Hej
Jag är igång med att dränera på nordsidan av mitt hus (mycket berg/stena) - Mitt hus ligger på en lutande grund så mycket vatten står och trycker på huset. Vi har nu grävt ut med bilningshammare och bergborrmaskin så gott vi kunnat och har gjort klar till att placera en dräneringsbrunn. (samma plats som en gammal tidigare brunn) Vi har gjort ett hål på ca, 100 mm diameter x 1800 mm djupt. - Nu kommer min fråga. Vilken typ brunn behövs.? - Tanken är att installera en pump i brunnen som pumpar vattnet vidare till en uppsamlingsbrunn.
Mitt problem är att dräneringsröret som skall gå in i brunnen inte samlar upp allt vattnet som samlas runt om brunnen. Kan man perforerar brunnen ? Skall man ha botten i brunnen eller ? Har kollat 100 lösningar på nätet men hittar inte ett svar som jag tror passar till mitt problem. Hur får jag väck överskottsvattnet i hålan runt om brunnen. Jag har mycket begränsat möjligheter pga. berg och stena och det går inte att leda vattnet väck på andra sätt förutom i brunnen.
Hjälp sökes på förhand tack
vh stig
Jag är igång med att dränera på nordsidan av mitt hus (mycket berg/stena) - Mitt hus ligger på en lutande grund så mycket vatten står och trycker på huset. Vi har nu grävt ut med bilningshammare och bergborrmaskin så gott vi kunnat och har gjort klar till att placera en dräneringsbrunn. (samma plats som en gammal tidigare brunn) Vi har gjort ett hål på ca, 100 mm diameter x 1800 mm djupt. - Nu kommer min fråga. Vilken typ brunn behövs.? - Tanken är att installera en pump i brunnen som pumpar vattnet vidare till en uppsamlingsbrunn.
Mitt problem är att dräneringsröret som skall gå in i brunnen inte samlar upp allt vattnet som samlas runt om brunnen. Kan man perforerar brunnen ? Skall man ha botten i brunnen eller ? Har kollat 100 lösningar på nätet men hittar inte ett svar som jag tror passar till mitt problem. Hur får jag väck överskottsvattnet i hålan runt om brunnen. Jag har mycket begränsat möjligheter pga. berg och stena och det går inte att leda vattnet väck på andra sätt förutom i brunnen.
Hjälp sökes på förhand tack
vh stig
Hej jonasJ jonaserik skrev:
Jag har grävt hålet i en period utan torr väderlek så det kan jag inte riktig säga men det ser inte ut att vattnet sjunker. Hålet ät 1000X1800 mm (ock inte 100x1800 som jag skrev tidigare) - hålet blir fyllt upp på ca. 4 timar i regnväder och något långsammare vid uppehåll.
Jag tänker att en brunn utan botten med pump må vara bästa lösning men den kommer säkert att jobba mycket hela året.
vh stig
Den fylls då lite även vid torr väderlek, sprickor i berget. sätt ner ett så tjockt rör som möjligt för att få en stor volym som möjligt. I botten lägger du lite kross för att få det jämnt och sen tar du reda på en större burk eller annat som är tät i botten , borrar en många hål ca 10 mm i sidorna och ställer pumpen i den, med vippa/flottör på utsidan. Det gäller att ställa i flottörens max min så det blir en stor volym att pumpa bort. Pumpen går dp inte så ofta. Hur är det med utfarten på slangen, är den hela vägen på frostfritt djup , pumpen kan med fördel kopplas i brunnen med en brumsadapter så är det lätt att hissa upp och ner pumpen
J jonaserik skrev:Den fylls då lite även vid torr väderlek, sprickor i berget. sätt ner ett så tjockt rör som möjligt för att få en stor volym som möjligt. I botten lägger du lite kross för att få det jämnt och sen tar du reda på en större burk eller annat som är tät i botten , borrar en många hål ca 10 mm i sidorna och ställer pumpen i den, med vippa/flottör på utsidan. Det gäller att ställa i flottörens max min så det blir en stor volym att pumpa bort. Pumpen går dp inte så ofta. Hur är det med utfarten på slangen, är den hela vägen på frostfritt djup , pumpen kan med fördel kopplas i brunnen med en brumsadapter så är det lätt att hissa upp och ner pumpen
Tack men - fattar kanske inte helt vad du menar. vad är idéen med två rör - går det inte att bara borrar i brunnsröret? jag har fått tag i ett 600-2000 mm rör/brunn. - utfarten på slangen blir på frostfritt djup - Hålet är borrat i berg. så det blir som en grop. Har tänkt att fylla hålet med fiberduk och krossat/makadam runt om röret/brunnen. Vattnet bör gå in i brunnen genom hållarna i brunnen. Tror du inte det är okey ?.
Det är OK med röret och makadam på utsidan, samt lite i botten så vattnet går in i röret. Det med duk kan du skippa, gör ingen nytta , utan sätts bara igen av små partiklar som kommer med vattnet. Att borra ett antal hål i röret nertill är inte fel. Pumpen ska hänga i slangen ca 3- 4 ca från botten och inte försöka få den stå på botten. Är knepigt att få till längden så det passar.. En schematisk skiss
Ingen botten, vattnet ska kunna komma in bra , det med hål i sidorna på röret kan du göra.. Tar du en pump med en vippa ( klump med kabel ) så kommer den att gå av så småningom., du ska en med flottör som sitter i ett rör ( inte som en arm ut på sidan.) Den typen om det är lite humus at vattnet kan kärva till sig , men går att rengöra lätt , då den är isärtagbar.. Sen hur du gör med att hålla koll att pumpen inte slutar gå ??? Det går att ha ett larm på hög nivå med , inga märkvärdiga grejer , en vippa + batteri + ringklocka , batteriet håller länge, du får tänka lite kreativt hur det ska göras.S Stig C skrev:
J jonaserik skrev:Ingen botten, vattnet ska kunna komma in bra , det med hål i sidorna på röret kan du göra.. Tar du en pump med en vippa ( klump med kabel ) så kommer den att gå av så småningom., du ska en med flottör som sitter i ett rör ( inte som en arm ut på sidan.) Den typen om det är lite humus at vattnet kan kärva till sig , men går att rengöra lätt , då den är isärtagbar.. Sen hur du gör med att hålla koll att pumpen inte slutar gå ??? Det går att ha ett larm på hög nivå med , inga märkvärdiga grejer , en vippa + batteri + ringklocka , batteriet håller länge, du får tänka lite kreativt hur det ska göras.
Tack igen - kanske en trådlös larm. Jag får tänka till som du säger.J jonaserik skrev:Ingen botten, vattnet ska kunna komma in bra , det med hål i sidorna på röret kan du göra.. Tar du en pump med en vippa ( klump med kabel ) så kommer den att gå av så småningom., du ska en med flottör som sitter i ett rör ( inte som en arm ut på sidan.) Den typen om det är lite humus at vattnet kan kärva till sig , men går att rengöra lätt , då den är isärtagbar.. Sen hur du gör med att hålla koll att pumpen inte slutar gå ??? Det går att ha ett larm på hög nivå med , inga märkvärdiga grejer , en vippa + batteri + ringklocka , batteriet håller länge, du får tänka lite kreativt hur det ska göras.
Klicka här för att svara


