Har köpt ett fritidshus med tillhörande sjöbod där det enligt säljaren är indraget kommunalt vatten. Enl henne gjordes det av ägarna innan henne. Vid samtal med dessa fd ägare förnekar de detta, de hävdar att rör är dragna men vatten finns inte? Jag har hittat detta rör, är det någon kunnig här som kan avgöra om detta är ett rör för vatten?
 
  • Vattenavstängningsventil med etikett, fastsatt på rör, synlig plombering, inomhus installation, trä och gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Visst är det ett rör för tappvatten. En anslutande PEM med värmekabel installerad ser vi på bilden.

Frågan är ju varför det inte sitter en vattenmätare på detta om det är kommunalt anslutet?

Är det en gemensamhetsanläggning inom fritidsområdet kanske?

Vad händer om du öppnar på kulventilen märkt "onnline? Kommer det vatten då?
 
Kan man ha installerat det själv, utan inblandning av kommunala vattenbolaget o därför inte någon mätare?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Förmodligen går röret mellan byggnaderna och förra ägarna har ”glömt” att meddela kommunen med risk för att åka på en ytterligare anslutningsavgift.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen går röret mellan byggnaderna och förra ägarna har ”glömt” att meddela kommunen med risk för att åka på en ytterligare anslutningsavgift.
Vågar man skruva på vredet o se om det kommer vatten eller inte? vi är inte på plats i fritidshuset nu men håller på att skriva kontrakt med hantverkare som ska färdigställa badrummet o då vore det skönt veta att vattenframdragningen är klar. Annars blir det ytterligare en avgift att ta i beaktande i samband med färdigställandet
 
Krilleman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen går röret mellan byggnaderna och förra ägarna har ”glömt” att meddela kommunen med risk för att åka på en ytterligare anslutningsavgift.
Går vattnet via en annan byggnad på samma tomt så sitter den ju antagligen efter vattenmätaren.

Det kan förklara att ingen vattenmätare finns på bilden.

Vad händer om du öppnar ventilen?
Kommer det något vatten?
 
A Annaviola76 skrev:
Vågar man skruva på vredet o se om det kommer vatten eller inte? vi är inte på plats i fritidshuset nu men håller på att skriva kontrakt med hantverkare som ska färdigställa badrummet o då vore det skönt veta att vattenframdragningen är klar. Annars blir det ytterligare en avgift att ta i beaktande i samband med färdigställandet
Ja, såklart. Skruva på försiktigt
 
Krilleman
A Annaviola76 skrev:
Vågar man skruva på vredet o se om det kommer vatten eller inte? vi är inte på plats i fritidshuset nu men håller på att skriva kontrakt med hantverkare som ska färdigställa badrummet o då vore det skönt veta att vattenframdragningen är klar.
Kör.

Öppna försiktigt, kommer det vatten så är det bara stänga igen!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Kör.

Öppna försiktigt, kommer det vatten så är det bara stänga igen!
Och om det inte kommer nåt vatten, är det kört då?
 
Krilleman
Då får du leta efter andra änden på din svarta PEM-slang, det kan ju sitta en ventil där också som är stängd.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Går vattnet via en annan byggnad på samma tomt så sitter den ju antagligen efter vattenmätaren.

Det kan förklara att ingen vattenmätare finns på bilden.
Huvudbyggnaden ligger en bit från sjöboden så jag tror inte att det är någon koppling mellan huset o sjöboden. Jag tror att vattnet i såfall är draget från någon huvudledning i gatan. Men märkligt isåfall att det inte sitter någon mätare där?

Vad händer om du öppnar ventilen?
Kommer det något vatten?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Då får du leta efter andra änden på din svarta PEM-slang, det kan ju sitta en ventil där också som är stängd.
Vad menas med PEM-slang? Är det själv röret som vattnet kommer i?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Visst är det ett rör för tappvatten. En anslutande PEM med värmekabel installerad ser vi på bilden.

Frågan är ju varför det inte sitter en vattenmätare på detta om det är kommunalt anslutet?

vad menas med Pem? Kan det vara ”bara” en sådan inkopplad?

Är det en gemensamhetsanläggning inom fritidsområdet kanske?

Vad händer om du öppnar på kulventilen märkt "onnline? Kommer det vatten då?
 
PEM-slang är det svarta med blått streck på som du har vid det blåa locket på första bilden. Helt enkelt en slang för tappvatten. Den är ju (förhoppningsvis) inkopplad även i sin andra ände någonstans.
 
tensiden tensiden skrev:
PEM-slang är det svarta med blått streck på som du har vid det blåa locket på första bilden. Helt enkelt en slang för tappvatten. Den är ju (förhoppningsvis) inkopplad även i sin andra ände någonstans.
Ja det hoppas jag också! Kan man sätta en sådan själv? Utan inblandning av kommunala vattenbolaget? Dvs kan man satt en sådan när sjöboden byggdes för att ”förbereda” för att sedan koppla in det i centrala vattenledningen? Kanske för att nyttja att lättare komma åt o sätta in det när huset byggs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.