Hej!
Kommunen kom till vår stuga och kontrollerade avloppet. Vi har en slamavskiljare i betong (trekammarbrunn) utan efterföljande rening vilket kommunen har sagt att de nu kräver. Vi tänker gräva och bygga en ny brunn på framsidan av huset så att lastbilen som suger upp allt har lättare åtkomst och så att de på kommunen blir glada.
(bilden är ett exempel på lösning som kommunen skickade till oss)
Jag tar kontakt med entreprenör som föreslår ett minireningsverk och skickar följande länkar:
https://watersystems.se/om-wsb-clean/
https://www.biovac.se/
Han säger
"Jag har summerat ner ett estimat för montage och driftsättning av WSB och det hamnar mellan 130-140 tkr inkl. moms och med ROTen bort dragen.
Detta exkluderar: Sten / bergarbete
Trädfällning
Ansökningsavgift från kommunen
Elinstallation
Rördragning under hus."
Nu är min fråga om 140tkr ink rot och moms, exkl allt annat är dyrt eller rimligt? Det känns som det kan dra iväg med de sakerna som är exkluderade.
Vad har ni andra behövt betala för en sådan lösning?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av just detta men det känns dyrt. Hade det varit 140tkr för allt inräknat känns det mer rimligt. Bara 140tkr är typ 1/5 av husets värde.
Kommunen kom till vår stuga och kontrollerade avloppet. Vi har en slamavskiljare i betong (trekammarbrunn) utan efterföljande rening vilket kommunen har sagt att de nu kräver. Vi tänker gräva och bygga en ny brunn på framsidan av huset så att lastbilen som suger upp allt har lättare åtkomst och så att de på kommunen blir glada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tar kontakt med entreprenör som föreslår ett minireningsverk och skickar följande länkar:
https://watersystems.se/om-wsb-clean/
https://www.biovac.se/
Han säger
"Jag har summerat ner ett estimat för montage och driftsättning av WSB och det hamnar mellan 130-140 tkr inkl. moms och med ROTen bort dragen.
Trädfällning
Elinstallation
Rördragning under hus."
Nu är min fråga om 140tkr ink rot och moms, exkl allt annat är dyrt eller rimligt? Det känns som det kan dra iväg med de sakerna som är exkluderade.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av just detta men det känns dyrt. Hade det varit 140tkr för allt inräknat känns det mer rimligt. Bara 140tkr är typ 1/5 av husets värde.
Installerade WSB Clean i vintras, betalade 104 000 kr för installation inkl lite sprängning för berg. El tillkom samt tillståndsavgift.D david576 skrev:Hej!
[bild]
[länk]
[länk]
Han säger
Trädfällning
Elinstallation
Rördragning under hus."
Fundera på om du verkligen behöver ett mrv och inte kan klarar dig på en enklare lösning? Typ torrtoalett och gråvattenfilter?
Produkter som diskuteras: "torrtoalett"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar. Helst vill man ju ha en vanlig toalett men visst, om det blir för svår att få till eller för dyrt har man ju inget alternativ. Nu vet jag inte hur mycket de behövde göra hos dig men i jämförelse låter ju mitt pris jag fick av entreprenören väldigt saftigt. Hade allt kostat 140tkr skulle det kännas mer rimligt
Har ni övervägt att behålla den gamla slamavskiljaren (om den är i rätt storlek och bra skick), köpa till en läs sugslang till kommunens slamtömning och addera en infiltration/marlbädd samt fosforfällningspump? Kan bli billigare.
Claes Sörmland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har den gamla slamavskiljaren på baksidan av huset. För att man ska kunna dra en sugslang och en markbädd behöver väl man att de är jämn nivå eller kunna bygga ett dike? Man kan säga att huset är på en liten kulle och gamla brunnen är i en sluttning ner på cirka 2 meter.
Det är cirka 50 meter från gamla slamavskiljaren till framsidan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden