Hej!

Vi brottas med unken lukt från tvättmaskinen vilket även gör att tvätten luktar unket.
Kör oftast 40 graders program men ibland även 60 grader.

När man startar tvättmaskinen och den börjar pumpa ut vatten uppstår det alltid en väldigt unken luft i tvättstugan. Jag har en ide om att det kanske är inkoppling till avloppet som ställer till det, se bild nedan.
Slangen från tvättmaskinen ansluter till avloppen ovanför någon form av vattenlås som ser hemmabyggt ut.

Är det någon som haft liknande problem och har några tips?

Tacksam för hjälp,
Filip Liljeqvist

• Tvättmaskinens avloppslang ansluten till ett hemmabyggt vattenlås och avlopp över diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat filtret på tvättmaskin?

• Gilla
Antonhåkansson
  • Laddar…
Kör ett program utan smutstvätt och tillsätt endast 12%-ig ättiksprit. Det finns lite olika bud på hur mycket du skall ta. Googla! Ersätt sedan sköljmedlet med ättiksprit i fortsättningen så håller sig tvättmmaskinen fräsch!

MultiMan
@Skip6711 Använt sköljmedel i 35 år, skulle aldrig vilja vara utan, men aldrig haft en illaluktande maskin, så det är knappast orsaken. Ättika kan däremot hjälpa om dålig lukt uppstått.

Tvätta varmare oftare, låt alltid luckan stå öppen efter tvätt, byt tvättmedel ibland, gärna mellan pulver och flytande. Jag har inte gjort något annat än så för att slippa dålig lukt.

Finns det trumrengöringsprogram, kör det, annars 90C kulörtvätt.

Överdosera inte tvättmedel utan följ anvisningarna på respektive medel.

MultiMan MultiMan skrev:
@Skip6711 Använt sköljmedel i 35 år, skulle aldrig vilja vara utan, men aldrig haft en illaluktande maskin, så det är knappast orsaken. Ättika kan däremot hjälpa om dålig lukt uppstått.

Tvätta varmare oftare, låt alltid luckan stå öppen efter tvätt, byt tvättmedel ibland, gärna mellan pulver och flytande. Jag har inte gjort något annat än så för att slippa dålig lukt.

Finns det trumrengöringsprogram, kör det, annars 90C kulörtvätt.

Överdosera inte tvättmedel utan följ anvisningarna på respektive medel.
Vi har av och till haft problem med dålig lukt (i tvättmaskinen) men sedan vi tog 2 msk ättiksprit istället för sköljmedel har vi inte haft problem med lukt. Jag respekterar din erfarenhet av sköljmedel, men håller inte med dig ;). TS får dra sina egna slutsatser. Man kan ju alltid testa. Sen håller jag fullständigt med att man inte skall ta för mycket tvättmedel. Det krävs mindre än man kan tro.

MultiMan
Sedan man gick över till zeoliter som mjukgörare i pulvertvättmedel (av så kallade miljöskäl trots att våra reningsverk klarar av fosforn i de gamla) så har problemen med illaluktande maskiner ökat eftersom leran (zeolit) kletar fast lite överallt i maskinen på ett helt annat sätt än tidigare och ger bakterie/mögelhärdar. Bl a därför det är viktigt att inte överdosera, köra högre temperaturer ibland och variera med flytande tvättmedel.

Ättika och sedan köra 90 graders program.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi hade problem med avlagringar i bälgen när vi hade motsvarande problem. Bälgen på vår Husqvarna maskin är nästintill omöjlig att rengöra. Det slutade med att vi bytte bälg, då blev vi av med luktproblemen.

BirgitS
Ett tips om två diskmaskinstabletter i en tom trumma som rengöring läste jag i en annan tråd om samma problem.

Rickard.
Finns många lösningar och knep men det som funkar bäst för mig är att spruta framförallt bälgen med såpavatten med lite ättika och gnugga med en skräphandduk/trasa som jag lämnar i maskinen. Lite extra ättika och tvättmedel och köra det varmaste programmet, i mitt fall 95°.

Jag tvättar mycket barnkläder med milt tvättmedel och låg temp så jag får köra mitt rengöringsprogram lite då och då. Bäst blir det om man inte väntar allt för länge mellan gångerna.

Har haft samma problem. Körde 90 program, såpa, ättika etc. Men kom alltid tillbaka.
Problemet var att vatten släpptes in i maskinen även när den inte användes. Sen låg det där i maskinen och blev illaluktande.
Löste det med att sätta en kran på vatten in i maskinen. Som vi då stänger när tvätten är klar.

Men för att bli av med lukten är 90 program, såpa och ättika bra.

• Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Jag är mest tveksam till den där vågräta rörbiten under vasken. Där kan det fastna mycket snusk. Tvättmaskinens avloppspump orkar nog inte få iväg vattnet så långt att det rinner uppåt efter den vågräta lilla rörbiten.

Hos oss mynnar avloppsslangen i en spillmuff som siter fast på väggen. Därifrån rinner det ner (med 2 böjar) i golvbrunnen. Avloppet från vasken går också dit. De möts ett ett grenrör ovanför golvbrunnen. Alltsammans har installerats av en rörmokare och det fungerar utan lukter.

Redigerat:
  • Gilla
FilipLiljeqvist och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.