2 465 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Udda rör dimension
Hej, Efter vintern hade vi 2st knappnåls stora vattenläckage, ett under diskbänken som jag lagade genom att sätta dit en 15mm koppling med 13mm förminskning, blev tätt o bra.
Nästa läcka var under huset, men där är det inte 13mm rör utan 13.53 mm rör (Enl. skjutmåttet) ?
Det röret är plast isolerat med vit plast, Kopparröret var runt, men förminskningen passar inte.
Det ända jag hört. är att det kan vara rör från utlandet.
Vattnet installerades någon gång på 80-talet
Just nu har jag satt dit en slangbit med klämmor
Någon som känner till något om denna udda storlek?
Eller har föreslag på lösning. förutom att dra om alla rör
Nästa läcka var under huset, men där är det inte 13mm rör utan 13.53 mm rör (Enl. skjutmåttet) ?
Det röret är plast isolerat med vit plast, Kopparröret var runt, men förminskningen passar inte.
Det ända jag hört. är att det kan vara rör från utlandet.
Vattnet installerades någon gång på 80-talet
Just nu har jag satt dit en slangbit med klämmor
Någon som känner till något om denna udda storlek?
Eller har föreslag på lösning. förutom att dra om alla rör
Bästa svaret
Det låter som ett prisolrör. 13,5 har jag aldrig hört talas om.
13 mm kopparrör fanns förr men jag tror det var tidigare än 80-talet.
Jag skulle misstänka att dina rör har fryst vid något tillfälle. Då kan de vidga sig och bli lite större.
13 mm kopparrör fanns förr men jag tror det var tidigare än 80-talet.
Jag skulle misstänka att dina rör har fryst vid något tillfälle. Då kan de vidga sig och bli lite större.
Det stämmer dom har fryst, det var då vi fick dom små hålen av läckage.
Kan is verkligen pressa ut koppar rör 0.5 mm ?
Men efter som det är 13mm under diskbänken, borde det väl vara 13mm under huset.
Du kanske ha rätt, kan testa att skära av en längre bit och se om det passar med 13 mm
Kan is verkligen pressa ut koppar rör 0.5 mm ?
Men efter som det är 13mm under diskbänken, borde det väl vara 13mm under huset.
Du kanske ha rätt, kan testa att skära av en längre bit och se om det passar med 13 mm
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Is kan pressa ut röret flera mm.J juppe65 skrev:
Ja. Is kan expandera röret tills det spricker. Jag tror inte prisol har funnits i 13 mm öht. Det var nog bara hårda rör, men jag kan ha fel.J juppe65 skrev:
Kruxet är att du måste ha en stödhylsa som passar också, så det kan bli knepigt. Rördimension 17/32 har jag aldrig råkat på. Inte ens inom kyla där man använder amerikanska mått. 1/2" brukar vara närmast och det är 12,7 mm
Jag skulle nog försöka byta röret. Annars kanske man kan löda på en bit 12 eller 15 mm rör i änden så man kan få dit en koppling.
Klicka här för att svara
