3 028 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Nytt avlopp i tvättstugan i källaren, men vad använder jag för att koppla mot gamla gjutjärnsröret?
Har bilat upp och är på väg att ta bort dom gamla gjutjärnsrören som ligger i källaren i ett rum och försöker lista ut vad jag ska använda för att "skarva" dom nya plaströren mot det gamla 110 gjutjärnsröret?
Vattnet kommer alltså från plaströren och sedan vidare in i gjutjärnsrören. Har inte testat att ta bort gjutjärnsröret i skarven men ska prova värma och dra ut så att jag har "muffen" kvar där plaströret ska in, annars får jag kapa röret.
Vilka skarvdelar behöver jag om jag har kvar muffen och om jag måste skarva? Samt vilken modell är den smidigaste att använda? Länka gärna till produkten.
Vattnet kommer alltså från plaströren och sedan vidare in i gjutjärnsrören. Har inte testat att ta bort gjutjärnsröret i skarven men ska prova värma och dra ut så att jag har "muffen" kvar där plaströret ska in, annars får jag kapa röret.
Vilka skarvdelar behöver jag om jag har kvar muffen och om jag måste skarva? Samt vilken modell är den smidigaste att använda? Länka gärna till produkten.
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Det finns både gummi med dimension 123x110 (med flera passande i gjutjärnsmuff) eller varför inte Falu Expand...
Men jag själv siktar alltid på att kapa ett rakt snitt på ett rör. Skarva i första hand med JET om det är 110mm. Är det inte 110mm skarva med övergångskoppling.
Det är lättast!
Men jag själv siktar alltid på att kapa ett rakt snitt på ett rör. Skarva i första hand med JET om det är 110mm. Är det inte 110mm skarva med övergångskoppling.
Det är lättast!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden