Har ett tråkigt problem med BAGA Easy slamavskiljare MEAG SAC5. Går sedan till markbädd. Slamavskiljaren har svämmat över. Verkar inte som om pumpen går längre. Har försökt starta den med knappen provtagning enligt instruktion från BAGA servicetekniker. Se bild på hur systemet ser ut samt hur kretskorten ser ut. Om vi ska ha ny nivågivare så måste vi köpa nytt system för 22-23kSEK. Om pumpen är trasig kanske det också tillkommer. Slamsugning är beställd.
Antar att pumpen är trasig eftersom jag inte får igång den...Kan man koppla loss anslutningen från pumpen och koppla på en kabel för att testköra?
Någon som varit i samma sits?
Antar att pumpen är trasig eftersom jag inte får igång den...Kan man koppla loss anslutningen från pumpen och koppla på en kabel för att testköra?
Någon som varit i samma sits?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Bagas pumpar brukar vara från Taiwanesiska "Hung Pump".
Tyvärr har jag dålig erfarenhet av dom. Sprinklerpump i biomodul har jag fått byta 2 ggr (originalet drog mer ström än styrkortet var inställt på så styrenheten larmade ibland - och den ena av dom gick sönder). Utloppspumpen från slamavskiljaren brukar kärva om den inte används regelbundet, och nu det senaste verkar det dessutom som om startkondensatorn är dålig)
Klart du kan koppla loss din pump och provköra. Allra bäst om du drar upp pumpen ur brunnen och kontrollerar att impellern går fritt o s v. Sen kan det sitta en separat säkring för slamavskiljar-pumpen. Kolla det också.
Bifogar en inspirerande bild när jag ska rengöra pumphuset.
Tyvärr har jag dålig erfarenhet av dom. Sprinklerpump i biomodul har jag fått byta 2 ggr (originalet drog mer ström än styrkortet var inställt på så styrenheten larmade ibland - och den ena av dom gick sönder). Utloppspumpen från slamavskiljaren brukar kärva om den inte används regelbundet, och nu det senaste verkar det dessutom som om startkondensatorn är dålig)
Klart du kan koppla loss din pump och provköra. Allra bäst om du drar upp pumpen ur brunnen och kontrollerar att impellern går fritt o s v. Sen kan det sitta en separat säkring för slamavskiljar-pumpen. Kolla det också.
Bifogar en inspirerande bild när jag ska rengöra pumphuset.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tror inte du har samma styrenhet som jag... Jag har ett bara easy minireningsverk med biomodul version 2. Där sitter en säkring synlig på styrkortet,DonEmilio skrev:
Du kan ju dra upp pumpen och dubbelkolla att den är 240V enfastyp (skulle förvåna annars) och sen koppla den direkt till nätspänning ett kort ögonblick och se om den går igång för att sektionera felet till att börja med.
Hej MagHam,
Tänk om det vore så enkelt
Jag har nu försökt dra upp paketet men det går såklart inte för slangaset är för kort. För att lossa slangen behöver jag om jag ser rätt hänga ner i avloppet och lossa en slangklämma och sen peta loss slangen.
Se bild. Kunde dock konstatera att nivågivaren är kass. Den har gått sönder. Får göra ett nytt försök med medhjälpare på plats. Den väger säkert 30 kg så svår att dra upp med en slajmig vajer.
Tänk om det vore så enkelt
Jag har nu försökt dra upp paketet men det går såklart inte för slangaset är för kort. För att lossa slangen behöver jag om jag ser rätt hänga ner i avloppet och lossa en slangklämma och sen peta loss slangen.
Se bild. Kunde dock konstatera att nivågivaren är kass. Den har gått sönder. Får göra ett nytt försök med medhjälpare på plats. Den väger säkert 30 kg så svår att dra upp med en slajmig vajer.

Logga in
Skapa konto
Har nu fått upp hela paketet genom att såga med bågfil/klippa den armerade slangen.
Pumpen är paj men nivågivaren verkar faktiskt fungera bara jag får dit flottören ordentligt.
Frågan är vilken pump ska man ersätta med? Pumpen som sitter där idag är en BQC.
Känns meningslöst att stötta BAGA.
Funderar på en som finns på Jula:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-731093/
Pumpen är paj men nivågivaren verkar faktiskt fungera bara jag får dit flottören ordentligt.
Frågan är vilken pump ska man ersätta med? Pumpen som sitter där idag är en BQC.
Känns meningslöst att stötta BAGA.
Funderar på en som finns på Jula:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-731093/

Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "bågfil"

Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Jag är inte jätteimponerad av de pumpar Baga säljer, våra höll inte 8 år innan de var slut. Men, å andra sidan hade jag inte haft någon större förhoppning om att den pumpen jula säljer är av någon vidare kvalitet den heller... Tyvärr har jag dålig koll på pumpar i den prisklassen. Å andra sidan är pumpen jula säljer så pass billig att den går att byta igen om ett par år...
Kanske inte Julas pump riktigt är av den kvalité som i längden klarar miljön i en slamavskiljare, men dom är ju så billiga att det är värt att prova.
Håller säkert ett tag i alla fall, som NoOne2k är inne på.
Den du länkar till verkar kanske onödigt stor vad gäller flöde och effektförbrukning.
För att veta vad som passar behöver man egentligen också jämföra pumpkaraktäristika med den som Baga installerat (eller rekommenderar som reservdel).
Kan du utläsa nån tydligare modellbeteckning på den befintliga?
Håller säkert ett tag i alla fall, som NoOne2k är inne på.
Den du länkar till verkar kanske onödigt stor vad gäller flöde och effektförbrukning.
För att veta vad som passar behöver man egentligen också jämföra pumpkaraktäristika med den som Baga installerat (eller rekommenderar som reservdel).
Kan du utläsa nån tydligare modellbeteckning på den befintliga?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden