Som sagt, på gården har vi en brunn som det samlas dels regnvatten i och dels vatten från en gammal dränering som går mitt under huset. De pumpas vidare till ett dike en bit bort. Den gaml pumpen strulade nu och då och startade inte alltid. Inbyggd flottör. Vi köpte nu en dyrare pump, flygt, med flottör men ingen vippa, skulle vara br för trånga utrymmen. Pumpen har kärvat från dag 1. Går inte igång utan kräver att man petar lite på röret, då slår den på på en gång.
Brunnen är troligen underdimensionerad, och de gör att den fylls väldigt fort, så pumpen är tvungen att starta hela hela tiden. Inte bra antar jag. Inatt har vi gått upp 1 gång i timmen för att peta liv i pumpen. Sinnessjukt! Vi måste ha en pump som fungerar och klarar många start och stopp, för står den så fylls de vatten under huset som sen tränger upp i källargolvet. Huset står på lera och under huset en hel del vatten verkar de som. Dränering har många sagt att blir svårt då de kommer bli svårt att få fall, då huset står så lågt. Vad ska vi göra??? Hurdan pump? Kan man gå runt nivåavläsaren, flottören och sätta den på timer?? Eller vad?? Jag börjar bli uppgiven...
Brunnen är troligen underdimensionerad, och de gör att den fylls väldigt fort, så pumpen är tvungen att starta hela hela tiden. Inte bra antar jag. Inatt har vi gått upp 1 gång i timmen för att peta liv i pumpen. Sinnessjukt! Vi måste ha en pump som fungerar och klarar många start och stopp, för står den så fylls de vatten under huset som sen tränger upp i källargolvet. Huset står på lera och under huset en hel del vatten verkar de som. Dränering har många sagt att blir svårt då de kommer bli svårt att få fall, då huset står så lågt. Vad ska vi göra??? Hurdan pump? Kan man gå runt nivåavläsaren, flottören och sätta den på timer?? Eller vad?? Jag börjar bli uppgiven...
Mycket möjligt, vi hade upp pumpen igår och försökte placera om den. Den funckade så den startade och stoppade som den skulle några omgångar, men sen la den av igen. Du behöver bara nudda röret ner till pumpen för att den ska slå igång, så verkar vara fast i väldigt lite. Så en inbyggd nivåmätare vore säkert bättre då, även om den vi hade också strulade. Kan de vara så att den inte klarar av så täta starter?MathiasS skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 078 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 078 inlägg
Det går förstås tejpa fast flottören i "på" och sätta en vanlig stickpropp-timer för att få sova på natten under felsökning.
Ingen pump älskar att gå torr en massa, och även om det är en bra pump ni har köpt så är det onödigt att slita en massa på den.
Som felsökning kan ni prova i en tunna eller så hur känslig den verkar för att hänga snett eller hänga mot kanten.
Ingen pump älskar att gå torr en massa, och även om det är en bra pump ni har köpt så är det onödigt att slita en massa på den.
Som felsökning kan ni prova i en tunna eller så hur känslig den verkar för att hänga snett eller hänga mot kanten.
Okej, så du tror inte pumpen tar stryk av att behöva starta ofta, och bara pumpa lite åt gången? Köpte en ny pump idag, en billig biltema med inbyggd nivåmätare som vi hade förut. Och den funckar nu men får väldigt täta start och stopp....MathiasS skrev:
Jag har en likande lösning i källaren och den får jobba nu när grundvattennivån stiger. När det är som högst flöde slår den till varje kvart och ibland oftare. Så att den startar och gör sitt jobb ofta är inget problem.
Jag har haft samma pump i 15 år sisådär.
Det enda problem jag haft var att det kom in smuts och större gruskort och spärrade funktionen. Sedan ca 10 år står den i en avkapad (ca 3 cm hög) hinkbotten vilket gör att smågrus inte kommer upp i pumpen.
Det enda problem jag haft var att det kom in smuts och större gruskort och spärrade funktionen. Sedan ca 10 år står den i en avkapad (ca 3 cm hög) hinkbotten vilket gör att smågrus inte kommer upp i pumpen.
Som vi har de nu slår pumpen på typ 4 gånger i minuten. (!!!) Den slår på, spottar ut de lilla som finns, vilar några sekunder, slår på igen osv. Fattar inte varför de är så nu... Men de rinner på bra i ett av rören in i brunnen, och då brunnen är så liten så blir de väl så. Får väl byta ut den till en större i sommar. Men ska klara oss till dess på nåt sätt. Suuuck!Byggjanne skrev:
Jag har en likande lösning i källaren och den får jobba nu när grundvattennivån stiger. När det är som högst flöde slår den till varje kvart och ibland oftare. Så att den startar och gör sitt jobb ofta är inget problem.
Då låter det ju som om flottören är en aning snålt ställd. Du kan troligtvis justera så att den startar vid en viss höjd. Ställ upp den så att det hinner rinna till mycket vatten innan den drar igång. Står den längst ner så hinner den ju knappt få fart på pumpandet.
Men tror inte de går att justera? https://www.biltema.fi/sv-fi/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-vattenpump-dp-751-2000035451Byggjanne skrev:
Ojdå. Jag missade att du har en biltemapump. Jag tittade på flyktpumpen och trodde att den externa flottören är justeringsbar. Biltemapumpen är inte justeringsbar.
Kolla lite extra på flyktpumpen om det inte är så att den gula flottören går att kasa upp på sin lejdare.
Jag har en lös flottör på en kabelstump och har fäst den, efter lite justeringar, med buntband på bästa stället.
Pumpen ifrån Flykt rekommenderas att inte slå till mer än 40 ggr/tim.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...umpar/5880130/createPdf?itemArticleId=5880130
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_24_5880130.pdf
Kolla lite extra på flyktpumpen om det inte är så att den gula flottören går att kasa upp på sin lejdare.
Jag har en lös flottör på en kabelstump och har fäst den, efter lite justeringar, med buntband på bästa stället.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...umpar/5880130/createPdf?itemArticleId=5880130
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_24_5880130.pdf
Jaa vi stoppa ner biltemapumpen idag eftersom flygt pumpen inte gick. Tänker lixom inte gå upp 1 gång i timmen hela natten igen.... Vi försökte fästa flygt flottören så pumpen skulle gå hela tiden och köra med timer. Men timern gick inte att programmera så ofta och under tillräcklig kort tid.Byggjanne skrev:
Ojdå. Jag missade att du har en biltemapump. Jag tittade på flyktpumpen och trodde att den externa flottören är justeringsbar. Biltemapumpen är inte justeringsbar.
[länk]
[länk]
Har du backventil eller fall bort från brunnen så att inte vatten rinner tillbaks när den stannar? Om det är ok så långt kan du ordna en extern nivåbrytare tex den typen med elektroder som nämndes någonstans och ställa nivåerna fritt. Då kan brunnens storlek också utnyttjas och kanske vara ok som den är. Oavsett är det alltid bra med en extra oberoende larmfunktion om det är en viktig pumpning som kan ställa till det på andra sätt.D DorisDoris skrev:
Klicka här för att svara