Ska installera en kulventil ("ballofix") och måste använda en "förminskare" i stället för en vanlig "klämring".

Vad gäller när man använder förminskare? Ska jag använda någon form av tätningsmedel eller något att smörja med?

Nej säger en del yrkesfolk inkl några här inne, inga produkter alls bör användas.

Säljaren på Hornbach rekommenderar "locher pasta".

Andra säger att man ska ha något som kallas "smack".

Skulle vara oerhört tacksam över kommentarer från er som installerat "ballofixer" på kopparrör med förminskare.

Tack på förhand!

Krilleman
Inom all VVS så gäller installationsanvisningen. Och finns det ingen monteringsanvisning bör man ifrågasätta sitt val av material.

Jag är svag för Vatette, men det vet dom flesta här! :D

Beträffande locherpasta eller inte, listar olika tillverkare på olika sätt.

Så börja med att lista vilka produkter du har inhandlat så får du mer korrekt svar! (y)

• Gilla
Andvändare och 1 till
  • Laddar…
Det ska generellt sett inte appliceras något för en tätande funktion i klämkopplingar, det ska även förminskningsringen göra metall mot metall.
Däremot är det bra att smörja delarna med något "glidmedel" innan du skruvar ihop.
Källa: min numera framlidne farbror med 45 år i VVS branschen
Edit: Som Krillleman skriver är det en bra idé att läsa monteringsanvisningen. Det kan ju finnas varianter på temat.

• Gilla
Andvändare
  • Laddar…
Krilleman
M MagHam skrev:
Edit: Som Krillleman skriver är det en bra idé att läsa monteringsanvisningen. Det kan ju finnas varianter på temat.
Eller mer korrekt:
Det FINNS varianter på temat... :cool:

• Gilla
Andvändare och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Inom all VVS så gäller installationsanvisningen. Och finns det ingen monteringsanvisning bör man ifrågasätta sitt val av material.

Jag är svag för Vatette, men det vet dom flesta här! :D

Beträffande locherpasta eller inte, listar olika tillverkare på olika sätt.

Så börja med att lista vilka produkter du har inhandlat så får du mer korrekt svar! (y)
Jätte tack för responsen!

Jag valde Vatette mycket tack vare dig faktiskt. Trodde först att Ballofix var top of the line men inläggen jag läst här inne tidigare gjorde att jag fick upp ögonen för Vatette. 15-15 kulventil och en 15-13 förminskare som är märkt Vatette.

Det var faktiskt även dina inlägg som verkligen fick mig att söka information från tillverkaren men det var tyvärr då frågetecknen uppstod :)

Dom skriver så här i sin folder "vvs guide":

"Förminskaren bör smörjas med packningspasta för smidigare montering"

"Smörjas" får mig att tänka på något som sänker friktionen och får saker att glida bättre vid monteringen.

Men "packningspasta" får mina tankar till något som "tätar".

Dom skriver tyvärr inte specifikt vilken "packningspasta" dom avser, men tror du det kan vara "Locher pasta special"? När jag läser på den tuben står det att det är en "tätningspasta" och inte ett ord om att den "smörjer". Dessutom står det "används på gänga med lin" men jag ska ju inte ha något lin på mina gängor.

Uppskattar enormt mycket om du har lust att dela med dig av dina tankar/erfarenheter runt detta.

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det ska generellt sett inte appliceras något för en tätande funktion i klämkopplingar, det ska även förminskningsringen göra metall mot metall.
Däremot är det bra att smörja delarna med något "glidmedel" innan du skruvar ihop.
Stort tack för att du svarade!!

Då låter det nästan som om den här "Locher Pasta Special" vars huvudpoäng tycks vara (se inlägget ovan) att täta är fel produkt.

Jag bor i lägenhet och har bara en chans att under några timmars vattenavstängning få det rätt om ni undrar varför jag är så noga med detaljerna. Det är också därför jag värdesätter enormt mycket att ni hjälper mig. :)

A Andvändare skrev:
Stort tack för att du svarade!!

Då låter det nästan som om den här "Locher Pasta Special" vars huvudpoäng tycks vara (se inlägget ovan) att täta är fel produkt.

Jag bor i lägenhet och har bara en chans att under några timmars vattenavstängning få det rätt om ni undrar varför jag är så noga med detaljerna. Det är också därför jag värdesätter enormt mycket att ni hjälper mig. :)
Använd du den pastan den är bra både för smörjning och tätning i de här sammanhangen. Oberoende vilket man är ute efter i olika fall skadar den inte tvärtom. Det är bra att du är noga och tar in olika saker och moment som hör till jobbet men sen behöver det inte gå mot det överdrivet nervösa hållet.

• Gilla
Andvändare
  • Laddar…
Krilleman
A Andvändare skrev:
Jätte tack för responsen!

Jag valde Vatette mycket tack vare dig faktiskt. Trodde först att Ballofix var top of the line men inläggen jag läst här inne tidigare gjorde att jag fick upp ögonen för Vatette. 15-15 kulventil och en 15-13 förminskare som är märkt Vatette.

Det var faktiskt även dina inlägg som verkligen fick mig att söka information från tillverkaren men det var tyvärr då frågetecknen uppstod :)

Dom skriver så här i sin folder "vvs guide":

"Förminskaren bör smörjas med packningspasta för smidigare montering"
Länka gärna så det blir tydligt vad du anser!

"Smörjas" får mig att tänka på något som sänker friktionen och får saker att glida bättre vid monteringen.

Men "packningspasta" får mina tankar till något som "tätar".

Dom skriver tyvärr inte specifikt vilken "packningspasta" dom avser, men tror du det kan vara "Locher pasta special"? När jag läser på den tuben står det att det är en "tätningspasta" och inte ett ord om att den "smörjer". Dessutom står det "används på gänga med lin" men jag ska ju inte ha något lin på mina gängor.

Uppskattar enormt mycket om du har lust att dela med dig av dina tankar/erfarenheter runt detta.
Bra val på koppling! (y)

Var hittar du Vatettes "VVS-guide"?
Länka gärna, jag är nyfiken! :thinking::D

Monteringsanvisningen gäller oavsett:
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Vatettes kopplingar är försmorda från fabrik och således behövs inget ytterligare smörjmedel för att uppnå en dokumenterat godkänd koppling. Bara följa monteringsanvisningen, enkelt är nästan alltid lättast (y)!

:rofl::rofl:

Exempel enligt ovan:

Skärmdump av Vatettes webbsida som visar en rörkoppling med beskrivning och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en Vatette Förminskning 18x16mm, kopplingen är markerad med text som säger "försmorda och kräver ingen ytterligare smörjning".
Skapa konto

Skärmdump av Vatettes webbsida som visar rördelar och text om försmorda kopplingar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Andvändare
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Bra val på koppling! (y)

Var hittar du Vatettes "VVS-guide"?
Länka gärna, jag är nyfiken! :thinking::D

Monteringsanvisningen gäller oavsett:
[länk]

Vatettes kopplingar är försmorda från fabrik och således behövs inget ytterligare smörjmedel för att uppnå en dokumenterat godkänd koppling. Bara följa monteringsanvisningen, enkelt är nästan alltid lättast (y)!

:rofl::rofl:

Exempel enligt ovan:

[bild]

[bild]

[bild]
Åter igen stort tack!!

Jag är sedan tidigare stor vän av att lusläsa tillverkarnas rekommendationer oavsett område och blev extra peppad efter att ha läst många av dina inlägg där du ofta återkommer till vikten av detta. Vilket gjorde att jag frågade säljaren på Hornbach efter dokumentation över vad jag köpt.

Han gav mig då en pappersfolder "vvs guide" som jag citerade i från. Problemet var bara visade det sig att den är framtagen av "Gelia" och inte vatette själva.

Innan jag insett detta mejlade jag vatette support och frågade vad som gäller och fick svar att jag inte ska använda någon pasta.

I samma veva hittade jag vatettes egen monteringsanvisning för klämringskopplingar och förminskare https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

och där står det mycket riktigt som du var snäll och visade: "kopplingarna är försmorda och behöver ej smörjas. Men sen står det även: "Kan smörjas med Locher pasta special om man önskar"

På frågan varför det står så på slutet svarade supporten "jag vet inte varför dom skrivit till det, dom ska inte smörjas" :)

Eftersom allt var så förvirrat och blev än mer oklart ju mer jag forskade så mejlade jag även dom som har agenturen för Locher pastan och då skriver dom att "jag kan använda pastan"

Summa sumarum tycker jag allt pekar på att det bästa är att köra utan pasta. Jag har klart begränsad erfarenhet av att pula med vvs men har hållit på mycket med annat mekaniskt och för mig känns det som att det är bättre att metallen nyper åt ordentligt och att konorna fungerar bättre och ser till att allt sluter tätt ordentligt om det inte ligger en pasta i mellan.

Vad tror du om det resonemanget?

Har du installerat kulventiler med förminskare, har du någonsin kört med pasta?

GK100 GK100 skrev:
Använd du den pastan den är bra både för smörjning och tätning i de här sammanhangen. Oberoende vilket man är ute efter i olika fall skadar den inte tvärtom. Det är bra att du är noga och tar in olika saker och moment som hör till jobbet men sen behöver det inte gå mot det överdrivet nervösa hållet.
Jätte tack för svar!

Jag har alltid resonerat som så att ska jag ge mig in i ett helt nytt område som jag inte har järnkoll på ska jag ha det absolut bästa materialet, dom bästa verktygen och läsa på så mycket som möjligt. Då har jag möjlighet att komma nära proffsens slutresultat. Jag har sett många "gör det självare" inom andra områden som har dåliga verktyg, dåligt material och noll kunskap/erfarenhet och det brukar inte sluta bra. Det är bara proffsen som vet vad dom håller på med som kan gena lite på det sättet och ändå få till ett hyfsat slutresultat.

