Har en pupmautomat från biltema som pumpar vatten från vår grävda brunn in i sommarstugan. Efter att ha startat den för säsongen igen vill den inte riktigt fungera som den ska.
Problemet är den hela tiden startar och stoppar trots att ingen kran är öppen. Den startar och pumpar upp till ett tryck på ca 4 bar. Där stoppar den, men omgående faller trycket ned till 2 bar och pumpen startar igen. Tryckfallet från 4 till 2 bar tar ca 10 sekunder. Den pumpar sedan upp trycket till 4 bar igen på ca 3 sekunder.

* Jag tror inte att det rör sig om vattenläckage, jag har efter noggrannt letande inte kunnat hitta någon läcka
* Jag har kontrollerat lufttrycket i hydropressen. Efter att ha stängt av pumpen och släppt ut vattentrycket har jag kontrollerat så att lufttrycket ligger på ca 1,7 bar
* Jag har funderat på om det kan vara backventilen nere i brunnen som har gått sönder, men det som talar emot det är att vattentrycket stannar kvar på strax under 2 bar även om jag stänger av pumpen.

Är det någon som har någon idé om vad problemet kan vara?

Det med att manometern visar 2 bar kan du glömma, troligtvis inte riktig. Sen är det säkert backventilen i brunnen inte tätar, bara hissa upp och byta.

Hur djup är er brunn? Har själv grävt brunn och funderar på den smidigaste lösningen

Mera info om vad du har och tänker, finns ett par olika sätt att få upp vattnet, ger brunnen bra med vatten ?

Ja det tror jag. Dom hittade vatten på 25 och 50 m . Vi funderar på en djupvattenpmp men tycker det blir dyrt tycker vi. finns det billigare pumpalternativ?

Svar nej, en sugande pump har en teoretisk sughöjd av ca 8 m och då blir det inte många liter som kommer upp per minut. Med en sugande bör sughöjden inte överstiga 5 meter. I ert fall för att få vatten så är det bara en pump i hålet som gäller, finns i olika storlekar och det avgörs på var vattennivån kommer att vara vid full uttag i kranarna. Vad sa borraren om mängs vatten och vilket djup. Är det nyligen borrat ska borrren ha anmält er brunn till SGU, Du kan kolla på SGU och där går det att zoma ner till fastighetsnivå.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Man kan väl ha en ejektor pump också men det blir väl inte ngn prisskillnad direkt

Jepp , ejektorpump används mera när det är väldigt djupa hål ca 80 - 90 meter, då en borrhålspump blir väldigt stor och kraftig, dyrt. Det går att ha en ejektorspump även på mindre djup och då är det stor skillnad i pris på dom för 25 meter och dom på 80 meter. Har att göra med antal ringar, normalt 25 meter 5 ringar. Ringarna syns som delstycken på pumphuset, några ringar låg pump och många ringar hög pump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.