Under sommaren står vi i begrepp att bygga till fritidshuset med sovrum och badrum samt anlägga avlopp, idag har vi mulltoa och stenkista i ett separat hus. Vad jag har förstått så krävs det för trekammarbrunn en rejäl avluftning ovan tak, var är det lämpligast att placera den? Själva avloppsrören tänker jag dra i trrossbotten och sedan ner i marken, behöver man isolera en låda ner till marken? Där kan ju aldrig stå vatten på grund av fallet så risken för frysning borde ju vara minimal?
Åsikter på planeringen av badrummet?
Åsikter på planeringen av badrummet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Börja med att kontrollera med miljökontoret vilken avloppsanläggning du måste ha direkt. Det är en tung & dyr post med flera kockar som ska vara nöjda om du vill göra det korrekt...
Endast trekammarbrunn har varit förbjudet sedan -69 hävdar mitt lokala miljökontor, även fast jag har det ännu. Dock är den utdömd i väntan på kommunal VA-anslutning.
Endast trekammarbrunn har varit förbjudet sedan -69 hävdar mitt lokala miljökontor, även fast jag har det ännu. Dock är den utdömd i väntan på kommunal VA-anslutning.
Tack, den delen av projektet är på rull och vi är (nästan)överens med kommunen kring lösningen. Anledningen till frågan kring avluftning är att jag har en byggare som ska hjälpa mig med taket och behöver ha info kring avluftning och placering av denna, var i avloppsstammen sätter man normalt den?
Luftningen drar du upp i mellanväggen bad/sovrum. Gärna 110 om det finns plats. Annars kör du på 75 i uppvärmt utrymme och så fort du kommer upp i kallt utrymme förstorar du upp till 110 direkt.
Så liten installation spelar ingen roll var du monterar luftningen rent fysiskt på avloppsinstallationen, men om det går så kopplar du den "efter" WC.
Så liten installation spelar ingen roll var du monterar luftningen rent fysiskt på avloppsinstallationen, men om det går så kopplar du den "efter" WC.
Med efter menar du 3k-brunn------WC---avluft va?Krilleman skrev:
Luftningen drar du upp i mellanväggen bad/sovrum. Gärna 110 om det finns plats. Annars kör du på 75 i uppvärmt utrymme och så fort du kommer upp i kallt utrymme förstorar du upp till 110 direkt.
Varför är det viktigt med 110 i ouppvärmda utrymmen?
Då var bygget vädertätt och jag har börjat fundera mer på installationerna. Min första tanke var att lägga avloppet i trossbotten men då det är reglat CC30 så blir det många håltagningar och svårt rent fysiskt få i rören. Går det istället att gå ner rakt genom trossbotten och dra avloppsrören under trossbottenskivorna? Finns väl viss frysrisk men generellt ska det väl inte stå vatten i rören som kan frysa?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Vid normal användning fryser inte avlopp. Det blir en liten ishinna som spolas bort av nästa omgång vatten osv.
MEN om det står och droppar, ex. från säkerhetsventilen på VV beredaren. Då kan det frysa till en propp.
MEN om det står och droppar, ex. från säkerhetsventilen på VV beredaren. Då kan det frysa till en propp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden