Hejsan!
Jag har ett stuprör som är 100mm som jag vill sätta en vanlig utkastare med böj på. Men det verkar finnas mest utkastare med diametern 75 mm(Bauhaus tex)
Hur gör man det på bästa sätt? Hur skulle ni gjort?
Jag vill leda ner vattnet i min regntunna (som har översvämningsskydd)
Det är inte helt tydligt på bilden men avståndet mellan stuprör och hålet på regntunnan är lagom för en vanlig utkastare med böj
Fällbar utkastare finns som passar men det är inte vad jag behöver.
Jag trodde detta skulle vara busenkelt att fixa.
Tack på förhand
Jag har ett stuprör som är 100mm som jag vill sätta en vanlig utkastare med böj på. Men det verkar finnas mest utkastare med diametern 75 mm(Bauhaus tex)
Hur gör man det på bästa sätt? Hur skulle ni gjort?
Jag vill leda ner vattnet i min regntunna (som har översvämningsskydd)
Det är inte helt tydligt på bilden men avståndet mellan stuprör och hålet på regntunnan är lagom för en vanlig utkastare med böj
Fällbar utkastare finns som passar men det är inte vad jag behöver.
Jag trodde detta skulle vara busenkelt att fixa.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 141 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 141 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Lindab, bevego, kbygg, xlbygg dom första har på hyllan, dom senare kan garanterat ta hem
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Visst är ditt stuprör 90 mm? Mina är 90.
Protte
Protte
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 141 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 141 inlägg
Normalt är stupröret avsmalnande på slutet men det verkar vara kapat på ditt. Utkastare brukar ha samma dimension i båda ändar. Om man ska få ihop två rördelar med samma dimension kan man använda ett så kallat skarvstycke.J Jesrel skrev:
Tack för svaret. Jag får fråga i butiken om dom har ett skarvstycke också.Düsseldorff skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Det har jag nog aldrig på 30år som plåtslagare sett....skarvstycke alltså... Normalt så är utkastaren kragad för att passa utanpå röret..Düsseldorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 141 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 141 inlägg
Du har ju uppenbarligen betydligt större erfarenhet än jag har. Men visst finns det skarvstycken, även om det ju inte är något man normalt behöver använda.plåtrickard skrev:
Här är ett exempel: https://www.bauhaus.se/skarvstycke-rias-svart-75mm#go-to-description
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 141 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 141 inlägg
God morgon! Jag gjorde mig skyldig till en tankevurpa igår. Sorry för det. Får väl skylla på att det var sent.
Precis som plåtrickard skriver är utkastaren självklart utformad för att passa utanpå röret. Något skarvstycke ska därför inte behövas.
Precis som plåtrickard skriver är utkastaren självklart utformad för att passa utanpå röret. Något skarvstycke ska därför inte behövas.