3 814 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Hydropress/hydrofor hjälp?!?!?!?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Det är rimligt att testa att pumpa upp den först innan du utgår från att den är trasig.M Malou Nilsson skrev:
Man har luft i en hydropress eller hydrofor för att pumpen inte ska behöva slå på och av så ofta. När tanken fylls med vatten pressas luften ihop och får högt tryck (exempelvis 4 bar) varvid pumpen slår av. När vatten sedan tappas ut sjunker trycket successivt och pumpen startar igen (vid exempelvis 2 bar). Exakt till- och frånslagstryck kan man ställa in på pumpen.
Har man ingen eller lite luft i systemet så går det från tillslag till frånslag nästan direkt, som hos dig.
Att man behöver underhålla de här sakerna och återställa lufttrycket ibland är inget konstigt. Det är en del av livet med enskilt vatten.
Tack för hjälpen! Ska ordna detta idagNötegårdsgubben skrev:
Det är rimligt att testa att pumpa upp den först innan du utgår från att den är trasig.
Man har luft i en hydropress eller hydrofor för att pumpen inte ska behöva slå på och av så ofta. När tanken fylls med vatten pressas luften ihop och får högt tryck (exempelvis 4 bar) varvid pumpen slår av. När vatten sedan tappas ut sjunker trycket successivt och pumpen startar igen (vid exempelvis 2 bar). Exakt till- och frånslagstryck kan man ställa in på pumpen.
Har man ingen eller lite luft i systemet så går det från tillslag till frånslag nästan direkt, som hos dig.
Att man behöver underhålla de här sakerna och återställa lufttrycket ibland är inget konstigt. Det är en del av livet med enskilt vatten.
Jag pumpar min vart tredje/fjärde år ungefär. Jag har samma modell som du har. Jag tömmer dock inte ur vattnet utan pumpar upp till trycket (för tanken, rekommenderat maxvärde) via mätaren på pumpen strax efter att pumpen kört. Det fungerar bra så.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Ja, tömmer ut vattnet gör väl bara vi med hydrofor, då det blir lagom med luft i dem då när de återfylls.
Har man en hydropress måste ju luftblåsan blåsas upp som en ballong oavsett.
Har man en hydropress måste ju luftblåsan blåsas upp som en ballong oavsett.
Absolut enklast måste väl ändå vara att tömma tanken med avstängd pump (det finns ju inte mer vatten än max 55 Liter) och sedan fylla blåsan till av tillverkaren valt förtryck, 1.65 Bar.
EDIT: Det var förvånande liten volym vatten tanken kan generera mellan pumpningarna: 19/17/14 Liter beroende på till/frånslagstryck.
EDIT: Det var förvånande liten volym vatten tanken kan generera mellan pumpningarna: 19/17/14 Liter beroende på till/frånslagstryck.
Redigerat:
Lite enkel felsökning.D Dilato skrev:
Tryck på mittpinnen på ventilen i toppen. Kommer där vatten är blåsan kass.
Kommer där luft är allt okej( om än kanske lite lågt tryck)
Kommer där inget så har du antagligen en läcka.
Är det stressig så koppla på tryckluft och tryck i luft i ca 10s, trycket kommer då var högre( mellan 1-5 bar).
Beteendet på till och frånslag borde nu ändras till de bättre.
Har man mer tid så gör som @Myckling beskrivit
Klicka här för att svara