Tjena!

Håller på och tar bort delar av det gamla köksavloppet då detta inte ska användas längre.

Röret är ett 71-72mm gjutjärn och när jag försökte få ur det ur muffen så brast röret istället, kanske inte helt oväntat med tanke på att avloppet legat i backen i 58 år.

Den avloppsstammen som köket tidigare gick på delades med WC och i samband med att vi ändå gör stora ingrepp nu så tänkte jag ersätta det och helt enkelt fimpa det gamla gjutjärnet som uppenbarligen gjort sitt i denna världen.

Men då nuvarande avlopp ligger ca 50 cm ner i backen under dubbla betongsulor på ca 10 cm så har jag ingen större ambition att bila upp precis allt bara för att få upp de gamla och lägga ner ett nytt, utan tänker istället dra ett nytt från WCn som ligger 10-15 cm ner (dvs precis under topp-plattan).

Det gamla kommer inte heller "fimpas" där det ansluter till höganäsrören vi har för avlopp, då dessa ligger drygt en meter ner i golvet.

Fråga 1: Eftersom kök/WC-stam inte kommer nyttjas längre, finns det något bra sätt att plugga nuvarande kök? Detta vill jag ju ändå göra eftersom stammen kommer förbli där den är.

Följdfråga: Finns det några direkta "faror" med att låta stammen ligga kvar och fortfarande vara ansluten till huvudstammen?

Fråga 2: Hur pluggar man det lämpligast innan man gjuter över?

Följdfråga: Var hittar man lämpliga pluggar?
 
Claes Sörmland
Den klassiska metoden för att plugga ett gjutjärnsrör är att gjuta igen det med betong. Blanda den rätt fast. Om du måste hindra betongen från att rinna ned i röret kan du använda en ihopknögglad plastpåse.

Den modernare varianten är att sätta en Fernco gummikoppling (eller billigare Biltemavariant) på den och ett vanligt avloppslock (propp) i plast i gummikopplingen. Typ:

Fernco gummikoppling för att ansluta rörledningar, svart med metallklämmor och textdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den klassiska metoden för att plugga ett gjutjärnsrör är att gjuta igen det med betong. Blanda den rätt fast. Om du måste hindra betongen från att rinna ned i röret kan du använda en ihopknögglad plastpåse.

Den modernare varianten är att sätta en Fernco gummikoppling (eller billigare Biltemavariant) på den och ett vanligt avloppslock (propp) i plast i gummikopplingen. Typ:

[bild]
Okej, så man brukar vanligtvis inte plugga de innan man gjuter igen? Det räcker alltså med att bara "täppa" igen hålet och sedan slå på betong?

Jag var mest orolig för att fukten kunde gå upp i plattan, i o med att det inte kommer kapas innan huvudstammen. Men det kanske inte är någon större fara egentligen :)
 
kulle
Finns ändhuvar från Fernco, om man behöver ett tätare avslut
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Okej, så man brukar vanligtvis inte plugga de innan man gjuter igen? Det räcker alltså med att bara "täppa" igen hålet och sedan slå på betong?

Jag var mest orolig för att fukten kunde gå upp i plattan, i o med att det inte kommer kapas innan huvudstammen. Men det kanske inte är någon större fara egentligen :)
Du ska inte gjuta igen ett avlopp. Det är ankeborgbygg varning på den. Ska det göras så görs det ordentligt. Med propp.
 
I Installation skrev:
Du ska inte gjuta igen ett avlopp. Det är ankeborgbygg varning på den. Ska det göras så görs det ordentligt. Med propp.
Varför skulle det vara en bättre lösning?
 
Claes Sörmland
I Installation skrev:
Du ska inte gjuta igen ett avlopp. Det är ankeborgbygg varning på den. Ska det göras så görs det ordentligt. Med propp.
Vi har haft rörmokare skrivandes här som beg to differ...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Finns det rensluckor ? Annars plugga med Frenco och du har en renslucka
 
J jonaserik skrev:
Finns det rensluckor ? Annars plugga med Frenco och du har en renslucka
Ingen renslucka finnes.

Min tanke är som sagt att fimpa denna stammen, är endast kök/wc som nyttjat den och köket är numer flyttat och har fått en ny egen stam.

Wcn kommer behöva en ny stam, men då nuvarande ligger cirka 50-60cm ner i backen och går tvärs igenom hela huset så är jag inte så sugen på att bila upp hela vägen, gräva ut 20 cm siporexkross för att sedan bila ut ytterligare en platta och till sist skotta mig ner igenom 30 cm flinta bara för att komma åt ursprungsstammen.

Min tanke är istället att bila ur I den första plattan, skotta ur siporexkrossen och lägga en ny stam där för att sedan koppla ihop det med tvättstugans ledning ner till huvudstammen, då den brunnen ändå behöver bytas + att den är precis ovanför huvudstammen :)

Kort och gott, den gamla stammen ska inte nyttjas till någonting :cool:

En frenco hade såklart varit möjlig, det är bara att jag får bila ur lite mer för snittet där röret gick av blev inte helt cleant om vi säger så :surprised:
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har haft rörmokare skrivandes här som beg to differ...
Proffsig röris
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara en bättre lösning?
För att betong är inte tätt. Det är inte fackmannamässigt.
 
Det fick bli en abrovinsch.

Kollade priserna på ändstoppet som föreslagits här med att pröjsa 25 spänn kändes omotiverade.

Måttade och funderade på om jag hade något hemma, sprang några runtor och måttade lite olika saker och insåg att putslock var i princip på mm korrekt.

Tryckte dit det och gjöt över. Det får göra jobbet helt enkelt. (y)

Öppning i vägg med betong och murbruk, synligt rör och putslock intryckt som ändstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.