EddieHansson
D Dr Jumping Jack skrev:
Har samma problem som du, kom helt plötsligt, går inte att få ordning på. Detta är tvättmaskinen i lägenheten. Går jag ner i tvättstugan är det inga problem. Har gett upp och tvättar inte i lägenheten längre.
Men har du testat att köra några program i 90+ grader?

Gissar att ni överdoserar tvättmedlet, samt har en vana av att tvätta i låga temperaturer.
Kör varmaste programmet på maskinen utan tvätt och tvättmedel för att göra rent den.

Sedan framöver kör 60c program lite offtare och gärna varmare när ni tex kör handdukar lr lakan, just för att hjälpa maskinen att göra rent sig själv.

Claes Sörmland
60-graders-programmen är inte tillförlitliga längre för de garanterar inte 60 grader C som uppnådd temperatur på vattnet. Tillverkarna menar att programmen ger en motsvarande tvätteffekt som den temperaturen men inte nödvändigtvis värmer vattnet till vad som förefaller anges. Och det uppnår de med enormt långa tvättider.

Här en gammal artikel om en Boschmaskin som bara nådde 43,5 grader C med sitt 60-graders-program:

https://www.radron.se/vardagskunskap/60-grader-var-knappt-45/

Lite gammal tråd, men jag måste bara tipsa. Jag har räddat många plagg som stinker genom att köra dem på 90-grader. Det blir som nytt. Självfallet ska man testa annat först, men om alternativet är att slänga plagget så skadar det inte att testa en tvättomgång på bomull 90 grader och programmet ska helst ta mer än 2 timmar och pulvertvättmedel är ett krav, gärna med lite vanish.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.