Vad säger gjutjärnsexperterna om följande.. ser några andra trådar där man lagat med läcktätare och kemisk metall bl.a. I detta fall är det ingen vätska som flödar. Oklart när och hur det uppstått men givetvis gamla rör (50-tal). Känner att statusen på det inre röret blir avgörande, nån annan kanske sett liknande och vet om det brukar funka att lappa eller ej...
Redigerat:
Dags att byta rör men läcker det inte akut så kan det väl lämnas ett tag. Eller i väntan på bytet gucka i lite Tec7 eller liknande polymer i sprickan samt någon rulle eller två av silikonvulktejp runt om den spruckna muffen. Denna är toppen:
https://www.clasohlson.com/se/Reparations--och-tätningstejp/p/Pr318571001
https://www.clasohlson.com/se/Reparations--och-tätningstejp/p/Pr318571001
Redigerat:
Det är inget jag tänkt mig ens, det finns en luftning på taket men det trodde jag var enkel frånluftsöppning i högt på väggen inne på toaletten. Om det också kommer härifrån bör det dock vara det anslutande röret? Det är närmast takluftningen. På bilden syns denna spruckna muff, röret som går rakt ner från badrummet och sen ansluter ett rör nedanför muffen.B BSOD skrev:
Nya bilden visar alltså röret med spruckna muffen till höger och anslutande till vänster. Som då kan tänkas vara luftningsrör?
Redigerat:
Jag har ju ingen aning om det är ett rör för avluftning. Ser lite grovt ut för att vara avluftning? Mitt hus har i alla fall ett gammalt gjutjärnsrör för avluftning. Blir ju lite mindre akut att byta om det är så. Laga o lappa spåret blir ju lite mer ok, även om det är dags att planera för byte i alla fall.
Ja det är absolut en intressant tanke om det faktiskt skulle vara så!B BSOD skrev:Jag har ju ingen aning om det är ett rör för avluftning. Ser lite grovt ut för att vara avluftning? Mitt hus har i alla fall ett gammalt gjutjärnsrör för avluftning. Blir ju lite mindre akut att byta om det är så. Laga o lappa spåret blir ju lite mer ok, även om det är dags att planera för byte i alla fall.
Vad tror du om några varv med glasfiberväv och polyester? Vet du hur det fäster på gjutjärn? Eller först epoxykitt i sprickan och kanske kemisk metall på större ytorna.Claes Sörmland skrev:
Redigerat:
Går säkert också bra. Men du har ju gammal lackfärg samt bitumen på röret och det måste ju bort för att få fäste. Tänker att det är ett skitigt och mycket tidskrävande jobb att slipa det metallrent. Är det inte enklare då att bara byta ut röret mot plast? Då lir det ju fackmannamässigt utfört också och ser inte hempulat ut.mcr108s skrev:
jo, helt klart. Men också där en fundering. Om man kan komma undan med att ta bort den nedre spruckna delen och ersätta med muff och plaströr.. inte hela vägen upp i toaletten vilket skulle kräva att ta upp hela golvet.Claes Sörmland skrev:
Går säkert också bra. Men du har ju gammal lackfärg samt bitumen på röret och det måste ju bort för att få fäste. Tänker att det är ett skitigt och mycket tidskrävande jobb att slipa det metallrent. Är det inte enklare då att bara byta ut röret mot plast? Då lir det ju fackmannamässigt utfört också och ser inte hempulat ut.
Luftningsröret får också kapas och muffas.. och kapa huvudröret 20-30 cm från källargolvet.
tack för kommentarerna.
Klicka här för att svara