B
Ett äldre hus med rörkoppling och skruvventil direkt från inkommande vatten till från-värmerör. Öppnar man ventilen stiger tryckmätaren på värmepannan. Värmepannan (relativt ny) har liknande funktion med dubbla ventiler.

Finns det någon poäng att behålla den äldre kopplingen tappvatten-värmerör? Får en känsla av att man inte gör så idag?

B
Du har alltså 2 ventiler för att fylla värmesystemet på vatten?

Nej, det behövs väl ej. Räcker med 1 punkt. Men jag hade inte direkt plockat ut en rörmokare för att ta bort den ena om den inte läcker eller är i vägen, jag hade låtit den vara kvar.

B
B BSOD skrev:
Du har alltså 2 ventiler för att fylla värmesystemet på vatten?

Nej, det behövs väl ej. Räcker med 1 punkt. Men jag hade inte direkt plockat ut en rörmokare för att ta bort den ena om den inte läcker eller är i vägen, jag hade låtit den vara kvar.
Stämmer, 2 st påfyllningsmöjligheter. nej det blir pengar lite i onödan, planerar mer framåt hur man vill ha rördragning om man byter värmesystem.

Antar också att värmesystem med integrerad VVB endast har 1 anslutning för tillkommande kallvatten?

B
Mitt system är det så enkelt gjort att man får fylla systemet med en tillfällig slang via den normala avtappningspunkten. Det är ju ett tätt system, så de där ventilerna för påfyllning och tömning används ju extremt sällan.

Påfyllnings ventilen skall ha en backventil i serie!
Den är normalt inbyggd i påfyllnings ventilen .
Anledningen är att man kan ha frysskydd typ glykol i elementen och det får inte komma baklänges ut i det kommunala vattnet om det skulle bli trycklöst från gatan.
Det är samma med en trädgårdsslang som är trycksatt, det får inte tömmas tillbaka mot det kommunala om det blir avstängd i gatan.
Därför har utkastare backventil.

Antar att du numera har ett slutet system (ingen tank på vinden). Finns ingen anledning till att ha flera ventiler, men skadar ju inte. Men du lär ju fylla där manometern syns då du fyller på, vilket jag gissar är i pannan.

B
Larsa Larsa skrev:
Antar att du numera har ett slutet system (ingen tank på vinden). Finns ingen anledning till att ha flera ventiler, men skadar ju inte. Men du lär ju fylla där manometern syns då du fyller på, vilket jag gissar är i pannan.
Trycket på mätaren stiger oavsett var man fyller på.

Ingen backventil enligt pann-tillverkaren, de förlitar sig på tryckskillnaden för att inte få backflöde fick jag till svar.

B bygges skrev:
Trycket på mätaren stiger oavsett var man fyller på.

Ingen backventil enligt pann-tillverkaren, de förlitar sig på tryckskillnaden för att inte få backflöde fick jag till svar.
Jo jag menar att man vill ju fylla lagom mycket, och det är ju tufft om man inte ser mätaren när man öppnar kranen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Larsa Larsa skrev:
Jo jag menar att man vill ju fylla lagom mycket, och det är ju tufft om man inte ser mätaren när man öppnar kranen.
Aha ja det blir jobbigt ☺️ tur nog är allting samlat så man ser det med ögat

Vem är Panntillverkaren apropå ingen backventil.

B
Återströmningsskyddet/backventilen som ska skydda kommunens vatten sitter i regel i omedelbar anslutning till vattenmätaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.