Hej! Jag har en djupborrad brunnen, ungefär 60 meter, med ejektorpump Grundfos IP44 CL och Göingefilter Kombi 50 i drift. Nu är det problem med backspolningen som fungerar bara en eller två minuter sedan stoppas vattenflödet helt och jag får luft i pumpen. När jag har tagit bort luften fungerar allt som vanligt men det går trögt att nå trycket i hydroforen. Tar ungefär 3,5 minuter för att pumpa 50 liter tills trycket är 4 bar. När pumpen står stilla över natt har jag nästa morgon luft i pumpen igen. För att vattenförsörjningen fungerar stänger jag varje kväll pumpen och huvudkranen till filtret och startar varje morgon pumpen och öppnar huvudkranen, då är det inga problem men tar sin tid att nå trycket 4 bar. Jag misstänker att pumpen är sliten och indikator för mig är att vattnet flyter tillbaka till bottenventil över natt när jag inte stänger huvudkranen. Anledning att jag har luft i pumpen när jag backspolar kan vara att luft pressas tillbaka från filtret till pumpen pga flödet är för svagt till filtret. Jag har skrivit till några företag men service är bara ett ord och jag har inte fått ett svar. Har någon en idé om jag ligger rätt eller finns ett annat fel kanske ejektor?

Låter som att det läcker in luft i slangarna ner i brunnen.
Kolla över alla anslutningar och skarvar.
Exakt samma problem hade grannen och det var vinkelskarvarna ner i brunnen som läckte.

Hej! Tack för svaret! Egentligen kan det inte vara att läcka luften i slangarna ner i brunnen eftersom när jag stänger pumpen och huvudkranen har jag inte luft i pumpen nästa morgon, bara när kranen är öppen över natt. Nu har jag just pratat med en granne och han menade att det kan vara ejektorn som är felet. Ejektorn har en backventil som möjligen igensatt och då kan vattnet flyter tillbaka och luften kommer från filtret och hydroforen.
I alla fall ska jag hålla huvudkranen öppen över natt och gör en markering på hydroforen. I morgon ska jag kolla om vattnet och trycket har skynket i hydroforen. Om ja kan det vara ejektorn som är felet. Inte så roligt att ta upp 60 meter slang för att byta ejektorn men vi får se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.