Hejsan!
Jag har ett stuprör som är 100mm som jag vill sätta en vanlig utkastare med böj på. Men det verkar finnas mest utkastare med diametern 75 mm(Bauhaus tex)
Hur gör man det på bästa sätt? Hur skulle ni gjort?

Jag vill leda ner vattnet i min regntunna (som har översvämningsskydd)
Det är inte helt tydligt på bilden men avståndet mellan stuprör och hålet på regntunnan är lagom för en vanlig utkastare med böj

Fällbar utkastare finns som passar men det är inte vad jag behöver.

Jag trodde detta skulle vara busenkelt att fixa.

Tack på förhand
Stuprör nära en regntunna, behov av utkastare med böj för att leda ner vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på 100mm vitt stuprör med böj för att leda vatten i regntunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lindab, bevego, kbygg, xlbygg dom första har på hyllan, dom senare kan garanterat ta hem

Visst är ditt stuprör 90 mm? Mina är 90.

Protte

Düsseldorff
prototypen prototypen skrev:

Protte
Finns ju 75, 90, 100, 110 och 120.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
[länk]

Exempelvis.
Ledsen för lite sena svar här. Tack, tyvärr tar dom 500:- i frakt

plåtrickard plåtrickard skrev:
Lindab, bevego, kbygg, xlbygg dom första har på hyllan, dom senare kan garanterat ta hem
Får svänga förbi en XLBygg och fråga. Tack för tipset.

prototypen prototypen skrev:

Protte
Dom är faktiskt 100, vet inte om det är standard men det funkar.

[länk]

Exempelvis.
om jag nu hittar en som är 100mm, kommer den då ha en något förstorad diameter i anslutningen så att jag kan trä på den på ett 100 rör? Likt den utkastaren jag fotade? Svårt att se på bilden. Eller behöver man någon extra del för att få ihop dom?

Düsseldorff
J Jesrel skrev:
om jag nu hittar en som är 100mm, kommer den då ha en något förstorad diameter i anslutningen så att jag kan trä på den på ett 100 rör? Likt den utkastaren jag fotade? Svårt att se på bilden. Eller behöver man någon extra del för att få ihop dom?
Normalt är stupröret avsmalnande på slutet men det verkar vara kapat på ditt. Utkastare brukar ha samma dimension i båda ändar. Om man ska få ihop två rördelar med samma dimension kan man använda ett så kallat skarvstycke.

• Älska
Jesrel
  • Laddar…
Normalt är stupröret avsmalnande på slutet men det verkar vara kapat på ditt. Utkastare brukar ha samma dimension i båda ändar. Om man ska få ihop två rördelar med samma dimension kan man använda ett så kallat skarvstycke.
Tack för svaret. Jag får fråga i butiken om dom har ett skarvstycke också.

Det har jag nog aldrig på 30år som plåtslagare sett....skarvstycke alltså... Normalt så är utkastaren kragad för att passa utanpå röret..

Düsseldorff
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det har jag nog aldrig på 30år som plåtslagare sett....skarvstycke alltså... Normalt så är utkastaren kragad för att passa utanpå röret..
Du har ju uppenbarligen betydligt större erfarenhet än jag har. Men visst finns det skarvstycken, även om det ju inte är något man normalt behöver använda.

Här är ett exempel: https://www.bauhaus.se/skarvstycke-rias-svart-75mm#go-to-description

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Du har ju uppenbarligen betydligt större erfarenhet än jag har. Men visst finns det skarvstycken, även om det ju inte är något man normalt behöver använda.

Här är ett exempel: [länk]
PVC..

Düsseldorff
God morgon! Jag gjorde mig skyldig till en tankevurpa igår. Sorry för det. Får väl skylla på att det var sent.

Precis som plåtrickard skriver är utkastaren självklart utformad för att passa utanpå röret. Något skarvstycke ska därför inte behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.