Men den här gången blev det mycket riktigt lite väl overkill med informationsintaget. Det här var väl kanske motsatsen ett typexempel på att ju mer man läser desto mer förvirrad blir man. Får skylla lite på omständigheterna också, att samtliga inblandade var lite luddiga och framförallt att jag är extra mån om att allt blir rätt i och med att jag bor i lägenhet och vattnet ska stängas av för samtliga boende och jag bara har en chans att göra rätt.

Men som jag skrev ovan lutar det nog åt ingen pasta alternativt en ytterst liten tunn hinna fast då inte på själva koppar röret.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Hittade den här filmen på Youtube och där rekommenderas pasta. :)

1.50 in i klippet:

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Såg förresten en annan sak när jag läste vatettes monteringsanvisning:

"Motverka spänningskorrision genom att lossa muttern och därefter dra åt igen"

Men det skriver dom att man ska göra efter att man slagit på vattnet och kontrollerat att allt är tätt.

Vågar man lossa och dra åt med vattnet påslaget, tro?

Eller kan man hoppa över detta moment? Det har varit två rörmokare här och gjort två liknande jobb tidigare och vad jag minns drog dom bara ihop allt, kollade så det var tätt och sen gjordes inget mer..

• Gilla
hus520
  • Laddar…
M MagHam skrev:

M MagHam skrev:

Tänkte tacka alla inblandade en extra gång samt ge lite feedback om någon läser tråden i framtiden.

Angående Locher pasta verkar det finnas lite olika skolor. Tittade på lite gamla kopparrör jag sparat som skrot som kommer från en fastighet som jag vet ingen hempulare dragit rör och där hade alla klämringskopplingar pasta.

Jag valde dock att följa tillverkarens anvisningar och era råd och körde utan. Det blev 100% tätt direkt. Inte tillstymmelse till droppe vatten.

Dock borde jag följt MagHams råd och lagt någon droppe av något smörjande medel på gänga och kanske även på den delen av muttern som pressar in förminskaren mot själva ventilen.

Utan smörjmedel gick det ganska trögt och det var svårt att veta vad som var friktion från muttern och vad som var tröghet pga att förminskaren pressades ihop.

Hade man smörjt delarna hade det varit lättare att få en känsla för hur mycket kraft som gick enbart till att pressa ihop förminskaren.

Jag fick ta i ganska rejält och det känndes nästan som lite för mycket beaktat att alla säger att den inte ska dras så hårt. Den ena sidan drog jag nog bara ca80% av ett varv.

Övrigt som jag kan tipsa er om som bor i lägenhet där det är stressigt pga vattenavstägning är att slipa rent och göra klart det innan. Jag körde 180 smärgelduk för att få bort färgen och därefter 240. Viktigt att inte slipa i rörets längdriktning.

Jag hade tjocka gamla rör och använde en liten rörkap från Biltema som fick plats mellan rör och vägg som jag hade dragit några varv med innan.

Jag kunde mäta ut 24mm av röret som skulle bort i mitt fall och köra upp ett spår i lugn och ro med rörskäraren så att det inte blev stressigt med att slipa och mäta när vattnet var avstängt.

Skruva inte ihop röravskäraren för mycket bara då riskerar man att deformera röret. Tunna rör tror jag att man inte alls ska använda röravsäkare till med risk att rören plattas till.

Väl förberedd och tid för förberedelser och med någorlunda praktisk läggning var det här ett enkelt jobb som dom flesta bör klara.

Åter igen stort tack till alla som gav tips och råd och en riktigt fin sommar önskar jag er!!

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J
A Andvändare skrev:
Såg förresten en annan sak när jag läste vatettes monteringsanvisning:

"Motverka spänningskorrision genom att lossa muttern och därefter dra åt igen"

Men det skriver dom att man ska göra efter att man slagit på vattnet och kontrollerat att allt är tätt.

Vågar man lossa och dra åt med vattnet påslaget, tro?

Eller kan man hoppa över detta moment? Det har varit två rörmokare här och gjort två liknande jobb tidigare och vad jag minns drog dom bara ihop allt, kollade så det var tätt och sen gjordes inget mer..
Hej!

Jag såg att du ställde en fråga som jag själv har, men du fick aldrig något svar, så jag lånar tråden lite. :)

Jag har nyligen bytt blandare och installerat Vatettes kulventiler i vårt badrum. Jag gjorde dock aldrig det som jag senare såg i monteringsanvisningen, att man ska lossa och spänna igen. Är det någon här som vet om det är ett måste för att undvika framtida problem eller kan man sova lugnt?

Tack!

Krilleman
Du kan sova lugnt, och idag är den texten borttagen.
Det är inte ens alla yrkesutövande rörisar gör denna åtgärden tråkigt nog.

https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Monteringsanvisning för rörkoppling med steg-för-steg instruktioner och en tabell över varv efter handåtdragning.

Men även fast den texten är borttagen så lossar jag personligen alltid kopplingen och dubbelkollar insticket. På det sättet kollar man både insticket och minskar spänningarna samtidigt. (y)

Och det tar sekunder att göra detta...

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.