av dålig lukt via vaccumventilen och den satt nog under diskbänken i 15 år innan vi ändrade avluftningen pga att vi la in en bdt anläggning.
/B
Redigerat: Vi har aldrig känt av dålig lukt via vaccumventilen och den satt nog under diskbänken i 15 år innan vi ändrade avluftningen pga att vi la in en bdt anläggning.
Redigerat:
borde gå bra under diskbänk
Junior vakuumventiler
Junior vakuumventiler är tillverkade av slagtålig ABSplast och passar bland annat i JAFO:s WC-anslutningar med extra inlopp. Den är också lämplig för placering under diskbänk och tvättställ och finns därför
även som komplett sats för montering i JAFO rensrör
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_117_3131224_gruppfil.pdf
Junior vakuumventiler
Junior vakuumventiler är tillverkade av slagtålig ABSplast och passar bland annat i JAFO:s WC-anslutningar med extra inlopp. Den är också lämplig för placering under diskbänk och tvättställ och finns därför
även som komplett sats för montering i JAFO rensrör
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_117_3131224_gruppfil.pdf
Vad bra! Om man sätter en balja under så kanske man fixar det under sommarmånaderna. Ett y-rör med vakuumventil på under vattenlåset då alltså?Claes Sörmland skrev:
Jättebra! Kanske kunde få in det i väggen bakom men testar nog under diskbänken först.Bono_R skrev:
Fast om du sätter en y-koppling före "golvet" och grenar av med och där går upp med en gren som avslutas med en vaccumventil så högt upp som du kan alldeles under diskbänken så bör risken för vatteninträngning vara minimal. Vi har haft det så innan vi bytte till avluftning ovan nock.
/B
Redigerat: Vi har aldrig känt av dålig lukt via vaccumventilen och den satt nog under diskbänken i 15 år innan vi ändrade avluftningen pga att vi la in en bdt anläggning.
Den är nog lufttät då den går ner i en stenkista under mark? Men med en ventil under vattenlås så borde det väl funka så länge man inte häller i så det fyller röret?Handyman 1 skrev:
