Vi har en brunn på trädgården som vi vill gärna höja 10-15cm eftersom vår robotgräsklippare fastnar jämt där. Har hört att det finns brunnsring men Googlat lite och har inte hittat något i den höjden. Någon som vet vart man kan köpa eller hur jag ska lösa det? Kan två trädgårdsring på varandra från Flisby fixa det? Eller bättre med att hitta en förhöjningsring i Skåne?

Innermåttet är 400mm och yttermåttet 600mm.
Sitter en brunn ovanför i gjutjärn (den till höger i bild)
 
  • Brunn i trädgården som behöver höjas, synligt innermått 400mm och yttermått 600mm, med gräs runtom och en sko i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Gjut en egen!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Gjut en egen![/QUOTE
Har aldrig gjutit förrut :(, tänkte att det skulle finnas lättare lösning.
 
N NoOne2k skrev:
Kom inte på det rätta ordet, men här kallar de det passring: [länk]

För att höja betäckning en mindre än så finns det passningar i plast med.
Jag tänkte mig en sån från Flisby. Måtten passar bra!
https://www.flisbyab.se/produkter/planteringsring-400x100x80-mm

Någon som vet om jag placerar ringarna och brunnen bör de vara täta mellan typ använda stenlim eller något annat? Eller går det bra att bara placera dom löst ovanför varandra? Gjutjärnsbrunnen satt nämligen löst.Det ska finnas jord/gräs runt upp till gjutjärnsbrunnen.
 
Claes Sörmland
B boostdb skrev:
Jag tänkte mig en sån från Flisby. Måtten passar bra!
[länk]

Någon som vet om jag placerar ringarna och brunnen bör de vara täta mellan typ använda stenlim eller något annat? Eller går det bra att bara placera dom löst ovanför varandra? Gjutjärnsbrunnen satt nämligen löst.Det ska finnas jord/gräs runt upp till gjutjärnsbrunnen.
Vad är det för avlopp? Är det dagvatten så är det inte så viktigt. Är det spillvatten ska det vara tätt mot inläckage.

Normalt tätar man med en stor gummimanschett mellan ringarna. Det funkar säkert också med tub silikon innan den torra ringen lyfts på plats, eller old school, lite finbetong (eller egentligen betongbruk, typ 3 volymdelar filtersand/blästersand och 1 del vanlig byggcement) .
 
jag har lagt grässvål rakt över min brunn. Jag skär upp den när jag behöver tillgång till den...

Rörande vad det är för brunn så syns det att det är dagvatten om man tittar närmare på bilden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det för avlopp? Är det dagvatten så är det inte så viktigt. Är det spillvatten ska det vara tätt mot inläckage.

Normalt tätar man med en stor gummimanschett mellan ringarna. Det funkar säkert också med tub silikon innan den torra ringen lyfts på plats, eller old school, lite finbetong (eller egentligen betongbruk, typ 3 volymdelar filtersand/blästersand och 1 del vanlig byggcement) .
Skulle gissa att det är dagvatten eftersom den ligger i vår tomt på gräsmattan, ser dessutom ut att en dränneringsrör är inopplad. Men kanske bäst att fråga kommunen ändå.
 
  • Brunnlock på gräsmatta med troligt dräneringsrör, mätpinne och spade i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B boostdb skrev:
Skulle gissa att det är dagvatten eftersom den ligger i vår tomt på gräsmattan, ser dessutom ut att en dränneringsrör är inopplad. Men kanske bäst att fråga kommunen ändå.
Det är dagvatten, med tanke på hålen i betäckningen. Oavsett så tätar man inte vanligtvis mellan betäckning och betong.

Edit: stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nä det är ju inte tätt så varför täta?
 
Tack för allt svar! ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.