Hej

Kommun var här idag och bytte vattenmätare (analog)

Jag noterade när jag kom hem idag att det verkar vara vatten inne där "siffror" rullar/snurrar.
Dvs där jag tittar genom glaset på mätarst'ällningen verkar det vara vatten.

Ska det vara så eller läcker den på något sätt

Kommer inte ihåg att jag sett detta innan på föregående mätare
 
Det ska vara vatten i mätaren, men i normala fall är den helt fylld och då syns inte vattnet. Ibland kan det komma in en luftbubbla i vattnet till exempel i samband med mätarbyten, som syns i mätaren
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Inget konstigt alls med en luftbubbla i räkneverket.

En vattenmätare med räkneverk och skyddshatt, guld- och blåfärgad, upprättstående installation, ser ny ut.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Varför satte de in en analog?
 
Krilleman
raveper raveper skrev:
Varför satte de in en analog?
Inte alla VA-verk som satsar på digitala.

Inget konstigt med det.
 
raveper raveper skrev:
Varför satte de in en analog?
Även analoga mätare har avläsningsmöjlighet. Det brukar sitta en magnet på en av visarna som agerar pulsgivsre. Kopplar man en hallsensor till en MCU av något slag (Arduino, ESP, m.fl.) kan detta integreras i t.ex. Home Assistant.
I Göteborg har vi analog vattenmätare med 10-liters- eller 0,1-literspulser.
 
Det är ju fantastiskt.
Vi hade en på jobbet som gick baklänges när den gick sönder.
Fick en räkning på minus 120.000kr typ
 
  • Haha
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.