Hej! Har problem med återkommande stopp i toaletten (bara toaletten) efter en renovering.
Titta gärna på bifogad bild, tänkte inte så mycket på det när jag tog bilden, men ligger inte avloppsröret från toaletten i en rätt skarp böj? Kan detta vara föklaringen till problemet?
Titta gärna på bifogad bild, tänkte inte så mycket på det när jag tog bilden, men ligger inte avloppsröret från toaletten i en rätt skarp böj? Kan detta vara föklaringen till problemet?
Medlem
· Stockholm
· 701 inlägg
Kollat att det inte är diverse byggrester i avloppet? Typ betong, fix, osv. Ganska vanligt att det hamnar i avloppet när verktyg görs rent och för att bli av med sista slatten. Men den böjen kan ju sådant bli kvar i röret.
Där är onödiga krökar som bromsar upp det som skall komma som en tsunamivåg vid spolning, nu blir det ett jämt flöde som får svårt att knuffa iväg det som spolats ner tidigare.
Har du provat att hälla ner en hink vatten hastigt i toan vid stopp? Vad händer? Kommer det upp vid duschen?
Hade man bilat upp 1 m mer av golvet så hade rören blivit rakare.
Som tidigare nämnts ser det ut som utgående rör är bara 75 mm ??? Då är det inte konstigt att det stoppar.
Har du fler foto?
Har du provat att hälla ner en hink vatten hastigt i toan vid stopp? Vad händer? Kommer det upp vid duschen?
Som tidigare nämnts ser det ut som utgående rör är bara 75 mm ??? Då är det inte konstigt att det stoppar.
Har du fler foto?
Tack för svar.
Avluftningen tror jag är ansluten på övervåningen nånstans, aldrig varit någon här nere tror jag. Vattenlåset i duschen töms ej.
Det stämmer att de gått ner i storlek pga gamla rör i fastigheten, som är mindre. Dock tror jag även tvättmaskinen är ansluten till ett stort rör och att man sen gick ner i diameter, men osäker.
Det verkar dock inte vara vid övergången från stort till litet rör som stoppet blir, för det gick att tömma hink efter hink i duschen utan att det steg där eller nån annan stans, så ”huvudledningen” verkar fri.
Kan vara den där onödiga kröken som sätter igen.
bra kontakt med entreprenören, de ska öka spolmängden i toaletten, hjälper inte det så blir det filmning.
Avluftningen tror jag är ansluten på övervåningen nånstans, aldrig varit någon här nere tror jag. Vattenlåset i duschen töms ej.
Det stämmer att de gått ner i storlek pga gamla rör i fastigheten, som är mindre. Dock tror jag även tvättmaskinen är ansluten till ett stort rör och att man sen gick ner i diameter, men osäker.
Det verkar dock inte vara vid övergången från stort till litet rör som stoppet blir, för det gick att tömma hink efter hink i duschen utan att det steg där eller nån annan stans, så ”huvudledningen” verkar fri.
Kan vara den där onödiga kröken som sätter igen.
bra kontakt med entreprenören, de ska öka spolmängden i toaletten, hjälper inte det så blir det filmning.
Tsunamivågen i en modern toalettstol består av 2 till 4liter vatten… Det kan också vara bidragande till detta…?L Leif i Skåne skrev:Där är onödiga krökar som bromsar upp det som skall komma som en tsunamivåg vid spolning, nu blir det ett jämt flöde som får svårt att knuffa iväg det som spolats ner tidigare.
Har du fler foto?
De vågade inte bila mer, precis utanför bild så finns inkommande vatten och övriga avloppsanslutningar, de var rädda att förstöra för mycket. Och det kan jag ju på sätt och vis respektera… Men den där kröken ser allt lite dum ut...
Min erfarenhet är att flera 45 vinklar i 110mm inte sätter igen, även om man har flera, så länge det finns fall.
Skulle också sätta pengar på att det är övergången till 75, i kombination med bristande avluftning, som gör att skiten inte spolas bort. Men börja med ökad spolmängd, antar att du ogärna börjar bila i golvet nu...
Skulle också sätta pengar på att det är övergången till 75, i kombination med bristande avluftning, som gör att skiten inte spolas bort. Men börja med ökad spolmängd, antar att du ogärna börjar bila i golvet nu...
extremt osugen på att börja om från börjanB BSOD skrev:Min erfarenhet är att flera 45 vinklar i 110mm inte sätter igen, även om man har flera, så länge det finns fall.
börjar med spolmängden så får vi se…!
Liknande trådar
-
Vad är er erfarenhet av återkommande problem efter åtgärdad fuktskada?
Försäkringar -
Vasken i köket får stopp direkt efter jag fixat ett stopp
Kök -
Stopp i toaletten efter byte till ny toalett
Vatten & Avlopp -
Stopp i avloppet kort tid efter villaspolning
Vatten & Avlopp -
Tvättmaskin stoppar direkt efter start
Vitvaror