Hej!
Jag håller på med en renovering av tvättstugan och klurar på hur jag enklast ska dra vatten bakom och genom IKEAS bänkskåp.
En lösning jag klurar på är om jag skulle kunna sätta kulventiler på kall- och varmvatten där de kopparrören kommer upp genom golvet samt sätta en T-koppling direkt efter ventilen på kallvattnet. Efter det vore det enkelt och smidigt att dra vattnet till blandaren samt kallvatten till en utkastare med stålbunden flexslang. Jag tänker då på den typen som man sätter i en klämkoppling.
Finns det några tydliga nackdelar med detta? Är livslängden på dessa slangar oroväckande mycket lägre än att dra fasta rör?
Tar tacksamt emot tips.

D DIY-wannabee skrev:
Hej!
Jag håller på med en renovering av tvättstugan och klurar på hur jag enklast ska dra vatten bakom och genom IKEAS bänkskåp.
En lösning jag klurar på är om jag skulle kunna sätta kulventiler på kall- och varmvatten där de kopparrören kommer upp genom golvet samt sätta en T-koppling direkt efter ventilen på kallvattnet. Efter det vore det enkelt och smidigt att dra vattnet till blandaren samt kallvatten till en utkastare med stålbunden flexslang. Jag tänker då på den typen som man sätter i en klämkoppling.
Finns det några tydliga nackdelar med detta? Är livslängden på dessa slangar oroväckande mycket lägre än att dra fasta rör?
Tar tacksamt emot tips.
Ingen vvsexpert, men rörmokaren som var här satte flex till utkastaren ( installationen såg för jvl ut) då orkade den inte ens driva vattenspridaren. Men det var säkert rörmokarens bristande kunskap som ställde till det.

Edit: Sedan är ju rör i golv inget man ska ha längre i våtutrymmen...

T Tompafix skrev:
Ingen vvsexpert, men rörmokaren som var här satte flex till utkastaren ( installationen såg för jvl ut) då orkade den inte ens driva vattenspridaren. Men det var säkert rörmokarens bristande kunskap som ställde till det.

Edit: Sedan är ju rör i golv inget man ska ha längre i våtutrymmen...
Ja kapaciteten är väl även det något jag måste tänka igenom. Sedan vad gäller rören i golvet så sitter dem ju redan där då jag inte ska renovera golvet utan endast inredningen. Men får ta tag i det vid en framtida golvrenovering.
Just golvrenoveringen är även den en aspekt jag väger in. Jag vill enkelt kunna demontera skåpen om ca 5-10 år då det kanske är läge att byta golvet och slippa riva en massa rör som sedan inte går att återanvända.

Ingen som har någon kunskap?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.