6 115 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Relining eller byte av rör?
I vår fastighet (flerfamiljshus byggt 1958, 100 lgh) har vi tidigare (2005) gjort stambyte.
Då byttes stammarna ner till bottenplattan. Resterande del (fotades) och bedömdes
vara bra. Så den delen är orörd.
Nu, vid en allmän genomgång av en konsult där fastighetens skick
gicks igenom så togs denna resterande del av avloppet upp,
att vi behöver tänka på att renovera även den delen.
Det skulle innebära att bila/skära/gräva upp "diken" i plattan för de platser
som skulle bli aktuella, lägga nya rör och sedan återställa.
Hur står sig en relining jämfört med att byta rör enl. ovanstående?
Kostnad på ett ungefär vid jämförelse? Smidighet? Livslängd?
Då byttes stammarna ner till bottenplattan. Resterande del (fotades) och bedömdes
vara bra. Så den delen är orörd.
Nu, vid en allmän genomgång av en konsult där fastighetens skick
gicks igenom så togs denna resterande del av avloppet upp,
att vi behöver tänka på att renovera även den delen.
Det skulle innebära att bila/skära/gräva upp "diken" i plattan för de platser
som skulle bli aktuella, lägga nya rör och sedan återställa.
Hur står sig en relining jämfört med att byta rör enl. ovanstående?
Kostnad på ett ungefär vid jämförelse? Smidighet? Livslängd?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Att relina är ungefär som att ge värktabletter åt någon med cancer. Du åtgärdar symptomen och hoppas få så många extra år som möjligt.
så det beror på hur långsiktig man är. Relining kan aldrig mäta sig med att byta ut rören givetvis.
relining börjar bli helt vansinnigt dyrt dessutom så det går knappt att motivera.
En annan aspekt i det hela är att 99 av 100 rörmokare kan installera avloppsrör korrekt medans typ 1 av 10 relinare” kan göra ett acceptabelt jobb.
så det beror på hur långsiktig man är. Relining kan aldrig mäta sig med att byta ut rören givetvis.
relining börjar bli helt vansinnigt dyrt dessutom så det går knappt att motivera.
En annan aspekt i det hela är att 99 av 100 rörmokare kan installera avloppsrör korrekt medans typ 1 av 10 relinare” kan göra ett acceptabelt jobb.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja ..
Jag har positiv erfarenhet av relining.
Gör man en relining så gjuter du ett nytt rör i det gamla. Att jämföra det med värktabletter är kanske något som bygger på fördomar?
Det är tyvärr alldeles för många rörisar som inte kan koppla ihop 2 rör. Men visst att hotta någon som kan göra en bra relining är lite svårare.
Med tanke på att relining har funnits i ganska många år så har tekniken förbättrats.
Jag tycker absolut att relining är ett alternativ till ett traditionellt byte.
Nu bor jag i villa så nu gör man allting själv. Att byta ut avloppsrören behöver inte bli så dyrt. men om mina stammar låg väl ingjutna långt ner så hade jag absolut relinat.
Nu är detta religion när man kommer till avlopp. att säga relina är som att svära i kyrkan. många gör det men ingen vill erkänna det.
Jag har positiv erfarenhet av relining.
Gör man en relining så gjuter du ett nytt rör i det gamla. Att jämföra det med värktabletter är kanske något som bygger på fördomar?
Det är tyvärr alldeles för många rörisar som inte kan koppla ihop 2 rör. Men visst att hotta någon som kan göra en bra relining är lite svårare.
Med tanke på att relining har funnits i ganska många år så har tekniken förbättrats.
Jag tycker absolut att relining är ett alternativ till ett traditionellt byte.
Nu bor jag i villa så nu gör man allting själv. Att byta ut avloppsrören behöver inte bli så dyrt. men om mina stammar låg väl ingjutna långt ner så hade jag absolut relinat.
Nu är detta religion när man kommer till avlopp. att säga relina är som att svära i kyrkan. många gör det men ingen vill erkänna det.
Försöker väcka liv i denna tråden.
Vi har i princip liknande omständigheter som TS. Flerfamiljshus byggt 1951, 60 lägenheter, stambyte 2004 ner till plattan. I år upptäcktes, genom filmning i rören, håligheter i underavloppet varför åtgärd krävs.
Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter om antingen relining eller utbyte av rören?
Dem vi varit i kontakt med rekommenderar "sin" tjänst medan konkurrenterna svartmålar relining osv..
Tacksam för svar.
Vi har i princip liknande omständigheter som TS. Flerfamiljshus byggt 1951, 60 lägenheter, stambyte 2004 ner till plattan. I år upptäcktes, genom filmning i rören, håligheter i underavloppet varför åtgärd krävs.
Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter om antingen relining eller utbyte av rören?
Dem vi varit i kontakt med rekommenderar "sin" tjänst medan konkurrenterna svartmålar relining osv..
Tacksam för svar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
I det här stora flerfamiljshuset relinade man de stående avloppsstammarna med förgreningarna in i bostäderna för snart 10 år sen (tror jag det var) medan det liggande avloppsröret i källargolvet byttes ut. Så vitt jag minns så bilade de fram det gamla röret i källargången, byggde ihop det nya avloppsröret liggandes ovanpå källargolvet och när det var klart tog man bort det gamla röret och lyfte det nya på plats. Just den dagen när bytet gjordes kunde man inte använda avloppen. Tvättstugorna var avstängda under de perioder som deras avloppsrör relinades och anslöts.
I tidigare brf jag bodde i lät vi relina stammen under källargolven. Stående stam och uppåt hade stambytts men den under källaren var original från -54.
Priset var jämförbart med byte av stammen, vi valde relining för att det innebar mindre jobb i form av tömma källare, återställning av ytskikt, etc.
Med facit i hand borde reliningen gjorts 10 år tidigare, många köksstammar var i riktigt dåligt skick, framförallt i böjen från stående till liggande stam. Detta resulterade i att delar behövde bytas innan relining.
Relining som metod tror jag absolut på, även om det är för tidigt att säga något om resultatet just hos oss. Tror relining fått dåligt rykte för att det funnits mindre bra metoder.
Vårt försäkringsbolag likaställde vår relining med stambyte vilket också var relevant.
Priset var jämförbart med byte av stammen, vi valde relining för att det innebar mindre jobb i form av tömma källare, återställning av ytskikt, etc.
Med facit i hand borde reliningen gjorts 10 år tidigare, många köksstammar var i riktigt dåligt skick, framförallt i böjen från stående till liggande stam. Detta resulterade i att delar behövde bytas innan relining.
Relining som metod tror jag absolut på, även om det är för tidigt att säga något om resultatet just hos oss. Tror relining fått dåligt rykte för att det funnits mindre bra metoder.
Vårt försäkringsbolag likaställde vår relining med stambyte vilket också var relevant.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag kan absolut rekommendera att relina! Jag drev ett sådant projekt o en brf. Jag skulle göra det igen.
Om stammarna är från -54 Så kan de vara ganska slutkörda. När är den största delen av badrummen renoverade?
Om flertalet badrum är av äldre modell skulle jag nog fundera på ett normalt stambyte. det är stor risk att stammarna är slitna. Om de flesta badrummen är runt 20år eller nyare så skulle jag nog fundera på relining.
Båda teknikerna har sina för och nackdelar.
För min del har jag aldrig tvekat relining är enligt mig lika bra som ett vanligt stambyte
Om stammarna är från -54 Så kan de vara ganska slutkörda. När är den största delen av badrummen renoverade?
Om flertalet badrum är av äldre modell skulle jag nog fundera på ett normalt stambyte. det är stor risk att stammarna är slitna. Om de flesta badrummen är runt 20år eller nyare så skulle jag nog fundera på relining.
Båda teknikerna har sina för och nackdelar.
För min del har jag aldrig tvekat relining är enligt mig lika bra som ett vanligt stambyte
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tidigare metoder har krävt mer av teknikern, för att det ska bli bra! Idag använder man strumpa. Den är tydligen lite mer tacksam. Det viktigaste är att man hittar en bra entreprenör.!P pjkw skrev:I tidigare brf jag bodde i lät vi relina stammen under källargolven. Stående stam och uppåt hade stambytts men den under källaren var original från -54.
Sen tror jag att det är de rävarna som tjänar sina pengar på rör kan ha svårt för andra tekniker. Relining har alltid haft ett dåligt rykte eftersom de konkurrerar med rörisarna.
Klicka här för att svara