LillaNorrviken
Hej,

Har precis fått vattenbrunn borrad till 140m med ett flöde på 90l/min.

Nu på våren har vi högt grundvatten generellt och det ser jag tydligt i den nyborrade vattenbrunnen då vattennivån i foderröret står 20cm under marknivå.

Detta gör mig lite fundersam som snart ska koppla in PEM-slang och ansluta en brunnspump.
För hur går man till väga om grundvattennivån ligger väldigt högt som i mitt fall?
PEM-slangen ska väl ändå monteras på foderröret på frostfritt djup, dvs typ på 1m djup? Men det skulle innebära att kopplingsadaptern för PEM slangen som sitter i foderröret kommer UNDER vattennivån i mitt fall?

Är detta OK? Tänker generellt att kopplingen ska ligga "torr" och inte under vatten?

Hur bör man gå tillväga här?

Tacksam för alla tips och tricks.

ClasseClas
När du väl använder brunnen så kommer vattennivån att sjunka. Du kan grovräkna att 1 meter borrad brunn motsvarar 10 liter vatten. Jag vet inte varför det skulle vara ett problem med kopplingen i brunnen. Vattenpumpen har ju sin koppling ständigt under vatten.

LillaNorrviken
ClasseClas ClasseClas skrev:
När du väl använder brunnen så kommer vattennivån att sjunka. Du kan grovräkna att 1 meter borrad brunn motsvarar 10 liter vatten. Jag vet inte varför det skulle vara ett problem med kopplingen i brunnen. Vattenpumpen har ju sin koppling ständigt under vatten.
Tack för snabbt svar.

Ja, det har du såklart rätt i. Kopplingen bör ju absolut klara att vara under vattenytan.
Det är väl bara det att alla bilder / skisser man ser på vattenbrunnar så ligger alltid grundvattennivån UNDER kopplingen för PEM / foderrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.