Har köpt ett fritidshus med tillhörande sjöbod där det enligt säljaren är indraget kommunalt vatten. Enl henne gjordes det av ägarna innan henne. Vid samtal med dessa fd ägare förnekar de detta, de hävdar att rör är dragna men vatten finns inte? Jag har hittat detta rör, är det någon kunnig här som kan avgöra om detta är ett rör för vatten?
Visst är det ett rör för tappvatten. En anslutande PEM med värmekabel installerad ser vi på bilden.
Frågan är ju varför det inte sitter en vattenmätare på detta om det är kommunalt anslutet?
Är det en gemensamhetsanläggning inom fritidsområdet kanske?
Vad händer om du öppnar på kulventilen märkt "onnline? Kommer det vatten då?
Frågan är ju varför det inte sitter en vattenmätare på detta om det är kommunalt anslutet?
Är det en gemensamhetsanläggning inom fritidsområdet kanske?
Vad händer om du öppnar på kulventilen märkt "onnline? Kommer det vatten då?
Kan man ha installerat det själv, utan inblandning av kommunala vattenbolaget o därför inte någon mätare?
Vågar man skruva på vredet o se om det kommer vatten eller inte? vi är inte på plats i fritidshuset nu men håller på att skriva kontrakt med hantverkare som ska färdigställa badrummet o då vore det skönt veta att vattenframdragningen är klar. Annars blir det ytterligare en avgift att ta i beaktande i samband med färdigställandetJonatan79 skrev:
Går vattnet via en annan byggnad på samma tomt så sitter den ju antagligen efter vattenmätaren.Jonatan79 skrev:
Det kan förklara att ingen vattenmätare finns på bilden.
Vad händer om du öppnar ventilen?
Kommer det något vatten?
Ja, såklart. Skruva på försiktigtA Annaviola76 skrev:Vågar man skruva på vredet o se om det kommer vatten eller inte? vi är inte på plats i fritidshuset nu men håller på att skriva kontrakt med hantverkare som ska färdigställa badrummet o då vore det skönt veta att vattenframdragningen är klar. Annars blir det ytterligare en avgift att ta i beaktande i samband med färdigställandet
Kör.A Annaviola76 skrev:
Öppna försiktigt, kommer det vatten så är det bara stänga igen!
Krilleman skrev:
Går vattnet via en annan byggnad på samma tomt så sitter den ju antagligen efter vattenmätaren.
Det kan förklara att ingen vattenmätare finns på bilden.
Huvudbyggnaden ligger en bit från sjöboden så jag tror inte att det är någon koppling mellan huset o sjöboden. Jag tror att vattnet i såfall är draget från någon huvudledning i gatan. Men märkligt isåfall att det inte sitter någon mätare där?
Vad händer om du öppnar ventilen?
Kommer det något vatten?
Krilleman skrev:
Visst är det ett rör för tappvatten. En anslutande PEM med värmekabel installerad ser vi på bilden.
Frågan är ju varför det inte sitter en vattenmätare på detta om det är kommunalt anslutet?
vad menas med Pem? Kan det vara ”bara” en sådan inkopplad?
Är det en gemensamhetsanläggning inom fritidsområdet kanske?
Vad händer om du öppnar på kulventilen märkt "onnline? Kommer det vatten då?
Ja det hoppas jag också! Kan man sätta en sådan själv? Utan inblandning av kommunala vattenbolaget? Dvs kan man satt en sådan när sjöboden byggdes för att ”förbereda” för att sedan koppla in det i centrala vattenledningen? Kanske för att nyttja att lättare komma åt o sätta in det när huset byggs?tensiden skrev:

