Stopp i köksavlopp i fritidshuset, trångt, rör som försvinner under ett fast monterat köksskåp, målade rör. Under diskbänk har jag möjlighet att få i ett rensband när jag lossar vattenlåset, men min erfarenhet av rensband är väl att de duger kanske rensa dammsugarslangen... Det går inte att snabba med vatten här heller. Hur kan jag ta isär röret på bild, såga upp muffen som jag inte kan röra på eller finns det någon metod jag inte kommer på nu?
Yes diskmedel och hetvatten häller jag i hon och det tar undan väldigt långsamt, så helt tätt är det inte. Kaustiksoda vågar jag mig inte på ifall jag måste öppna upp.
Yes diskmedel och hetvatten häller jag i hon och det tar undan väldigt långsamt, så helt tätt är det inte. Kaustiksoda vågar jag mig inte på ifall jag måste öppna upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade knackat bort lite av flytspacklet som är under/bakom rörböjen. Hade även sågat bort lite av gipset över skarvmuffen.
Sen hade jag försökt dela avloppsröret mellan bägge böjarna.
Ett alternativ är att skaffa en skjutmuff, såga av befintliga skarvmuffen, inför montage så behöver lite av gipsväggen tas bort. Eventuellt är det redan en skjutmuff.
Ett alternativ är att skaffa en skjutmuff, såga av befintliga skarvmuffen, inför montage så behöver lite av gipsväggen tas bort. Eventuellt är det redan en skjutmuff.
Kaustiksoda går visst att använda, bara du spolar med ordentligt med vatten sedan.
Ja, bara jag får det att ta undan lite mer kanske jag kan ta kaustiksoda ändå? Fortsätter värma vatten tills det kokar och har häller på tillsammans med både Yes och Fenom, tycker att det blivit en förbättring på hur det försvinner ur hon, om än liten.ricebridge skrev:
Tror inte det är en skjutmuff, kanske måste man både såga av och slitsa. Rensa upp lite.Demmpa skrev:
Jag hade knackat bort lite av flytspacklet som är under/bakom rörböjen. Hade även sågat bort lite av gipset över skarvmuffen.
Produkter som diskuteras: "Propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Blandannat för att om man sedan börjar med lite mer seriös rensning med högtrycksspolning så riskerar du att kautiksodan sprutar ut, vilket kan bli väldigt illa om du får det i ögonen.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Köp eller hyr en högtrycksspolmaskin med rensslang. Visserligen har proffsen kraftigare maskiner, men det kan ge rätt bra resultat även med enkel högtrycksspolning, Sedan är ju också frågan om det är ett vanligt stopp, eller om röret har kollapsat någonstans.
Det ska undvikas dels är den frätande propplösaren en stor säkerhetsrisk, både för dig och de som eventuellt behöver handskas med avloppet efteråt. Dels kan det förstöra plaströren, pga den värme som alstras när det kokar när det träffar på vatten. Dels reagerar det också med fett och bildar en hinna av tvål på insidan av rören. Beläggningar som lossnar efter en tid och skapar proppar längre ner i ledningarna. När det inträffar har du ett rejält stopp, som kräver ett omfattande spolningsarbete eller till och med fräsning.
Rören är inte så gamla så jag tror inte att de gått sönder. För att köra högtryck så måste det grävas och lokaliseras i marken utanför huset.H hempularen skrev: